annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12479 - 08/03/2012 13:53 Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Ca. 500 år før vor tidsregning, hvor de store religioner i østen blev formulerede, har vi også vidnesbyrd om, at der fandtes ateister både i østen og i antikkens Grækenland, og lige siden har diskussionen om eksistensen af guder og en transcendental (ånde)verden bølget frem og tilbage.

Kernen i alle religioner er i virkeligheden ORD, for hvis vi ikke havde ord for abstrakte forestillinger, kunne de religiøse fantasier ikke overføres til flere. Derfor er andre intelligente dyrearter lykkeligt fritagede for religionernes svøbe.

Det er formodentlig denne erkendelse, der har ført til det senere kristne postulat: "I begyndelsen var ordet." Så diskussioner om religion er i virkeligheden en strid om ord, nærmere betegnet abstrakte begrebers betydning, for der eksisterer ingen fysiske fakta, der understøtter fantasien om en transcendental verden.

Religionsforskere har optalt og beregnet, at der findes mere end 5000 praktiserede religioner med et tilsvarende antal guder. Disse religioner er igen opdelt i sekter, hvoraf alene kristendommen tegner sig for omkring 38.000 forskellige, og det samlede antal religiøse retninger anslås til at være langt over 100.000. Alle hævder de, at deres tro er "sandheden om gud(erne) og livet".

Så de spørgsmål, som ateister må stille til de troende er:

Anser du din tro for at være den sande forklaring på livet, og i givet fald, hvad er din begrundelse for det?

Mener du, at din tro havde været den samme, hvis du var opdraget i et andet land af forældre af en anden tro?

Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?

Tror du på et liv efter døden, og i givet fald at din "sjæl" vil have den samme individualitet, som du har som levende person?

Tror du på, at du efter døden vil blive belønnet eller straffet for dine gerninger i dette liv?

Tror du, at en god moral er det samme som, hvad din religion foreskriver som den rette moral, og kan du begrunde det?


Det er disse spørgsmål, der især skiller ateister fra de troende, så det kunne være relevant at se, hvordan alle de troende her i debatten, der kritiserer ateismen, kan begrunde deres kritik gennem at besvare ovennævnte spørgsmål med enkle argumenter.

Betragt det som en udfordring på saglig og logisk argumentation.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12483 - 09/03/2012 00:36 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole får næppe mange svar på sine ateistiske spørgsmål, der mest af alt minder mig om "den spanske inkvisition" blinker

Nu ved jeg ikke rigtig, om jeg kan kaldes "troende", "religiøs" eller "agnostiker", og jeg er faktisk også ligeglad med alle disse kategorier.

Citat:
Anser du din tro for at være den sande forklaring på livet, og i givet fald, hvad er din begrundelse for det?
Mit svar: Jeg ved ikke om jeg har nogen bestemt tro, men jeg oplever verden som et mirakel. Det er mer end rigeligt for mig.

Citat:
Mener du, at din tro havde været den samme, hvis du var opdraget i et andet land af forældre af en anden tro?
Mit svar: Ja, i min alder ville jeg have frigjort mig af den lokalt dominerende religiøsitet - men derfor kunne jeg sikkert godt holde af den. Den nye it-verden vil gøre dette lettere, men om det vil fremme ateisme, det tvivler jeg på.

Citat:
Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?
Mit svar: Hvad menes der med udtrykket "en åndelig verden"? Jeg har rigeligt i denne verden, hvis svimlende dybder jeg selvfølgelig ikke fatter - men fascineres af.

Citat:
Tror du på et liv efter døden, og i givet fald at din "sjæl" vil have den samme individualitet, som du har som levende person?
Mit svar: Det aner jeg ikke. "Den tid den sorg." Livet her og nu i al sin fylde, levner ikke plads til den slags.

Citat:
Tror du på, at du efter døden vil blive belønnet eller straffet for dine gerninger i dette liv?
Samme svar som det foregående.

Citat:
Tror du, at en god moral er det samme som, hvad din religion foreskriver som den rette moral, og kan du begrunde det?
Mit svar: Jeg har ikke nogen bestemt religion, der foreskriver nogen bestemt moral.

Citat:
Betragt det som en udfordring på saglig og logisk argumentation.
Mit svar: Ikke tale om! Som jeg ser det, kan livet ikke spærres inde i "saglig og logisk argumentation".

Nu forventer jeg så at se "de ateistisk troendes" svar på de samme spørgsmål - forstået som at "tro" og "religion" i disse spørgsmål erstattes af "ateisme" og "ateistisk".

Arne.
Top Svar Citer
#12485 - 09/03/2012 07:59 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nu er ateisme ikke en tro, Arne, men et fravær af tro, så spørgsmålene kan ikke vendes mod ateister, da de jo er spørgsmål om, hvordan troende opfatter konsekvenserne af deres tro. Men hvis en ateist skulle svare på dem, ville de eneste mulige svar være 6 x nej, og begrundelsen den, at der ikke kan konstateres nogen tegn på, at troen refererer til noget eksisterende. Det er kun fantasier om en transcendental verden.

Den spanske inkvisition torturerede formodede ateister eller djævletilbedere for at omvende dem, men mine spørgsmål til de troende har ikke til formål at omvende dem, men blot at begrunde deres tro, så din sammenligning er også ren fantasi.

Egentlig er du jo bare en agnostiker, der ikke vil begrunde din delvise ateisme, fordi du foretrækker at leve i lykkelig uvidenhed om verdens beskaffenhed, og søger ihærdigt at overbevise andre om, at de ligesom dig er uvidende. Men lige så svært det er for religiøse at afsværge deres indoktrinerede tro, lige så svært er det for ateister at afsværge den konkrete viden om verden, som de faktisk har.

Det religiøse element i din "tro" er, at du tager afstand fra saglighed og logik, fordi du helst vil tro, at der eksisterer noget mirakuløst udenfor rækkevidde af den menneskelige forståelse, altså noget transcendentalt.

Jeg har skam ikke forventet mange svar på mit oplæg. Det var kun for at demonstrere, at de fleste troende ikke aner, hvorfor de tror, mens ateister både ved hvorfor de troende tror, og hvorfor de ikke selv tror. smiler

Ateisme er den logiske intelligens sejr over indoktrineringen, men hos dig rakte intelligensen kun til en delvis sejr. Det viser dine ikonfantasier og din manglende anerkendelse af den videnskabelige virkelighed.

Ole Bjørn :o)

P.S. Hver gang du prøver at hævde, at "det kan vi jo ikke vide", kommer jeg til at tænke på direktøren for USA's patentkontor, der i slutningen af 1800 tallet søgte sin afsked med den begrundelse, at "alt væsentligt allerede var opfundet, så hans job var kedeligt og overflødigt." griner

Top Svar Citer
#12486 - 09/03/2012 08:37 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Nu ved jeg ikke rigtig, om jeg kan kaldes "troende", "religiøs" eller "agnostiker", og jeg er faktisk også ligeglad med alle disse kategorier".

- I betragtning af dine konsekvente forkyndelser af en "kærlighed" til netop overnaturlige grundsyn på livet såvel som til mennesket som individ, da ka' du med fordel udelukke agnostikeren..;)

"Hvad menes der med udtrykket "en åndelig verden"?..".

- Spørgsmålet var jo: "Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?"...men det har du ikke taget stilling til?

"Ole får næppe mange svar på sine ateistiske spørgsmål, der mest af alt minder mig om "den spanske inkvisition".

- Det er faktisk spørgsmål til meninger netop et menneske som du fremmer her på debatten. Så hvis du mener, at spørgsmål til meninger du fremmer er inkvisitoriske, hvad er så grunden til at du fremsætter dem?

"Mit svar: Jeg har ikke nogen bestemt religion, der foreskriver nogen bestemt moral".

- Du har i utallige indlæg beskrevet og henvist til meninger om et (mis)forhold mellem religioner og naturvidenskaber, hvor du gang på gang har beklaget dig over naturvidenskabers manglende moralske/etiske doktriner; ska' den slags belyse dit/din:

1) savn efter naturvidenskaber som def. naturen (i og udenfor dig) efter moralske/etiske standarder?

2) forståelse for forskellen mellem at beskrive naturen som den fungerer/opfører sig, til forskel for religioner der tilskriver naturen at opføre sig efter (menneskelige) etiske/moralske synspunkter?

Hvad mener du egentlig Arne, men det har du måske heller ikke taget stilling til? ;)

"Nu forventer jeg så at se "de ateistisk troendes" svar på de samme spørgsmål".

- Ateister forholder sig såmænd gerne til menneskers trosbekendelser omk. religioners natursyn, men afviser dem når de står uden objektive referencer.

En diskvalificering af trosanskuelser der indfører guder i naturen er (stadig) ikke identisk med det at fremme en tro. M.a.o. er der tale om en afvisning af troens relevans, som forklaring på et (natur)fænomen der står uden evne til eksistens før den ka' påvises. Der er ingen grund til at indføre lyserøde påskeharer som naturfænomener, hvis kun de har eksistens i menneskers fantasi, samme metode kvalificeres også guder efter.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/03/2012 09:03)
Top Svar Citer
#12488 - 09/03/2012 10:28 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Så blev dét slået fast:
Ateisme er ikke en tro, det er fravær af tro.

Men ateisme er jo heller ikke viden.
Og når ateisme ikke er viden, og heller ikke er en tro, hvad mon det så er? blinker

Tilbage bliver jo spørgsmålet: Hvordan forholder ateister sig til alt det, vi mangler svar på?
Blot afventende - i passiv ydmyghed - håbende - mens videnskaben arbejder?

Jeg tænker på spørgsmål, som:
- Hvad var der før big bang?
- Er naturlovene tilfældige?
(De stilles f. eks. af redaktionen af Illustreret Videnskab, som hævder, at de er "et internationalt populærvidenskabeligt magasin, som giver læseren indsigt i verdens førende forskning i alle grene af videnskaben")

Ligeså er det nu slået fast, at Oles spørgsmål ikke ligner den spanske inkvisition, idet forskellen er, at Ole ikke anvender tortur? blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk