annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8794 - 20/01/2010 14:34 Re: Rettelse [Re: Hanskrist]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Hans

Citat:
Du skriver:

Jeg tror, at Bibelen rummer et sandt budskab

budskab????? siger jeg bare (Bibelfundamentalisme og Koran er umiddelbart de to associationer jeg får)


I første omgang vil jeg prøve at finde ud af, om du forstår, hvorfor jeg ikke altid finder det pedantiske så tiltrækkende. I anden omgang må jeg vende tilbage, være dig svar skyldig - om tiden og overskuddet melder sig - ved at se mere nøgternt på de forhold, du kredser om.

I første omgang skal jeg altså blot fortælle, at det ikke er altid, at jeg gider stramme mig op, eller gider at opponere ud fra en fuldt ud teologisk gennemgang af den kristne tankegang. I nogle tilfælde som nu i forbindelse med treram (og iøvrigt også ift mit seneste indlæg til Arne), har jeg egentlig mest behov for at afrunde debatten på en måde, hvor jeg bare ganske kort får vist treram, at han skævvrider forholdene, dvs. han forstår dem ikke og er iøvrigt bare imod kristendommens (og religionens) berettigelse. I den sammenhæng betyder det ikke så meget, at jeg lige fletter et begreb ind om, at jeg tror, at Bibelens budskab er sandt (at der er noget grundlæggende sandt på trods af, at Bibelen består af menneskeord og alt, hvad det implicerer) - så længe jeg kan se, at jeg ikke går bibelfundamentalismens ærinde. For mig handler det ofte om prioritering og observans af hvem, jeg debatterer med, og hvilken diskurs, der er mest gavnlig i den sammenæng (og hvor mange gange har treram ikke fortalt, at han alligevel ikke forstår dine indlæg?). Så kan det godt være, at jeg slækker på noget, som du bl.a. iagttager, og som jeg ofte har skrevet, er der altid en klokke, der ringer - et advarselsblink om, at Hanskrist er på vej.. smiler Nogle gange mener jeg også, at du fanger noget interessant, men andre gange opfatter jeg det som en smule forstyrrende for mit forehavende forstået på den måde, at du griber om noget, der er mindre relevant for indlæggets overordnede hensigt.

Du ved da med andre ord udmærket godt, hvad budskabet for mig handler om? Jesus Kristus. Men behøver jeg i hvert andet indlæg over for treram eller andre at bedyre dette budskab, ja, denne Kristusbegivenhed, hvor Gud træder ind i vores historie, i vores liv, som den korsfæstede og opstandne Kristus osv?


Citat:
Men du skriver heldigvis også: Men det ændrer ikke ved begivenheden, Gud i Jesus Kristus.

Nu nærmer vi os evangeliet om Kristus Jesus.



Okay, Hans, jeg skrev det, fordi jeg vidste, at hvis jeg ikke fik noget Jesus Kristus evangelium med i mere direkte forstand, så ingen kunne være i tvivl om, at det her ikke handler om jødedom eller islam, men om kristendom, da ville jeg virkelig få et meget langt indlæg med store og farvede bogstaver fra dig smiler

Og det der efterfølgende sker i dit indlæg er jo, at du udlægger dette Kristus-evangelium på bedste paulinske manér - og hvis man ellers er vågen kan man se, at du rejser en ny debat om inkarnationen. Derfor er der måske i virkeligheden slet ikke brug for, at jeg går over i "for det andet". Problemet er, at du har tid til at være pedantisk. Men du har også brug for et solidt modspil, ja, en at være kriger sammen med, en at lege med, og en at bekrige bank (gad vide om kærligheden i dig vokser gennem dette krigeriske forhold, jf. din kærlighedsytring til vang:)..

Men jeg vil da kigge på dine henvisninger til Paulus' dåbsteologi/syn på inkarnationen - dog har jeg pt. noget travlt.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8795 - 20/01/2010 22:22 Re: Rettelse [Re: ALH]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Hvor er det betagende, at I (debattørerne) her kan 'kæmpe' med en sådan mental energi på emner, der sikkert optager jer meget, men som er så inderligt inferiøre.

Hvad er det for en indbildning/længsel, som driver jer ud af den kendsgerning, at vi mennesker slet ikke er så unikke i universet?

