annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 27 af 29 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9391 - 30/05/2010 22:23 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
ja, Hanskrist.

Denne dag er et resultat af alle de dage, der er gået forud.

Vi har alle et skab i os selv, bag en lukket dør og dette skabs indhold er alle de dage som er gået forud.

Meditation er sindet, som tømmer sig selv for fortiden og forstanden er den samlede sum af denne fortid.

Du er heldig, at du som baggrund har Paulus, Marx, Tillich, Barth og hvem ved jeg, mens dine meditationskolleger måske forbinder helt andre ting med begrebet meditation og derfor opfatter det helt anderledes.

Da forstanden er tankens samlede sum er det ikke lige meget hvad man fylder på.

Men som sagt er meditation sindet, der tømmer sig selv for fortiden for at møde virkeligheden som er den fuldstændige frihed.

Når du engang når dertil vil du se, at tankens stilhed, den tilsyneladende tomhed, slet ikke er tomhed.

Tankens stilhed er den fuldstændige vågne forstand. En bevægelse uden ord. (Sorry) smiler Så vil du selv forstå hvad der ligger bag buddhaens uudgrundelige smil og du vil selv, i fuldstændig frihed, vælge det fra.

Jeg skal nok læse Barth's kirkelige dogmatik når den bliver oversat til dansk, mit tyske er ikke så godt. smiler
Top Svar Citer
#9392 - 30/05/2010 23:17 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Jeg skal nok læse Barth's kirkelige dogmatik når den bliver oversat til dansk, mit tyske er ikke så godt.


Du kan læse den på engelsk, Michael. Det har jeg gjort og vil fortsat gøre nu, hvor jeg skal i gang med IV om forsoningslæren (altså har ikke læst alt det andet, blot en god bid af I om Guds som åbenbaret osv). Sjovt nok har jeg gået og overvejet om ikke, jeg kunne lokke en eller anden teolog til at oversætte Barths kirkelige dogmatik fra tysk til dansk. Dette vil dog være et kæmpe arbejde, for Barths kirkelige dogmatik er et større værk, hvor hver side består af ganske lange, faktisk meget lange, fodnoter, samt sætninger, der af og til strækker sig over 11 linjer..

Det sjove ved Barth er - som jeg selv har oplevet det - at ligesom man tror, at man har fået nok af manden, eller at han var for kirkelig eller dogmatisk, kommer han og overrasker en igen med noget nyt. Han har en tendens til (eller hans teologi), som Bonhoeffer, at virke levende nok til, at man fornemmer ham som ganske kammeratslig..og ikke nok med det, så gør han det modsatte af, hvad Arne f.eks. nok ville mene, for Barth spærrer aldrig virkeligheden inde med sin gudsforståelse. For nylig har han overrasket mig med sit begreb om Vorsorge, hvorfor Barth faktisk bliver den røde tråd i mit kommende projekt (specialet) skønt jeg kommer til at vægte den praktiske teologi - men ikke uden rygraden, den systematiske del (Karl Smart/Barth): Forestil dig en burger uden bøf.. Hvordan ville den smage? Eller en flødebolle uden hvidt skum? Eller treenigheden uden Kristus. Når jorden er fuld af Hans Herlighed, hvorfor så ikke lade denne fylde forvandle vores liv og hjerte (HANDLING/BEVÆGELSE (at blive handlet med og at blive bevæget til selv at handle og bevæge)). Jeg vil sige, at det er Barth, der med sin Kristusparticipation (bøffen om du vil eller den gode kartoffel i kartoffelsuppen) eller Kristus, der med sin krop, som Barth hænger på, sætter mit løb i gang, når jeg løber bedst...(ikke nødvendigvis hurtigt, men energisk og udfoldende).

Og så er det vist tid til en lille stuedans, en meditation med lyde og bevægelser, væk fra tomheden ind i livet... yeah

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9393 - 30/05/2010 23:25 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Pudsigt nok, Anne.

Jeg var lige ved at forslå HansKrist at sætte lidt musik på og danse rundt i stuen.

Jeg skal nok kigge på Barth. Men 10.000 sider en masse ord, der efterfølgende skal lære at være stille.

Selv lytter jeg til musik lige nu. Jeg danser ganske vist ikke fysisk, men jeg danser indeni og lader tankerne og drømmene flyde frit.

Med og uden ord. smiler
Top Svar Citer
#9394 - 30/05/2010 23:33 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Ja, musik er dejligt. Jeg tror, at musik kan siges at være gudsskabt forstået sådan, at vi i musikken finder noget af os selv som skabt i Gud. I hvert fald bevæges vi.

Lige i tiden hører jeg meget Laleh, en svensker (svensk-iraner) selvfølgelig, da jeg har et kært øje rettet mod Sverige, foruden min gode taizemusik.

Jeg ved ikke, om jeg vil anbefale dig at læse Barth.. Ikke kun fordi, at jeg, som Hanskrist måske også vil, gerne vil have manden (sammen med Bonhoeffer) for mig selv, men fordi stoffet kan være lidt tungt - mest af alt synes jeg, at du skal være dig selv og finde din vej..

God aften.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9395 - 30/05/2010 23:42 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Tak, Anne.

Du har ret, det er nok for tungt for mig.

Jeg beskæftiger mig da også i øjeblikket med ganske almindelige ting og sager.

Så jeg skal nok klare det... smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 27 af 29 < 1 2 ... 25 26 27 28 29 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk