annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15845811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2396354
Et andet syn 2001529
Åndelig Føde 1591222
Jesu ord 1533132
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 290 gæster og 166 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9284 - 25/04/2010 10:02 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Citat:
"Historierne om Moses og Jesus er de originale historiske beretninger, -"
Den holder jo ikke! - i hvert fald har indtil nu ingen kunnet finde historisk belæg for de to figurers eksistens.
Men at disse historier er originale - i betydningen: adskiller sig fra andet ved sin kvalitet - det er jeg enig med dig i (jeg kalder dem blot i stedet magtfulde myter).

Jeg kan derfor kun læse ovenstående citat som din personlige trosbekendelse, hvilket naturligvis er din gode ret (så længe det ikke er en påstand).

Og når du skriver: "Alla er ikke Gud, -", så er det åbenbart undgået din opmærksomhed, at Allah er det arabiske ord for Gud.
En kristen og en jødisk araber vil derfor sige Allah om den kristne og om den jødiske Gud.

At du ikke har sympati for islam, kan jeg let følge dig i, og at langt de fleste muslimer er indoktrinerede fra barnsben, er jeg enig med dig i - helt som det jo på samme måde også gælder kristne, jøder, hinduer osv.
Om det også gælder ateister, er jeg i tvivl om smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/04/2010 10:03)
Top Svar Citer
#9285 - 25/04/2010 20:13 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Biblen er da et historisk dokument på linie med alle andre historiske dokumenter og heri nævnes både Moses og Jesus.

At ordet Allah betyder Gud har ingen betydning, den Gud som beskrives i Koranen er ikke Gud.

Det er i virkeligheden frækt at muslimerne har inkorporeret både jødedommen og kristendommen i deres religion og reduceret Jesus til en profet underordnet deres egen Muhammed.

Du har ret. Jeg bryder mig ikke om Islam, det er en voldens og undertrykkelsens ideologi som ikke har noget med hverken Gud, kærlighed eller forståelse at gøre.

Så jeg priser mig lykkelig over ikke at leve i et muslimsk land hvor jeg ville blive kastet i fængsel for min overbevisning, men i stedet i et land med religionsfrihed.

Jeg bruger min frihed til at sige: Nej Tak!
Top Svar Citer
#9286 - 25/04/2010 21:44 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Citat:
Biblen er da et historisk dokument på linie med alle andre historiske dokumenter og heri nævnes både Moses og Jesus.

Du kunne jo prøve om du kunne få bare én seriøs og kvalificeret historiker til at godkende den påstand.

Dine holdninger til islam er du selvfølgelig i din gode ret til at have.
De er ikke mine, selv om jeg også har meget, jeg ikke ka' li' i islam - jeg synes imidlertid også, jeg finder kvaliteter.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/04/2010 21:44)
Top Svar Citer
#9287 - 25/04/2010 22:13 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Selvfølgelig gør du det. Der har til alle tider fandtes gode mennesker som har sat deres præg.

Men alle religioner er falske, de er uatoriteter som gennem andre menneskers magtbegær og manglende forståelse af sig selv pådutter os en kodeks for at være menneske.

Men der findes ingen kodeks for at være menneske. Det er kun andre mennesker der hele tiden påvirker os.

At være menneske betyder at forstå sig selv og selv leve sit liv og finde frem til sandheden.

Kristendommen, Islam, Hinduismen, Buddhismen, det er altsammen tanken. Og når tanken bliver stille er der kun virkeligheden tilbage. Dig og mig.

Det, at være menneske og forstå sit eget behov for kærlighed, nærvær og vedkommenhed samt at forstå den andens ligeså.

Når tanken hører op og man forstår at sandheden er ens dybe behov for at være sammen med andre mennesker, så er der en eksplosion i intethed.

Denne eksplosion er stilheden, et uendeligt dyb som tanken ikke kan nærme sig.

Så handler man ikke ud fra en forskrift. Så handler man i virkeligheden og opdager hvor dejligt det er at leve smiler
Top Svar Citer
#9288 - 26/04/2010 11:36 Re: MYTENS MAGT [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7234
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Når du skriver, at alle religioner er "falske" og "uautoriteter", så er jeg grundlæggende ikke uenig med dig, men jeg opfatter dem alligevel som, for det meste, begavede forsøg på at nærme sig, hvad vi i daglig tale kalder Gud, samtidig med at jeg er enig i, at religionernes præsteskaber i vid udstrækning søger at tilrane sig autoritet, magt o.m.a.

Det er ud fra den synsvinkel, jeg ser på religionerne - og finder kvaliteter næsten alle steder.

Tankemæssigt kan jeg ikke komme det nærmere end: sandheden i verdens væren, og alle forsøg på at gå videre end dertil, er egentlig for mig en slags blasfemi mod denne ufattelige sandhed, hvis væren jeg tror på.

Men hvis jeg ser alle religionerne (og også ateismen) som en slags myter ("mýthos", "mundtlig beretning", "et digterværk der i glimt forsøger at belyse et forhold i naturens eller menneskehedens historie" iflg. Politikens Nudansk Leksiskon), så synes jeg, de åbner sig med deres rige kvaliteter.

Den ortodokse kristendom, som er den religion, der siger mig mest, har med Gregor af Palamas (Athos munkesamfundet i 1300 tallet) genoplivet "hesykasmen" (stilheden) og noget så dristigt som "theosis" (guddommeliggørelse) og dermed givet den dengang noget stivnede ortodokse kristendom en sand genfødsel.

Flere har peget på et vist åndeligt slægtskab her med tibetansk buddhisme, og det du skriver:
Citat:
Denne eksplosion er stilheden, et uendeligt dyb som tanken ikke kan nærme sig.
er ikke totalt fremmed for mig, ja det er faktisk sådanne øjeblikke - og senere bevidstheden om dem - der er afgørende for, hvordan jeg vil leve mit liv.
Det synes jeg er vidunderligt banalt og godt og rigtigt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/04/2010 11:37)
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 24 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
11/05/2024 19:32
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Nødhospital indrettet i det centrale Ga..
11/05/2024 19:28
Spanske ferieøer strammer alkoholregler
11/05/2024 17:33
Gode vejrmæssige betingelser for at se ..
11/05/2024 17:09
Miljøministeren vil gøre noget ved for..
11/05/2024 17:08
Team Esbjerg er millimeter fra DM-finale..
11/05/2024 15:38
Nyheder fra Religion.dk