annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
0 registrerede 357 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40619 - 08/08/2023 14:15 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Mit bud er:

Du mener, at det at være i Kristus … den levende og opstandne … ikke er Paulus påfund, men en virkelighed som han kan henvise til, andre før ham har været i … (og tilmed en kvinde)


Nu er en påstand jo ikke et bevis. Hverken på at de omtalte mennesker har været i Kristus - eller - at denne er opstået, men det kan jo godt være en virkelig virkelighed for dem som tror - ellers er der jo ej heller tale om tro, hvis ikke tro og virkelighed er ens.

.
Top Svar Citer
#40621 - 08/08/2023 15:19 Re: Bibelen for Ateister [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Havde dog forventet at det var det andet indlæg fra mig hvor jeg citerer dig du havde reageret på.


Nå men du spiller "dum" nu - for du ved udmærket hvordan Paulus og HansKrist forstår tingene korrekt nemlig som følger her:

Alt hos Paulus drejer sig om Begivenheden Kristus. At være i Kristus nævnes eksplicit over 50 gange og implicit over 100 gange (da retfærdiggørelse af TRO (TRO = KRISTUS) betyder det samme) i de ægte Paulus breve.

Alt hos Paulus drejer sig om vores KRISTUS PARTICIPERENDE EKSISTENS FORVANDLENDE NY NATUR - de Nye Skabninger vi er i KRISTUS qua inkarnationen Guds Kærlighed Kristus indgydt i vore hjerter ved Helligånden der er os givet.


Citat:
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3

Og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN forsætter Paulus.


Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden der for alvor begyndte og tog fart ved mennesket Jesus - og som lever videre den dag i dag fordi der forsat skrives i hjerter på tavler af kød og blod fra menneske til menneske med Guds Kærlighed Kristus og Guds Ånd.


Alt dette - denne den urkristne paulinske i Kristus Spiritualitet - kan erfares og bliver erfaret og stemmer nøje overens med den nyeste neurovidenskab indenfor psykologien og de medicinske terapeutiske metoder i recovery og helbredelse folk.

Disse terapeutiske helbredelses metoder er kropsterapier - altså det er igennem kropslige sanselige erfaringer af gensidig omsorgsfuld givende kærlighed mellem mennesker. Nøjagtig som Paulus beskriver hvordan vi er blevet til som et Kristus Brev i 2 Kor 3. Altså det er ikke igennem hovedet og bevidstheden og trosforestillinger det foregår. Som psykoanalysen og Jungiansk Psykologi har demonstreret det - så står bevidstheden kun i vejen når det er de ubevidste kropslige sanselige biologiske kærlige hjerte lunger åndedrætslige forhold der hører til dette at være menneske vi skal arbejde med.

Embodiment bevægelsen indenfor moderne klinisk terapi - helbredelse - benytter sig af nøjagtig de samme forhold som vi finder hos Paulus i forbindelse vores dåb og iklædning Kristus for at nå frem til de Nye Skabninger vi er i Kristus hvor det gamle menneske må død for at det Nye Helbredte menneske i Kristus kan opstå.

Embodiment explores the relationship between our physical being and our energy. It involves the interaction of our body, thoughts, and actions. Embodiment practices fall under the umbrella of somatic psychology.


-0-0-0-

Sålænge du Tikka og bibelfundamentalister og ateisterne og de fleste moderne mennesker bliver ved og ved med at identificere kristendommen med at have hovedet fyldt med mentale bibelkonkordantiske overtænkte trosforestillinger så kommer vi ikke nærmere en forståelse af det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.



-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-


Citat:
Tikka :

Du mener, at det at være i Kristus … den levende og opstandne … ikke er Paulus påfund, men en virkelighed som han kan henvise til, andre før ham har været i … (og tilmed en kvinde)


Nu er en påstand jo ikke et bevis. Hverken på at de omtalte mennesker har været i Kristus - eller - at denne er opstået, men det kan jo godt være en virkelig virkelighed for dem som tror - ellers er der jo ej heller tale om tro, hvis ikke tro og virkelighed er ens.