Hvorfor kan I ikke akkviescere ved dette, at vi kun er heldige eller uheldige resultater af en evig foranderlighed og udvikling i et univers, hvis udstrækning vi ikke fik forstand til at begribe?

I det univers, hvor vi er usynlige, er der flere stjerner (substantielle legemer), end der er sandskorn på den hele jordklode.

Tænk på det og slap af.

Nyd dog dit liv og spar dine intellektuelle naragtigheder – narrestreger er de dog!

Rationalitet uden dualisme er dog meget mere befordrende for et jævnt og muntert liv.

Mon nogen af os kan fatte, at tiden og universet er uden begyndelse?
Top Svar Citer
#8796 - 20/01/2010 22:56 Re: Rettelse [Re: tros]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære tros

Nu skriver du jo ikke til nogen bestemt, dit indlæg er måske snarere en konstatering af et forhold, du undres dig over..

Citat:
Hvad er det for en indbildning/længsel, som driver jer ud af den kendsgerning, at vi mennesker slet ikke er så unikke i universet?


Hvilken kendsgerning tænker du på? Hvis du mener, at jeg har skrevet, at vi mennesker ikke er unikke, så tror jeg, at du har misforstået mig..

Citat:
Hvorfor kan I ikke akkviescere ved dette, at vi kun er heldige eller uheldige resultater af en evig foranderlighed og udvikling i et univers, hvis udstrækning vi ikke fik forstand til at begribe?


Det bekymrer mig ikke så meget, hvem jeg er et resultet af, dvs. jeg formoder da, at der ligger en biologisk proces til grund, og yderligere har jeg da heller ikke et intellektuelt begreb for, hvordan det hele er opstået. Men den usikkerhed kan jeg leve med, og den gør ikke min Gudstro mindre eller mere væsentlig af den grund (Iøvrigt opererer jeg med et gudsbegreb, der er mindst lige så foranderligt som uforanderligt).

Men nu er dette altså et debatforum, så hvorfor skulle debattørerne her ikke debattere det, de nu synes er interessant? Skulle vi i stedet debattere stjernerne, eller om tiden og universet er uden/med begyndelse? Du kunne jo være den første til at rejse en ny tråd, eller har du travlt med at slappe af og nyde universets liv omkring dig - det er da godt, at der er nogle, der kan yeah

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8798 - 21/01/2010 00:23 Re: Rettelse [Re: tros]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tros.

Jeg er glad for dit indlæg - bl.a. fordi jeg synes, der er noget af det, du skriver, jeg kan genkende.

F.eks.:
Citat:
"Hvad er det for en indbildning/længsel, som driver jer ud af den kendsgerning, at vi mennesker slet ikke er så unikke i universet?"
og
Citat:
"Hvorfor kan I ikke akkviescere ved dette, at vi kun er heldige eller uheldige resultater af en evig foranderlighed og udvikling i et univers, hvis udstrækning vi ikke fik forstand til at begribe?"

Nu skulle jeg dog lige først finde ud af, at ordet "akkviescere" vist betyder noget i retning af "slå sig til tåls med" smiler

Første gang dét, du her skriver, begyndte at dæmre for mig, var efter et "Ikón-møde" på vej ned ad bjerget i den subtropiske urskov.
Og når en Kristus Ikón kan "meddele" sådan noget, burde man vel også kunne finde det i de skrifter, der senere blev til Bibelen.

Det mangler jeg - foreløbig - at finde.
Og er det der ikke, er der jo stadig den mulighed, at det kan være gået tabt - af den ene eller den anden grund smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/01/2010 00:23)
Top Svar Citer
#8799 - 21/01/2010 00:32 Re: Rettelse [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Første gang dét, du her skriver, begyndte at dæmre for mig, var efter et "Ikón-møde" på vej ned ad bjerget i den subtropiske urskov.
Og når en Kristus Ikón kan "meddele" sådan noget, burde man vel også kunne finde det i de skrifter, der senere blev til Bibelen.


Men hvis ikónmødet er et Kristus-møde er dét møde jo indeholdt i NT ved at være et kristusvidnesbyrd (?) smiler NT er i hvert fald en meddelelse om denne Jesus Kristus, dog en meddelelse, der består af forskellige skrifter.

(undskyld, kunne ikke lige holde det inde)

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk