annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12957 - 13/05/2012 11:14 Hvad havet gemmer.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Mens diskussionen om, hvem der har den rette tro, bølger her på debatten, har et automatisk kamera på 1,5 km dybde filmet et væsen med en størrelse på mellem 2 og 18 meter, der bølger på en helt anden måde. Se det selv i denne video:

http://deepseanews.com/2012/05/solving-the-mystery-of-the-placental-jellyfish/

Sådan noget finder jeg langt mere interessant end underlødige diskussioner om, hvem der tror på den "rigtige" gud og den "rette" måde at leve på. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12959 - 13/05/2012 14:00 Re: Hvad havet gemmer. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Oles ord:
Citat:
underlødige diskussioner om, hvem der tror på den "rigtige" gud og den "rette" måde at leve på
får mig til at tænke på, hvad Aldous Huxley skrev i sit kapitel 18: Tro, i bogen: Den evige filosofi.

Huxley ser flere former for tro.
Der er tillidsformen, når vi tror på f.x. en bestemt person.
Der er autoritetstroen til personer med særlige kvalifikationer.

De to former er karakteristiske derved, at vi faktisk godt kunne kontrollere det, vi tror på.
Som eksempel nævner Huxley ”troen” på, at der findes et næbdyr i Australien, selv om man aldrig har været i Australien.

Så er der f.x. ”troen” på atomteorien, selv om man aldrig selv har udført de forsøg, som teorien hviler på og tillige er ude af stand til at forstå den matematik, som bekræfter den.
Her skriver Huxley bl.a.:
Citat:
”Videnskab og teknik kunne ikke eksistere, hvis vi ikke havde tro på universets pålidelighed, hvis vi ikke troede ubetinget på, at naturens bog virkelig er en bog og ikke et illustreret ugeblad, et sammenhængende kunstværk og ikke et sammenskrab af indbyrdes ligegyldige småstumper.”

Endelig er der religiøs tro, f.x. en kristen trosbekendelse, der iflg. kristne teologer retfærdiggør og frelser, og som Huxley advarer om, at den kan være ”meget farlig i sin mest yderliggående og kompromisløse form”.
Som eksempel nævner han Luthers ord:
Citat:
”Vær en synder og synd kraftigt; men tro og glæd dig endnu kraftigere i Kristus, som har besejret synden, døden og verden.”

Men Huxley skriver også:
Citat:
”Der må naturligvis være tro i betydningen tillid – for tillid til ens medmennesker er begyndelsen til næstekærligheden, og tillid til universets både materielle og moralske og åndelige pålidelighed er begyndelsen til kærligheds-erkendelsen i forholdet til Gud. Der må også være autoritetstro – tro på de menneskers autoritet hvis selvløshed her gjort det muligt for dem at erkende alt værendes åndelige Årsag ved direkte bekendtskab såvel som ved referat. Og der må også være tro på propositioner vedrørende Virkeligheden som filosofferne har forkyndt i lyset af den ægte åbenbaring – propositioner som den troende ved han selv kan komme til kundskab om hvis han er parat til at opfylde de nødvendige betingelser.”

Som jeg ser det ligger Huxleys brug af ordet Gud ikke så farlig langt væk fra Einsteins brug af ordene: "the illimitable superior spirit".

Og om den slags er mere eller mindre interessant end "et væsen med en størrelse på mellem 2 og 18 meter, der bølger på en helt anden måde" - ja, det er vel nærmest en smagssag blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12962 - 13/05/2012 15:35 Re: Hvad havet gemmer. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ja, ord er jo taknemlige, Arne, for vi kan jo selv bestemme, hvad vi vælger, at de skal betyde. Problemet er så bare, at hvis vi ikke opfatter dem nogenlunde ens, så er der ingen kommunikation. Man taler blot forbi hinanden fra hver sin private andegård.

Bortset fra naturfilosofi og Wittgensteinsk sprogfilosofi, gi'r jeg ikke meget for filosoffers tankekonstruktioner. De har allesammen travlt med at udlægge virkeligheden i et sprogbillede, som de i større eller mindre grad selv opfinder. Derfor ændrer filosofien sig hele tiden efter den seneste mode. Hvad den ene filosof konstruerer, dekonstruerer den næste, hvorefter den tredie viser, at alle dem før ham har taget fejl og verden skal opfattes på en hel anden måde.

