annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15633971
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378455
Et andet syn 1987763
Jesu ord 1521480
Åndelig Føde 1505136
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 100 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Den Evige Filosofi

Kære alle,

Denne tråd vil handle om livets store spørgsmål og om Åndelig Erkendelse, som ethvert folkeslag altid har higet efter at opnå. Få gange har det - i højere eller lavere grad - været muligt for et menneske et sted i verden at løfte sløret ind til Den Guddommelige Virkelighed.

I hvert indlæg, der ikke er et opsamlingsindlæg, vil jeg holde mig til så få pointer som muligt - evt. bare én enkelt.

Hvordan opnås den Åndelige Erkendelse af Den Guddommelige Virkelighed?

Vores mulighed for at erkende, afhænger af vores væsen. Et lille barn kan hverken tænke logisk eller abstrakt. Men efterhånden, som det vokser og modnes biologisk, lærer det at gøre netop dette (i kombination med den rette skoling).

Men evnen til at tænke logisk, abstrakt og systematisk er kun én af måderne at erkende på - og den er begrænset. Den har aldrig hjulpet mennesket med at svare på de helt store spørgsmål, som alle mennesker til alle tider har stillet; "hvorfor er vi her?", "hvad sker der efter døden?", "hvorfor er der overhovedet noget, der eksisterer?", "hvem er jeg?", osv.

Spørgsmål som disse kan ikke rationelt besvares i deres absolutte dybde. Vi vil altid kunne tilføje et spørgsmål til et eventuelt svar.

Dog kan livets store spørgsmål godt besvares. Men kun af det menneske som har udviklet sig og forandret sit væsen. Hvor den rationelle tænkeevne er afhængig af en biologisk modning, så vil kendskabet til metafysiske forhold kun kunne erkendes af det menneske, der har udviklet sig moralsk og lever et uselvisk liv. Sådan et menneske skal skue Det Højeste.

"Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud."
(Jesus, Matthæus 5, 8)


For mens videnskaben benytter sig af mange apparater og instrumenter, der kan hjælpe os ud over vores eget organiske sanseapparat, når vi skal måle noget i verden, så er det selve renheden og uselviskheden i vores sjæl, som vi må bruge til at fatte De Højere Anliggender.

"Guds mysteriers astrolabie er kærlighed."
(Rumi)


Jeg vil kun besvare seriøse indlæg. Hånlige og useriøse indlæg vil blive ignoreret. I første omgang! For jeg vil nu og da opsamle ... og da vil jeg uddrage det, der kan omformuleres til et seriøst spørgsmål og derved holde debatten i gang. Det er ærgerligt at skulle skrive dette, men det er min erfaring, at nogle af personerne her på Trosfrihed kun er ude på at hævde sig selv og nedgøre andre på den mest usaglige facon. Jeg vil derfor sikre, at tråden bliver holdt på sporet.

Fred,
Thomas
Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Anonym
16/04/2024 01:19
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Mette Østergaard stopper på Berlingske..
16/04/2024 09:51
Børsens kobbertag gør brandslukning va..
16/04/2024 09:49
Ministre reagerer på branden: '400 års..
16/04/2024 09:04
Brand i Børsen: Politiet fraråder unø..
16/04/2024 08:55
Arrivederci til Arriva! Togselskab dropp..
16/04/2024 07:23
Nyheder fra Religion.dk