annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 158 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 37 af 68 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13235 - 14/06/2012 14:20 Re: Oles tro [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Dit nye primitive forsøg på citatfusk, Arne, kan dog forsvares med, at du har linket til den artikel, hvor du har taget afsnittet ud af dets sammenhæng. Af samme artikel fremgår det jo nemlig også, at
Citat:
Det er ovenfor anført, at man normalt ved erkendelse forstår en anvendelse af begreber med det formål at indordne et givet emne i en større sammenhæng. Men det skal ikke skjules, at mange filosoffer i tidens løb har anført, at den "egentlige" eller "højeste" erkendelse netop er af en sådan art, at den ikke kan begrebsliggøres. Dette indebærer, at man må tale om erkendelse i flere betydninger. Det er i historiens løb blevet fremhævet, at man ved siden af den rationelle erkendelse, sådan som vi først og fremmest finder den i naturvidenskaben, kan tale om en religiøs erkendelse, hvor erkendelsens grundlag hverken er sansning eller tænkning, men åbenbaring, der ikke kan begrebsliggøres og derfor ikke udtrykkes i en entydig sprogbrug.

og konklusionen
Citat:
Om end "erkendelse" således er et ord, der bruges til at betegne såvel religiøse som kunstneriske og andre vanskeligt beskrivelige erfaringer, er grundbetydningen stadig den, hvor man taler om at begrebsliggøre sine erfaringer, hvor man søger at begribe dem og beskrive dem så entydigt som muligt.


Det fremgår derfor klart af artiklen, at din brug af ordet erkendelse handler om en personlig religiøs erkendelse, hvor erkendelsens grundlag hverken er sansning eller tænkning, men åbenbaring, der ikke kan begrebsliggøres, og derfor ikke er brugbar for hverken videnskaben eller for andre mennesker, der ikke har været udsat for din ikoniske "åbenbaring". engel

At du forsøger at gøre dine religiøse følelser til en universel menneskelig sandhed, viser kun dit snæversyn og din indskrænkede forståelse af ateisme og rationalisme, og det bekræfter artiklens konklusion, at dit grundlag ikke er tænkning, men blot en religiøs følelse. tunge

Ole Bjørn :o)

P.S. At du vælger at citere fra en artikel, der i et og alt bekræfter, hvad jeg hele tiden har skrevet, viser yderligere, at tænkning er et fraværende element i dine indlæg. griner

Top Svar Citer
#13238 - 15/06/2012 00:15 Re: Oles tro [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

For nylig var det mine ord: "på vagt", som Ole ændrede til "angst for det ukendte" og "vi alle", som Ole ændrede til "ateister".
Nu er det så Gyldendals leksikonredaktions ord:
Citat:
"- inden for filosofiske som naturvidenskabelige kredse er der langt fra enighed om, hvor sikker den menneskelige viden er, og hvor meget den afslører om naturen."
som Ole åbenbart mener modsiges af andre citater fra samme leksikon og samme emne, såsom:
Citat:
Om end "erkendelse" således er et ord, der bruges til at betegne såvel religiøse som kunstneriske og andre vanskeligt beskrivelige erfaringer, er grundbetydningen stadig den, hvor man taler om at begrebsliggøre sine erfaringer, hvor man søger at begribe dem og beskrive dem så entydigt som muligt.
Jeg er nu ret sikker på, at man på Gyldendal ikke vil give Ole ret i, at der her skulle være en modsigelse.
Og hvem skal man så tro på? Ole eller Gyldendals leksikonredaktion? blinker
Jeg er ikke i tvivl smiler

Dertil kommer så, at jeg i mit indlæg alene bragte citatet om den naturvidensklabelige erkendelse.
Det forhindrer dog ikke Ole i at skrive: "Det fremgår derfor klart af artiklen, at din brug af ordet erkendelse handler om en personlig religiøs erkendelse -"
Den holder jo ikke rigtig vand blinker

Det minder mig i øvrigt om Einsteins ord:
Citat:
Science without religion is lame, religion without science is blind.
og
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.

Men Ole stopper ikke her, han fremsætter nu påstanden:
Citat:
At du forsøger at gøre dine religiøse følelser til en universel menneskelig sandhed, viser kun dit snæversyn -
og det er jo - igen - det rene vrøvl.
Jeg har ikke nogen "universel menneskelig sandhed", men jeg har måske en anelse om min egen (som jeg synes minder om, hvad jeg ser hos Aldous Huxley, Johannes Anker Larsen o.m.a. blinker

Oles "metode" her er jo den velkendte: at pådutte debatpartneren en masse holdninger og meninger, som vedkommende ikke har - for så efterfølgende at kritisere dem blinker

Og det, der var emnet: Uenigheden i såvel filosofiske som naturvidenskabelige kredse om hvor meget den menneskelige viden afslører om naturen, det forholder Ole sig slet ikke til blinker
Næh - uha da da smiler

Arne.
Top Svar Citer
#13240 - 15/06/2012 01:59 Re: Oles tro [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Der er sørgeligt at se Arne udstille sine læsevanskeligheder gang på gang. Der er intet i Gyldendals artikel, som jeg er uenig i, hvilket jeg understregede i et P.S. netop for at Arne ikke skulle misforstå min holdning, som han misforstår det meste af, hvad han læser.

At alverdens filosoffer er uenige om mange ting, er næppe nogen nyhed. Det har de været igennem flere tusinde år, men man kan jo næppe bebrejde Gyldendals leksikografer, at lix-tallet i en historisk artikel om filosofisk erkendelse er for højt for Arne.

Det hjælper heller ikke at klippe tingene ud i pap for Arne, eller henvise til Ordbog over det Danske Sprog, som definerer betydningen af ordene, som jeg har prøvet flere gange, for Arne mener altid, at hans private opfattelse af danske ord skal være den gældende fortolkning.

Det kan man ikke argumentere imod, for argumenter bider ikke på Arne. Han mener måske, at hans mange år som embedsmand i Landbrugsministeriet gør ham til Danmarks ledende sprogekspert, uanset at han såvidt vides aldrig har beskæftiget sig med sprogforskning. Men Jesus har jo stirret på ham fra en ikon, og det kan selvfølgelig også være den "åbenbaring", der har givet ham denne faste tro på, at han altid har ret. Det kan man jo kun gætte på.

Hvad man ikke behøver at gætte på, er artiklens definition af Arnes brug af begrebet erkendelse. Den beskrev jeg i dette citat.
Citat:
Det fremgår derfor klart af artiklen, at din brug af ordet erkendelse handler om en personlig religiøs erkendelse, hvor erkendelsens grundlag hverken er sansning eller tænkning, men åbenbaring, der ikke kan begrebsliggøres, og derfor ikke er brugbar for hverken videnskaben eller for andre mennesker, der ikke har været udsat for din ikoniske "åbenbaring".
Det med rødt fremhævede er leksikografens formulering.

At Arne nu mener, at kun hans håndplukkede citat, taget ud af artiklens kontekst, har betydning for forståelse af begrebet erkendelse, er blot et nyt eksempel på Arnes omfattende brug af citatfusk. Jeg er helt sikker på, at Gyldendals leksikonredaktion ikke anser resten af artiklen som overflødig, selv om Arne jo mener, at man ikke kan være sikker på noget som helst. griner

Ifølge Arne har Arne altid ret. Lad det stå til troende. engel

Ole Bjørn :o)

P.S. Tvivlere anbefales selv at læse Gyldendals artikel her.

www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Filosofi/Menneskets_grundvilk%C3%A5r/erkendelse

Top Svar Citer
#13244 - 15/06/2012 09:03 Re: Oles tro [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Oles måde at omgås realiteterne på, forekommer mig at være opsigtsvækkende letfærdig.

F.eks. vil Ole nu have, at jeg skulle have været embedsmand i Landbrugsministeriet.
Det er lodret løgn cool

Og når jeg skriver, at jeg ikke ser nogen selvmodsigelser i artiklen, så laver Ole den udtalelse om til, at jeg skulle anse "resten af artiklen som overflødig".
Hva'beha'r! blinker

Men det værste er dog, at Ole til Gyldendals artikels ord angående: Uenigheden i såvel filosofiske som naturvidenskabelige kredse om hvor meget den menneskelige viden afslører om naturen. blot skriver:
Citat:
At alverdens filosoffer er uenige om mange ting, er næppe nogen nyhed.
Uenigheden i de naturvidenskabelige kredse, den kan Ole slet ikke få øje på.

Det kan vist kun betegnes, som "Kikkerten for det blinde øje" smiler

Arne.
Top Svar Citer
#13246 - 15/06/2012 11:02 Re: Oles tro [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg beklager, Arne, hvis jeg har mistolket dine egne oplysninger om, at du i mange år var beskæftiget med administrativt arbejde, til, at det skulle have været i Landbrugsministeriet. Det var så måske på Axelborg du slog dine folder, men det er egentlig underordnet, for pointen (som du igen missede) var, at du ikke som jeg var beskæftiget med sprogforskning.

Må jeg for tredie gang gøre dig opmærksom på, at jeg er enig i alt, hvad der står i artiklen, så jeg har altså ikke "overset" noget. At du ikke kan forstå teksten i artiklen, er jo ikke mit problem. Dine problemer med at læse indenad demonstrerer du igen med bravour. Udtalelsen
Citat:
Jeg er helt sikker på, at Gyldendals leksikonredaktion ikke anser resten af artiklen som overflødig,
refererer jo ikke til noget, du har sagt, men til dit eget citatfusk med at citere et ensidigt synspunkt fra en artikel, der vender mange flere aspekter af begrebet, og udlægge det som leksikografens mening.

Jeg gentager:Ifølge Arne har Arne altid ret. Lad det stå til troende. engel

Ole Bjørn :o)

P.S. For tvivlere, der vil vide mere om emnet, er her et andet link, der kan belyse begrebet erkendelse, og især Arnes ikon-oplevelse.

www.denstoredanske.dk/Krop%2c_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologiske_termer/illusioner

Top Svar Citer
annonce
Side 37 af 68 < 1 2 ... 35 36 37 38 39 ... 67 68 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk