annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 372 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 14 < 1 2 3 4 5 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#22120 - 27/11/2016 16:48 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse

Mon vi er ude i et "bibelkursus" Tikka smiler

Det er nok meget godt, for det er længe siden at jeg har beskæftiget mig med den, og man er trodsalt blevet det ældre...

Hvad skal man mene om Paulus udlægning? Har den noget med virkeligheden at gøre? Hvorfor endte Jesus oppe på et kors? Jøderne ventede en frelser, men da han kom, ville de ikke kendes ved ham, for han ville ikke føre krig mod nogen, og det var jo ikke helt i overenstemmelse med skrifterne eller forventningerne.

Han levede dog et liv som bragte et kæmpelys ind i verden, og de takkede ham så, ved at hænge ham op på et kors...ja, så er man i sandhed døv og blind. Men apostlene glemte ham ikke og lyset bredte sig på jorden.

Og her sidder vi så og taler om frelseren...

Bare nysgerrig, for hvor står der skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Jeg begynder desuden at holde mere og mere af Paulus...fuldstændigt grebet af "tingene" som han var tommelop

Kærlig hilsen

ABC
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#22123 - 27/11/2016 18:01 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

ABC:
Citat:
Mon vi er ude i et "bibelkursus" Tikka smiler

Du spørger og spørger, og opstiller din spørgsmål drillende kaotisk i dine indlæg, derfor ser jeg mig nødsaget til at svare dig med de af bibelens ord, som jeg kender ... læser du dem?

Jeg skal nok svare dig, men dine indlæg koster mig meget tid, samt det at jeg også skal forholde mig til selve bibelteksten, som indimellem leder mig ud i studie af bibelen, når jeg ser teksten anderledes, end jeg husker den, eller hvis teksten åbner sig.

ABC:
Citat:
Hvad skal man mene om Paulus udlægning?
Hvilke udlægning?


ABC:
Citat:
Han levede dog et liv som bragte et kæmpelys ind i verden
Hvilke kæmpe lys?


ABC:
Citat:
Bare nysgerrig, for hvor står der skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."


Svar
Citat:
Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.«
Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. Lukas 24:44-47


Du kan jo gå igang med at finde profetierne om den lovede og ventede Messias, og så se om de svarer til at Jesus kunne opfylde dem. smiler


ABC:
Citat:
Jeg begynder desuden at holde mere og mere af Paulus...fuldstændigt grebet af "tingene" som han var tommelop
Og hvad sagde Paulus om Jesu opstandelse?


¨¨¨¨


Top Svar Citer
#22127 - 27/11/2016 21:18 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse

Sådan er jeg nok bare Tikka smiler

Men jeg læser skam det du skriver...nogle gange gør jeg bare ikke så meget ud af tingene. Og det kan du selvfølgelig påpege. Det kan dog godt blive lidt for meget med den bibel smiler

Jeg tror jo ikke på kødets opstandelse og meget af alt det andet.

For mig er historierne blevet til i en kontekst...

Men det kan HansKrist nok bedre tale om med sin store viden...bestilt arbejde var der vist noget om?

Den beretning som giver mening for mig er denne.

http://vandrermodlyset.dk/m-a29.htm

Jeg må dog sige, at jeg begynder at kunne lide de bibelske beretninger, eller få et mere positivt forhold til dem, for det er jo bare en måde at fortælle noget på.

Der skete noget dengang...

Du spørger så om udlægningen?

Er det ikke Paulus som har udlagt Jesu død som et soningsoffer? Forsoningslæren?

I den forbindelse vil jeg gerne henvise hertil.

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Du spørger så om kæmpelyset?

Mener du ikke Jesus levede et liv som lyste verden op? Et forbillede for os andre...vejviser...hyrde...frelser...

I den forbindelse vil jeg gerne henvise hertil.

http://vandrermodlyset.dk/m-a11.htm

Nu er vi så nået til dette med skriftstedet.

Som sagt var jeg bare nysgerrig, for der står (mig bekendt) ikke skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Men måske læser jeg dette forkert "Således står der skrevet".

Kan du henvise til et skriftsted, hvor der står skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Måske står det mellem linierne et eller andet sted? Men hvor? Måske står der også noget andet mellem linierne? Måske står der altmuligt mellem linierne smiler

Jeg ved det ikke, så...

