annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
0 registrerede 578 gæster og 199 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Nogen lyver- hvorfor?

Hej Treram.

Om der bevidst lyves eller ej angående folkekirken, kan jeg ikke gøre mig klog på, men medlemsskab af den danske folkekirke, vil man vel have, så længe man ikke har meldt sig ud, og så længe man fortsat betaler kirkeskat

Antallet af medlemmer er mig bekendt støt, men langsomt, faldende og er vist for tiden omkring de 80 %.

Man kan gisne om, hvorfor så mange fortsat vælger at betale kirkeskat, selv om det kun koster en enkelt henvendelse og en underskrift at stoppe denne betaling.

Mit gæt er, at mennesker har behov for ritualer, især ved fødsel og død, og her leverer kirken jo dåb og begravelse.

Hvis der fandtes attraktive alternativer, tror jeg, at folkekirkens død ville blive meget hurtigere.

Mon ikke også mange ateister har behov for at markere deres gode ønsker for den nyfødte som en rituel begivenhed (ligesom det jo egentlig er et ritual at fejre fødselsdagen hvert år), og når en ateist er død, er der jo stadig et lig, som skal håndteres.

Og nu vi er ved statistik, hvor mange procent af ateister bliver mon begravet på en kirkegård?
Mon ikke det er over 80 %?

Men når du skriver:
Citat:
Vi kan ikke blive ved at leve med de gamle ubrugelige statautoriserede løgnehistorier om guder og tømmerlærlinge -
så er mit spørgsmål: Skal vi så også afskaffe f. eks. eventyret om Tornerose og van Goghs malerier?

Vi menneskers evner til at skabe visioner uafhængigt af den materielle verden, som vi på det religiøse område kender det fra f. eks. beretninger om Gautama Siddharta (Buddha), Abraham, Moses. Jesus, Muhammed o.m.a., kan jo på samme måde som eventyr og kunst være inspirationskilder, som jeg ikke ser nogen grund til at bortcensurere.

Efter min mening er det ikke beretningerne, der skal angribes, men derimod, når de bliver misbrugt til at skabe falsk autoritet.

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Borgmesterens flertal væk i Nordfyns Ko..
14/05/2024 09:39
Seks batteridrevne skibe skal fra 2030 f..
14/05/2024 09:03
Nu kan københavnerne få en ny spand ti..
14/05/2024 08:49
Menighedsråd lokker potentielle nye med..
14/05/2024 07:50
Tjek dit kort inden ferien: I år udløb..
14/05/2024 07:44
Nyheder fra Religion.dk