annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 251 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 68 1 2 3 ... 67 68 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12336 - 24/02/2012 15:14 Den Evige Filosofi
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Denne tråd vil handle om livets store spørgsmål og om Åndelig Erkendelse, som ethvert folkeslag altid har higet efter at opnå. Få gange har det - i højere eller lavere grad - været muligt for et menneske et sted i verden at løfte sløret ind til Den Guddommelige Virkelighed.

I hvert indlæg, der ikke er et opsamlingsindlæg, vil jeg holde mig til så få pointer som muligt - evt. bare én enkelt.

Hvordan opnås den Åndelige Erkendelse af Den Guddommelige Virkelighed?

Vores mulighed for at erkende, afhænger af vores væsen. Et lille barn kan hverken tænke logisk eller abstrakt. Men efterhånden, som det vokser og modnes biologisk, lærer det at gøre netop dette (i kombination med den rette skoling).

Men evnen til at tænke logisk, abstrakt og systematisk er kun én af måderne at erkende på - og den er begrænset. Den har aldrig hjulpet mennesket med at svare på de helt store spørgsmål, som alle mennesker til alle tider har stillet; "hvorfor er vi her?", "hvad sker der efter døden?", "hvorfor er der overhovedet noget, der eksisterer?", "hvem er jeg?", osv.

Spørgsmål som disse kan ikke rationelt besvares i deres absolutte dybde. Vi vil altid kunne tilføje et spørgsmål til et eventuelt svar.

Dog kan livets store spørgsmål godt besvares. Men kun af det menneske som har udviklet sig og forandret sit væsen. Hvor den rationelle tænkeevne er afhængig af en biologisk modning, så vil kendskabet til metafysiske forhold kun kunne erkendes af det menneske, der har udviklet sig moralsk og lever et uselvisk liv. Sådan et menneske skal skue Det Højeste.

"Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."
(Jesus, Matthæus 5, 8)


For mens videnskaben benytter sig af mange apparater og instrumenter, der kan hjælpe os ud over vores eget organiske sanseapparat, når vi skal måle noget i verden, så er det selve renheden og uselviskheden i vores sjæl, som vi må bruge til at fatte De Højere Anliggender.

"Guds mysteriers astrolabie er kærlighed."
(Rumi)


Jeg vil kun besvare seriøse indlæg. Hånlige og useriøse indlæg vil blive ignoreret. I første omgang! For jeg vil nu og da opsamle ... og da vil jeg uddrage det, der kan omformuleres til et seriøst spørgsmål og derved holde debatten i gang. Det er ærgerligt at skulle skrive dette, men det er min erfaring, at nogle af personerne her på Trosfrihed kun er ude på at hævde sig selv og nedgøre andre på den mest usaglige facon. Jeg vil derfor sikre, at tråden bliver holdt på sporet.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12344 - 25/02/2012 09:14 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n til Thomas:

Tanker efter læsning af dit oplæg her, at det aftvinger min dybeste respekt. ...

Hvorfor nu det, kan man måske spørge?

Mit svar må være, at dels har du da flyttet dig noget så gevaltigt, som jeg ser det Thomas ... og det i sig selv er da en anerkendelse værd. smiler

Dels et spændende emne, som virkelig fortjener at blive mødt med seriøsitet, og - som jeg ser det - en fremadrettet holdning, som levner plads til, at hver enkelt kommer med det, man "bærer" i sig ... uden at (for)dømme anderledes tænkende.

Til slut blot denne kommentar af Hildegard von Bingen:

"Kærlighed er den lim, der binder vort Univers sammen".

God week-end hele vejen rundt og v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12346 - 25/02/2012 10:18 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Så er den "gamle" Thomas på banen igen med bibel- og Rumi-citater (det sidste for at tækkes Arne), samt en forhåndsafvisning af at diskutere med folk, som har en anden mening, (det sidste afsnit må Zenia have overset).

Det mest bemærkelsesværdige ved Thomas indlæg er dette:
Citat:
Vores mulighed for at erkende, afhænger af vores væsen. Et lille barn kan hverken tænke logisk eller abstrakt. Men efterhånden, som det vokser og modnes biologisk, lærer det at gøre netop dette (i kombination med den rette skoling).

Det vil nok være en overraskelse for enhver børnepsykolog, at nogen kan frakende børn både logisk sans og fantasi, netop de to ting som karakteriserer barnesindet. Små børn er ekstremt logiske, men efterhånden som de vokser til, og "skolingen" (læs; indoktrineringen) sætter ind, nedbrydes den logiske sans til fordel for ulogiske religiøse dogmer. De fleste genvinder aldrig deres logiske dømmekraft, hvad der også fremgår af indlæggene på disse debatter, Thomas' og Arnes inklusive.

Da hverken Thomas eller Arne synes at "leve et uselvisk liv", fremgår det af teksten, at ingen af dem er i stand til "at erkende metafysiske forhold og skue Det Højeste".

Sådan er der så meget, de "troende" ikke rigtigt forstår.

Ole Bjørn :o)

P.S. Rumi er det vestligt benyttede navn på en anatolsk (afghansk) digter og grundlægger af Sufi sekten Mevlevi med hovedsæde i Konya i Tyrkiet, mest kendt for de dansende derwisher. I arabiske lande kendes han under navnet Mevlana, som bl.a. er et synonym for mester.

P.P.S. Et astrolabium er et astronomisk vinkelmåleinstrument, sandsynligvis opfundet i Grækenland for mere end 2000 år siden og videreudviklet af Hypatia af Alexandria, verdens første kendte kvindelige matematiker, der blev slagtet af kristne munke ophidset af deres græsk ortodokse patriark.

Astrolabiet er i den mellemøstlige udgave udformet som en blanding af en kvadrant og et stjernekort, og anvendes nu kun af enkelte islamiske nomadestammer til beregning af bedetidspunkter og retning til Mekka.



Top Svar Citer
#12359 - 25/02/2012 17:59 Re: Den Evige Filosofi [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du opfordrede mig her på trosfrihed.dk til at læse Aldous Huxley's bog: Den Evige Filosofi, hvilket umiddelbart vakte min modvilje blinker men jeg husker jo Aldous Huxley fra min ungdom - og bestemt ikke for noget dårligt - så jeg er i gang med at læse den, og jeg oplever stor glæde ved at se, hvor grundigt og omfattende han behandler sit emne, og navnlig også ved at se, hvor tæt mine ret så uklare og famlende tanker, idéer og oplevelser ligger op ad Huxley's helt anderledes gennemtænkte og velfunderede billeder af menneskehedens verden.

Jeg har som nævnt endnu kun læst en mindre del af bogen, så den vil jeg ikke kommentere yderligere i øjeblikket.

I stedet vil jeg søge at nærme mig de to citater, du fremhæver, som skulle være af henholdsvis Jesus Kristus og af Jalal al-Din Rumi.
Men jeg indser straks at jeg må holde ved det første:
Citat:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Ren af hjertet - ak ja.
Det nærmeste jeg nogensinde er kommet en sådan renhed, var, da jeg uvidende og uden særlig hensigt mødte en Kristus Ikón i en kirke i et mennesketomt ortodoks kristent kloster på toppe ef at mindre bjerg i en subtropisk urskov og ikke slap udenom at se mig selv: autoritært opdraget som barn og udstyret med de arveanlæg, som nu engang blev mig til del.
Sorgen var bundløs og uendelig,men jeg endte alligevel på en eller anden måde med at komme ud af den lille kirke - og blev ramt af det strålende lys fra solen.
Det var en vidunderlig lykkefølelse, tårerne forsvandt - og jeg følte mig ren - men nu må jeg være ærlig og nøjes med at sige: renere end nogensinde før i mit liv (vel bortset fra min nyfødte tilstand, som jeg ikke husker noget om).

Ren af hjertet - ak ja - hvordan bliver man det? smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12373 - 26/02/2012 14:08 Re: Den Evige Filosofi [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære Zenia - kære alle,

Tak for din interesse. Jeg håber, at tråden vil møde deltagelse, hvor vi alle - som du siger - kan byde ind ... seriøst og tolerant.

For at holde tråden på sporet vil jeg ignorere eventuelle personangreb eller eventuelle fordrejninger af det, jeg siger, når jeg bliver refereret. Det er allerede sket, at jeg er blevet fejlrefereret. Sådanne fordrejninger vil dog muligvis blive afsløret og korrigeret, men først i opsamlingen, hvor jeg kan gøre det på en konstruktiv måde, der er helt uden den konflikt eller negative spænding, der måtte være forsøgt initieret. Samtidig vil jeg holde trådens væsentlige pointer synlige.

Når jeg siger "afsløret og korrigeret", så vil jeg ikke citere eller nævne personen, som fordrejede mine ord, men blot gentage mine ord - evt. uddybende - så der ikke kan være nogen tvivl om den fremsatte pointe.

Det er med andre ord min mening at holde denne tråd levende og konstruktiv, så alle kan involvere sig på en behagelig måde. Det er min vision for Trosfrihed, at vi alle kan have det godt sammen, og at flere må søge hertil - ikke på grund af det 'konflikttema' - som aviser og ugeblade lever af - men på grund af fordybelse og refleksion.

Jeg har fundet en ganske kort video, som jeg synes passer fint på den indstilling, som du efter min mening udtrykker til livet:

http://www.youtube.com/watch?v=f77QGujFcKg

Den visdom, som udtrykkes i videoen, er en fin fortsættelse af min pointe i mit forrige indlæg, nemlig den pointe at vi ved at modnes i moralsk forstand tilegner os visdom. Man kan også sige, at kærlighed, uselviskhed, renhed af hjertet, sandhed og visdom er ét - eller flere af de farver som alle rummes i det hvide lys, før det brydes af et prisme.

Jeg håber, at I alle vil nyde videoen og mærke det liv, som den udtrykker, i hjertet.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 68 1 2 3 ... 67 68 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Lynanalyse: Regeringen svækket og langt..
19/03/2024 09:33
Region lukker nordjysk skadeklinik
19/03/2024 09:26
Nyheder fra Religion.dk