annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 483 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12427 - 02/03/2012 10:39 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland

En foreløbig konklusion
Måske nogen har bemærket, at jeg i denne tråd, som jeg startede for 7 dage siden, endnu ikke har fremsat min egen mening, men blot har rejst spørgsmålet om "forholdet mellem videnskab og religion", har fundet et par hjemmesider, der beskæftiger sig med emnet, samt har søgt at komme til klarhed over, hvad deltagende debattører mener.

Den ene hjemmeside: Evolution.dk
http://www.evolution.dk/debat/videnskab-og-religion/
er understøttet af såvel Aarhus Universitet som af Københavns Universitet, og den anden hjemmeside: Videnskab.dk
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-meningen-med-livet
er statsstøttet (De to links her vist fører direkte til de aktuelle emner).

Det jeg får ud af at læse de to hjemmesideder er:
Evolution.dk:
Citat:
- både religion og videnskab har sine grænser: Viden handler om ét aspekt af tilværelsen og tro om et andet
Citat:
En af de helt store myter er at der findes et nødvendigt modsætningsforhold mellem videnskab og religion. Både historisk set og når vi ser på situationen idag, er der så mange eksempler på hvordan folk har brugt, indarbejdet, overtaget, viderebygget og omdefineret både skabelse og evolution, at vi ikke kan og ikke må tale om et simpelt modsætningsforhold mellem videnskab og religion. Der tegner sig et utrolig rigt og komplekst billede af dette forhold med mange forskellige måder at håndtere det på.
Citat:
På den anden side har der de sidste 150 år været meget stærke interesser i at skabe et modsætningsfyldt forhold mellem videnskab og religion. På den ene side har det været båret af mange forskellige fraktioner af religiøse fundamentalister og på den anden side af kompromisløse fortalere for en ren videnskabelig verdensopfattelse.
Citat:
Ideen om, at man skal holde naturvidenskab og religion adskilt, og at det ene ikke udelukker det andet kaldes uafhængighedstesen.
-
Tilhængere af uafhængighedstesen mener, at naturvidenskab og religion er to forskellige sprogspil eller principper, der kan leve side om side i det enkelte menneske og i samfundet generelt.
Citat:
Forholdet er således et uafhængighedsforhold, hvor naturvidenskabsfolk udtaler sig som eksperter på naturen, mens teologer og præster behandler emner som menneskets eksistens, etik og tro. Spørgsmål som naturvidenskaben ikke har alle svarene på. Dette er for eksempel spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker.
De her udvalgte citater finder jeg væsentlige, og dem er jeg enig i - bortset fra, at jeg bestemt ikke vil give "teologer og præster" monopol på eksistensemnerne blinker

Det samme gælder, hvad jeg udvalgte på
Videnskab.dk:
Citat:
De fleste mennesker spørger ind imellem sig selv, om der er en mening med det hele. Vi forsøger at finde et svar på ’det største af alle spørgsmål’.
Citat:
Naturvidenskaben kan ikke finde et svar
Overraskende nok er en biolog slet ikke den rigtige at spørge, hvis man vil finde meningen med livet. Det fortæller Freddy Christiansen, professor ved Genetik og Økologi, Biologisk Institut, Aarhus Universitet.
»Det giver ikke nogen som helst mening at spørge naturvidenskaben, hvad meningen er. For det er et spørgsmål, der vedrører kultur,« siger Freddy Christiansen.

Endelig kan jeg ikke tilslutte mig Oles udtalelse:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
Det skyldes dels, at jeg ikke tror på at noget sådant ligger indenfor naturvidenskabens arbejdsfelt, og dels at Ole heller ikke præsenterer de svar, han hævder, der findes.

Generelt er det fascinerende, synes jeg, at følge med i (så nogenlunde), hvad naturvidenskaben finder ud af, men her på Trosfrihed.dk vil jeg mene, at det er de områder, hvor vi ikke har viden at støtte os til, og hvor vi - i hvert fald indtil videre - kun kan tro det ene eller det andet, der især må være fokus blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12428 - 02/03/2012 11:45 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

En ting er, hvad du tror, Arne. En anden er, hvad naturvidenskabelige forskere mener. Du refererer nogle idéhistorikere og en enkelt genetiker, hvis udtalelser passer til din tro, og ignorerer alle andre udtalelser, f.eks. fra verdenskendte biologer og genetikere som Dawkins, Lynn Margulis og Stephen Jay Gould m.fl. Det kaldes cherrypicking, og tjener samme formål som dit citatfusk, nemlig at give et forvrænget billede af, hvad flertallet af forskere mener.

Jeg har til overflod "præsenteret mine svar", både her og i lange indlæg på det link til videnskab.dk som du selv er kommet med, så det falder fint i tråd med dine mange andre forsøg på at belyve mig.

At du gerne vil have din egen opfattelse i fokus, er forståeligt, men der findes altså andre synspunkter, som er langt mere interessante for flertallet af mennesker, end din tilbedelse af uvidenheden, Arne. Det er derfor menneskeheden forsker på fuld kraft for at finde svar på alle spørgsmål, også dem du ikke mener, vi kan finde svar på.

Hvis ikke mennesket havde den trang, ville vi være på niveau med de svin, som du har været optaget af det meste af dit liv.

:o)

Top Svar Citer
#12430 - 02/03/2012 14:36 Re: Videnskab og religion [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland

Ole hævder, at jeg i denne tråd skulle have udtrykt, hvad jeg tror.
Det er en misforståelse.
Det, jeg har gjort, er, at jeg har givet min tilslutning til udtalelser, som jeg har citeret fra to ovenfor nævnte, for mig at se, rimeligt respektable hjemmesider (med de forbehold, jeg har nævnt).

Hvad jeg tror er en ganske anden sag, som jeg ikke har omtalt i denne tråd.

Ole hævder også, at jeg "ignorerer alle andre udtalelser, f.eks. fra verdenskendte biologer og genetikere som Dawkins, Lynn Margulis og Stephen Jay Gould m.fl.".

Det har jeg naturligvis ikke i sinde, men hvad dette er for udtalelser, mangler jo for det første at blive rimeligt ordentligt præsenteret her i denne tråd, ligesom det ville være ønskeligt at høre danske anerkendte sagkyndiges vurdering af sådanne udtalelser.

Så længe dette ikke foreligger her i denne tråd, er der jo ikke rigtig noget at tage stilling til - udover Oles eget ikke-underbyggede udsagn:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
som jeg ikke kan finde begrundelse for at have tillid til smiler

Arne.
Top Svar Citer
#12431 - 02/03/2012 15:00 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Måske nogen har bemærket, at jeg i denne tråd, som jeg startede for 7 dage siden, endnu ikke har fremsat min egen mening, men blot har rejst spørgsmålet om "forholdet mellem videnskab og religion", har fundet et par hjemmesider".

- Hvorfor du må forklare det du ønsker at debattere og sætter til debat. Vi ka' finde tusindvis af modsatrettede meninger på nettet, det er ikke i sig selv interessant.

"Det skyldes dels, at jeg ikke tror på at noget sådant ligger indenfor naturvidenskabens arbejdsfelt".

- Jeg ka' slet ikke se hvorfor overhovedet forventningen til etik og moral skulle være interesssant set i et naturvidenskabeligt lys. Det var jo det jeg spurgte dig om i begyndelsen af din tråd, hvad er meningen?

Du går vel ikke ind til frisøren og spør' om han har produceret to kg. etik? Alternativt ku' du jo kigge lidt på antropologers arbejde, der har man med stor flid indhentet masser af information og viden om kulturformers etik osv.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12432 - 02/03/2012 17:06 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det var da dejligt endelig at kunne få en klar udtalelse fra Arne. Når han skriver:
Citat:
"En af de helt store myter er at der findes et nødvendigt modsætningsforhold mellem videnskab og religion."

Mon ikke det er en "myte", der har fået lov at stortrives her på trosfrihed.dk - båret af "kompromisløse fortalere for en ren videnskabelig verdensopfattelse"?
så er det hverken noget han tror eller mener.

Og når han skriver:
Citat:
Ole hævder, at jeg i denne tråd skulle have udtrykt, hvad jeg tror.
Det er en misforståelse.
så mener Arne slet ikke den udtalelse.

Ligeså når han skriver:
Citat:
Troværdigheden, hvad "autoriteten " Ole angår, kan herefter - set med mine øjne - ligge på et så lille sted, at den for mig at se er tidsspilde overhovedet at beskæftige sig med.
så mener han heller ikke det, så det er nok derfor, at han så ikke finder, at det er tidsspilde at beskæftige sig med min troværdighed.

Tænk, her har jeg gået og troet, at alt dette var Arnes mening, og at han troede på udsagnene i de link, han selv bragte, om at det var videnskabens mening, og så viser det sig, at vi i virkeligheden er enige i, at de citerede tekster fra Arnes link ikke er repræsentative for naturvidenskabens opfattelse af forholdet mellem videnskab og religion.

Det store spørgsmål er så, at når Arne fremover siger, hvad han tror, mener han det så, og hvis han udtrykker sin mening, tror han så selv på den. Det er jo så et spørgsmål om Arnes troværdighed, som enhver må afgøre med sig selv. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg mener altid nøjagtig det, jeg skriver. ler

Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk