annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 364 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Hej Thomas.

Du opfordrede mig her på trosfrihed.dk til at læse Aldous Huxley's bog: Den Evige Filosofi, hvilket umiddelbart vakte min modvilje blinker men jeg husker jo Aldous Huxley fra min ungdom - og bestemt ikke for noget dårligt - så jeg er i gang med at læse den, og jeg oplever stor glæde ved at se, hvor grundigt og omfattende han behandler sit emne, og navnlig også ved at se, hvor tæt mine ret så uklare og famlende tanker, idéer og oplevelser ligger op ad Huxley's helt anderledes gennemtænkte og velfunderede billeder af menneskehedens verden.

Jeg har som nævnt endnu kun læst en mindre del af bogen, så den vil jeg ikke kommentere yderligere i øjeblikket.

I stedet vil jeg søge at nærme mig de to citater, du fremhæver, som skulle være af henholdsvis Jesus Kristus og af Jalal al-Din Rumi.
Men jeg indser straks at jeg må holde ved det første:
Citat:
Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud.
Ren af hjertet - ak ja.
Det nærmeste jeg nogensinde er kommet en sådan renhed, var, da jeg uvidende og uden særlig hensigt mødte en Kristus Ikón i en kirke i et mennesketomt ortodoks kristent kloster på toppe ef at mindre bjerg i en subtropisk urskov og ikke slap udenom at se mig selv: autoritært opdraget som barn og udstyret med de arveanlæg, som nu engang blev mig til del.
Sorgen var bundløs og uendelig,men jeg endte alligevel på en eller anden måde med at komme ud af den lille kirke - og blev ramt af det strålende lys fra solen.
Det var en vidunderlig lykkefølelse, tårerne forsvandt - og jeg følte mig ren - men nu må jeg være ærlig og nøjes med at sige: renere end nogensinde før i mit liv (vel bortset fra min nyfødte tilstand, som jeg ikke husker noget om).

Ren af hjertet - ak ja - hvordan bliver man det? smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
20/04/2024 05:18
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Russisk guvernør: To personer har miste..
20/04/2024 05:08
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Nyheder fra Religion.dk