Kærlig hilsen

ABC

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#22128 - 27/11/2016 23:46 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891

ABC:
Citat:
Sådan er jeg nok bare Tikka smiler

Ja eller vil være. smiler

ABC:
Citat:
Men jeg læser skam det du skriver...nogle gange gør jeg bare ikke så meget ud af tingene. Og det kan du selvfølgelig påpege.

Hvis ikke du undersøger, det jeg svarer dig, er det jo lidt lige meget.

ABC:
Citat:
Det kan dog godt blive lidt for meget med den bibel

Det er jo i bibelen svarene står, og syntes du, det bliver for meget bibel, kan du jo reducere og eller konkretisere dine spørgsmål.
Det er jo dig, der stiller spørgsmålene.

ABC:
Citat:
Jeg tror jo ikke på kødets opstandelse og meget af alt det andet.

Jeg har det på samme måde, men det er ikke det, vi debatterer.

ABC:
Citat:
Du spørger så om udlægningen?

Er det ikke Paulus som har udlagt Jesu død som et soningsoffer?
Forsoningslæren?

Jeg er ikke med ... Men Paulus tror på opstandelsen ... opstandelsen som er grundlaget for troen ... Læs 1 Korinther 15

Så troens grundlag er ikke Jesu fødsel.

... Og Paulus tror også på, at Jesu er den første, som er opstået og at hans død også åbner denne mulighed for andre.

ABC:
Citat:
Nu er vi så nået til dette med skriftstedet.

Som sagt var jeg bare nysgerrig, for der står (mig bekendt) ikke skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Men måske læser jeg dette forkert "Således står der skrevet".

Kan du henvise til et skriftsted, hvor der står skrevet at "Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag."

Måske står det mellem linierne et eller andet sted? Men hvor? Måske står der også noget andet mellem linierne? Måske står der altmuligt mellem linierne

Jeg ved det ikke, så...

Der står jo, det står i Moseloven, hos profeterne og i salmerne, så du kan jo finde frem til profetierne om Messias disse steder, og se om det passer på Jesus.

Citat:
Så sagde han til dem: »Dette er, hvad jeg sagde til jer, mens jeg endnu var hos jer: Alt det må opfyldes, som står skrevet om mig i Moseloven, hos profeterne og i salmerne.«
Da åbnede han deres sind, så de kunne forstå Skrifterne, og han sagde til dem: »Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå fra de døde på den tredje dag, og i hans navn skal der prædikes omvendelse til syndernes forladelse for alle folkeslag. Lukas 24:44-47


¨¨¨¨
Top Svar Citer
#22136 - 28/11/2016 02:55 Re: Hvilke forhold har du til julen? [Re: Tikka]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5426
Sted: Vanløse

Nu har jeg været inde og kigge på profetier Tikka smiler

Er det disse du tænker på?

http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=304

Nu vil jeg ikke kigge dem allesammen igennem ligenu, men denne kritik kan jeg godt følge.

http://www.biblen.info/Profeti-lidende.htm

Jeg hæfter mig lige ved Es 53, 10 "Det var Herrens vilje at knuse ham med sygdom"

Hvem tales der om her? Jesus? Knust af sygdom?

Den næste jeg har kigget på er denne med oprejsningen fra de døde, som skulle have noget at gøre med Sl 16,10 og Es 53, 9 - 10.

Det kan jeg ikke se handler om jesu opstandelse fra de døde, så...? Og der står da heller ikke noget om 3 dage, så...?

Jeg undre mig desuden stadigvæk over at Jesus ikke kunne være død af alderdom...om han døde på et kors eller af alderdom er vel ligegyldigt? Kan Gud ikke oprejse mennesker som dør af alderdom...

Når jeg iøvrigt linkede hertil, så var det fordi du citerede Paulus, for at kalde Jesus et fejlfrit menneske...et påskelam...

http://vandrermodlyset.dk/index_fog.htm

Måske det ikke interessere dig om Paulus var galt afmarcheret og så glemmer vi bare denne afhandling...

Kærlig hilsen

ABC

_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 14 < 1 2 3 4 5 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Nyheder fra Religion.dk