Hvis Einstein mente, at han havde noget fælles med Huxley, så havde han nok nævnt ham blandt de tænkere, som han beundrede, men det har han altså ikke gjort. Han nævner derimod Spinoza, når det handler om religion.

Religiøs tro, videnskabelige antagelser og tillid til at andre forskeres observationer er pålidelige er tre vidt forskellige former for "tro", og de kan ikke sammenlignes. David Hume har forlængst bevist, at vi ikke kan bevise naturlovenes konstans, og det var Einstein helt klar over.

Men vi er nødt til at antage, at naturlovene er konstante i vor tidsramme, hvis vi vil anvende vore observerede fakta til at forudsige, hvordan verden vil arte sig i den nærmeste fremtid, og det er netop menneskets overlegne evner på dette område, som er årsag til vores teknologiske udvikling, som sætter os i stand til både at studere mikrokosmos og og begivenheder, der fandt sted for milliarder af år siden og umådeligt langt fra os.

Jeg finder fakta om verden betydeligt mere fascinerende, end hvad en tilfældig filosof i et tilfældigt århundrede har tænkt ud fra sin begrænsede viden om naturen og om livet.

Men du har da helt ret i, at det er en "smagssag", hvad man finder interessant, og jeg finder altså livets utrolige mangfoldighed mere interessant, end de modebetonede tankekonstruktioner en engelsk filosof i forrige århundrede opstillede ved en introspektion i sit studerekammer. Det er ikke holdbare erkendelser, og det kan jeg derfor ikke bruge til noget.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Einstein byggede ikke sit verdenssyn på andre filosoffers tanker, men på sine egne tanker baseret på observerede fakta. ler

Top Svar Citer
#12964 - 13/05/2012 17:25 Re: Hvad havet gemmer. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Din konklusion angående Huxley er jo ikke overraskende:
Citat:
Det er ikke holdbare erkendelser, og det kan jeg derfor ikke bruge til noget.
"Ikke holdbare", det er vel en vurdering - men nok ikke viden.

Samtidig erkender du dog:
Citat:
- vi er nødt til at antage, at naturlovene er konstante i vor tidsramme, hvis vi vil anvende vore observerede fakta til at forudsige, hvordan verden vil arte sig i den nærmeste fremtid

Det forekommer mig at være en noget snæver ramme om tilværelsen alene at holde sig hertil - denne tro.
Nåh nej, det hedder jo antagelse (selv om jeg ikke synes, der er den helt store og afgørende forskel på disse to begreber) blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12965 - 13/05/2012 18:49 Re: Hvad havet gemmer. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Så er du igen ude i din gamle uvane med ordkløveri, Arne. trist

Medmindre du antager, at menneskets beskæftigelse med filosofi er sluttet med Huxleys bog, så er min konklusion viden og ikke kun en vurdering. Det er åbenbart undgået din opmærksomhed, at der er skrevet adskillige filosofiske værker efter Huxley, og de omtaler ikke Huxleys tanker som det endelige svar, men har helt andre synspunkter. Altså ved vi i dag, at Huxleys filosofi ikke var holdbar.

Der er en væsentlig forskel på en tro "som ramme om tilværelsen" og på en videnskabelig antagelse. En (religiøs/filosofisk) tro er karakteriseret ved, at den repræsenterer et fast synspunkt. Tror man på, at Gud har skabt universet, så er det ikke et spørgsmål om, at det har han muligvis nok. Det opfattes som en "sandhed". En videnskabelig antagelse er derimod en arbejdshypotese baseret på observerede fakta. Den betragtes ikke som en endegyldig sandhed.

Det er en mærkelig mani, du har, med at ville "bestemme" hvilken betydning andre mennesker skal lægge i ordene. Det fremmer hverken kommunikationen eller din egen forståelse af, hvordan andre mennesker tænker. Men for at bruge et af dine egne yndlingsudtryk; du er da i din gode ret til at leve i din egen private sproglige verden. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Nyheder fra Religion.dk