annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 319 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Har du erfaringer med meditation?

Citat:
Jeg skal nok læse Barth's kirkelige dogmatik når den bliver oversat til dansk, mit tyske er ikke så godt.


Du kan læse den på engelsk, Michael. Det har jeg gjort og vil fortsat gøre nu, hvor jeg skal i gang med IV om forsoningslæren (altså har ikke læst alt det andet, blot en god bid af I om Guds som åbenbaret osv). Sjovt nok har jeg gået og overvejet om ikke, jeg kunne lokke en eller anden teolog til at oversætte Barths kirkelige dogmatik fra tysk til dansk. Dette vil dog være et kæmpe arbejde, for Barths kirkelige dogmatik er et større værk, hvor hver side består af ganske lange, faktisk meget lange, fodnoter, samt sætninger, der af og til strækker sig over 11 linjer..

Det sjove ved Barth er - som jeg selv har oplevet det - at ligesom man tror, at man har fået nok af manden, eller at han var for kirkelig eller dogmatisk, kommer han og overrasker en igen med noget nyt. Han har en tendens til (eller hans teologi), som Bonhoeffer, at virke levende nok til, at man fornemmer ham som ganske kammeratslig..og ikke nok med det, så gør han det modsatte af, hvad Arne f.eks. nok ville mene, for Barth spærrer aldrig virkeligheden inde med sin gudsforståelse. For nylig har han overrasket mig med sit begreb om Vorsorge, hvorfor Barth faktisk bliver den røde tråd i mit kommende projekt (specialet) skønt jeg kommer til at vægte den praktiske teologi - men ikke uden rygraden, den systematiske del (Karl Smart/Barth): Forestil dig en burger uden bøf.. Hvordan ville den smage? Eller en flødebolle uden hvidt skum? Eller treenigheden uden Kristus. Når jorden er fuld af Hans Herlighed, hvorfor så ikke lade denne fylde forvandle vores liv og hjerte (HANDLING/BEVÆGELSE (at blive handlet med og at blive bevæget til selv at handle og bevæge)). Jeg vil sige, at det er Barth, der med sin Kristusparticipation (bøffen om du vil eller den gode kartoffel i kartoffelsuppen) eller Kristus, der med sin krop, som Barth hænger på, sætter mit løb i gang, når jeg løber bedst...(ikke nødvendigvis hurtigt, men energisk og udfoldende).

Og så er det vist tid til en lille stuedans, en meditation med lyde og bevægelser, væk fra tomheden ind i livet... yeah

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Nyheder fra Religion.dk