"Du mener, at det at være i Kristus … den levende og opstandne … ikke er Paulus påfund, men en virkelighed som han kan henvise til, andre før ham har været i … (og tilmed en kvinde)"

Jada heart - rigtig forstået - du forstår mig og Paulus korrekt. Men det er Paulus der implementerer det i kultursfæren ved at være den første der har en entydig skriftlig diskurs herom. Altså det er Paulus der formår at sætte ord på Begivenheden Kristus - dette at blive iklædt Kristus og at være i Kristus og hvad det dækker over og hvordan det kommer i stand gennem vores dåb.


Nu er en påstand jo ikke et bevis. Hverken på at de omtalte mennesker har været i Kristus - eller - at denne er opstået, men det kan jo godt være en virkelig virkelighed for dem som tror - ellers er der jo ej heller tale om tro, hvis ikke tro og virkelighed er ens.

Jo hvis vi mennesker møder Guds Ånd og Guds Kærlighed Kristus (begyndende ret for alvor med mennesket Jesus) gennem et andet menneske og vi tager imod og lader os forvandle af disse ENERGIER og KRÆFTER så er KRISTUS VIRKELIGHEDEN en realitet - så er GUDS ÅND og GUDS KÆRLIGHED KRISTUS en REALITET i verden og KRISTUS er sandelig opstået = stadig virkende i verden. KRISTUS IMPULSEN - GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - er allestedsnærværende og alletidsnærværende og gør sig stadig gældende overalt og til alle tider --- så er KRISTUS OPSTÅET - en OPSTANDELSESBEGIVENHED i verden.


Opstandelsen betyder at Begivenheden Kristus; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed og KRAFT ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus forsætter med uformindsket styrke efter Jesus død.

Det er vi, hver enkelt af os døbte, iklædte Kristus alene der kan bevidne dette gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os som Paulus forlanger dette vidnesbyrd om OPSTANDELSEN at være bygget på. Ingen kan tale om opstandelsen og bevidne opstandelsen uden de kristne selv gennem Gud Helligånden. Så opstandelsen kan du ikke få en dokumentar udsendelse om i tv avisen - der kan kun vindes om OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN KRISTUS i menneskers liv gennem Gud Helligånden. Kristendommen går nemlig ikke på medicinske naturvidenskabelige krykker hvilket ville gøre kristendommen invalid i alle ordets betydninger.



-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Det sjove med HansKrist er at han også i 2010 og ja fra 2003 har haft nøjagtig den samme diskurs om dette at være i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus - om Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed (KRÆFTER og ENERGIER) ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus og forsat med uformindsket styrke efter Jesus død som værende Kirkerne i verden bestående af levende stene - altså individuelle kristne mennesker der alene kan bevidne hvad kristendommen er gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger i deres liv.

Der løber en rød tråd igennem alle mine skriverier og manden vakler ikke et øjeblik og jeg er forbavset over hvor præcist og dygtig jeg skrev om tingene i 2003 og 2010 som fra denne tråd.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40637 - 08/08/2023 22:08 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Når jeg har skrevet et svarindlæg redigerer du ofte igen, inden jeg får postet.

Kan se redigeringstiden er ændret, til 2 timer?

Det er da ok, men betyder også – og især når du skriver så lange indlæg, at jeg kun kommenterer delvis, hvis ikke jeg helt mister motivationen til at svare.

Her kommer lidt kommentarer på dit skriv.


Citat:
”Sålænge du Tikka og ................"

Hvad og hvordan folk forstår tro/vil tro, og vise den må blive den enkeltes sag, hvad de mange trosretninger vel er bevis for, men fakta er, at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne, og denne tro kommer gennem kristi ord, siger han også … altså forkyndelsen, men Paulus mener også, hans egen viden om Kristus kun kommer fra den opstandne Kristus selv, der gennem gud giver ånden som jo rettelig benyttes når vi helbreder – os selv eller andre - fordi det der sker er, vi flytter fokus fra vore hverdags jeg til et højere jeg, som nogle kalder guds ånd og som andre udtrykker – at bevidstheden "bare" arbejder på forskellige planer.

Når man arbejder sammen med denne ånd/på dette højere bevidshedsplan er der ikke plads til tvivl eller egoisme uanset hvad denne ånd/bevidsthedsplan kaldes for, hvis ens forehavende skal lykkes,,,, og der er det jo underforstået at det man har gang i er rent lige som kærligheden er, når den ikke er betinget af egen fortjeneste.

Tro kan flytte bjerge … man kan tilmed blive på dette niveau, hvis man ikke lader sig forstyrre af verden uden for en selv, men forbliver i det ”forvandlede” menneske – det nye menneske som ser og lader sig påvirke af det gode frem for det negative. Det er lidt som at kunne se bag om tingene og handle på det i stedet for at give igen når man møder modstand, vrede ect.


Derfor er det også altid vigtigt vi er opmærksomme på vores tanker, og efterfølgende tale, da de skaber vort verdensbillede, humør og tanker om hinanden og dermed handlinger.

Eksempelvis skal jeg bruge ekstra energi for at tænke positivt om dig, når du her nu kalder mig ”dum”, men indlæg du henviser til
Citat:
Havde dog forventet at det var det andet indlæg fra mig hvor jeg citerer dig du havde reageret på.
anså jeg ikke var til mig, men at du derimod brugte mit navn til at fortælle andre, hvad du selv mente i forhold til mit det skrevne ord.

.

Hjemmesiden fungerer stadig dårligt. Er tung, farveikon virker ikke pt og login ikon som anonym har ikke virket fere gange trods opdatering
Top Svar Citer
#40639 - 08/08/2023 23:25 Re: Bibelen for Ateister [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
Hvad og hvordan folk forstår tro/vil tro, og vise den må blive den enkeltes sag, hvad de mange trosretninger vel er bevis for, men fakta er, at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne, og denne tro kommer gennem kristi ord, siger han også … altså forkyndelsen,



"Hvad og hvordan folk forstår tro/vil tro, og vise den må blive den enkeltes sag, hvad de mange trosretninger vel er bevis for"

Jeg har skrevet hundredvis af gange hvordan TRO skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng. Men det preller af som vand på en gås uanset om det er dig Tikka eller andre.

Er det virkelig så svært at forstå - måske du skulle læse igen hvad jeg skriver derom og hvad jeg citerer Paul Tillich og Luther og R Otto at have sagt derom. Se nederst (1)*

Så din forståelse tro er stadig lig med menneskelige mentale sindslige trosforestillinger som Paulus intet har til overs for hvilket den store Paulus ekspert Luther selvfølgelig har opdaget som HansKrist og Paul Tillich også har opdaget.


men fakta er, at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne

Du skriver selvfølgelig, "men fakta er" - fordi du er usikker. Og det halter også straks efter "at hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro"

Jamen et menneske kan ikke og skal ikke tro at Jesus er opstået fra de døde, det er slet ikke noget et menneske skal hverken tro noget om eller spekulere over. Og uanset om et menneske tror det eller ikke tror det hjælper det fanden - det ændrer ikke på noget - stadig er dette menneske helt uden ÅBENBARING og den GUDS ÅND der ÅBENBARER TINGENE FOR OS.

Et menneske kan ikke tro sig kristen. om du så tror hvert et ord Paulus skriver så bliver du ikke kristen af den grund - ej heller hjælper det hvis du tror hele Nye Testamente eller GT med også - dette er og bliver menneskeligt hjernespind uanset hvor meget af det man tror der er korrekt.

Opstandelsesvirkeligheden KRISTUS er en ÅBENBARINGS VIRKELIGHED vi får del i gennem Guds Ånd - Gud Helligånden og denne virkelighed - Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os skal vi ERFARE - skal vi have ERFARINGER med og har vi som kristne netop ERFARINGER med ifølge Paulus. 1 Kor 2 og ja 2 Kor 3 slår det ligesom fast en gang for alle.


"hvis ikke man tror Jesus er opstået fra de døde, er der ingen kristen tro, og er præcist hvad Paulus mener ifølge skrifterne, og denne tro kommer gennem kristi ord, siger han også … altså forkyndelsen"

Kristi Ord er netop ikke nogen forkyndelse. Hvilken forkyndelse taler du om?

Hvordan Kristi Ord skal forstås kan vi læse i 1 Kor 2.

Hvis der fandtes en Jesus forkyndelse de urkristne havde kendskab til ville at tro denne forkyndelse hverken gøre fra eller til - blot ville det være mentale trosforestillinger som ingen forandringer ville betyde for det stakkels menneske der ledes til at tro en sådan forkyndelse - det er ifølge Luther og Paulus: menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.


Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet (det du kalder forkyndelsen), så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom.
Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)



At være i TROEN ifølge Paulus er at være i Kristus - de Nye Skabninger vi er i Kristus takket være Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Det er en VIRKELIGHED: SPIRITUAL REALITY IN ITSELF og ikke noget vi tror og har fået på hjernen i vores bevidsthed (det er ikke noget i hovedet på os - det har ikke noget at gøre med et bevidsthedsindhold - noget med mentale trosforestillinger at gøre).

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.





(1)*:

Citat:
Tro hos Paulus betyder ikke tro som vi moderne mennesker eller bibelfundamentalister opfatter tro.

TROEN hos Paulus betyder ikke at rende rundt og have Gammel Testamentlige trosforestillinger i hovedet. TROEN er jo også ældre end GT - det er mennesker der har TRO som Guds TRO - TRO på GUDSVÆRK med os gennem at vi har GUDS ÅND - at vi er grebet af ÅNDEN og ÅNDEN er over os og vi er drevet af ÅNDEN.

Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.




Du og ja alle bibelfundamentalister og stort set alle ateister og ja sekulære moderne mennesker I forstår simpelthen ikke begrebet TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng som ikke betyder hvad vi moderne mennesker forbinder dermed.

Det er ikke noget vi tror. Man skal som kristen overhovedet ikke tro nogetsomhelst. Men man skal have ERFARINGER med Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - som de Nye Skabninger vi er i Kristus.



-0-0-0-

-0-0-0-

-0-0-0-


At tro så meget at noget bliver en virkelig virkelighed er stadig som du selv indrømmer det; lig med hjernespind. Så drop dog den fejlagtige ide at det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET skulle være blot trosforestillet hjernespind, som du meget flittigt underviser Arne i og alle andre i - ja som faktisk er dit ærinde her på trosfrihed og som Simon elskede dig for.

Men gør det ikke indtryk på dig hvad Paulus selv siger om tingene - hvad Paul Tillich og Luther (to af de største Paulus kendere som verden har kendt til) og HansKrist siger om tingene.



-0-0-0-



Et menneske kan ikke tro sig kristen og endda uanset man tror alt det der er korrekt.


Det er fløjtende ligegyldigt.


Et menneske kan tro og tro og tro men det bliver man ikke kristen af.

TRO som Jesus og Paulus introducerer TROEN på er gengivet under punkt (1)* i dette indlæg. Måden vi moderne mennesker har fået TROEN galt i halsen skyldes de trosbekendelser vi kender så godt - en Kirke meget senere end Paulus og Jesus der pludselig blev dogmatisk og begyndte at beskæftige sig med rettroenhed som en lang række trosbekendelser man skulle sige ja og amen til og gjorde man ikke var man ekskluderet fra kristendommen - fra kirken. Men af dette gøjl findes der intet spor af hos Paulus.

Men de dogmatiske trosbekendelser bruger tro på en anden måde end vi finder TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng.

Bogstaven slår ihjel siger Paulus om en sådan dogmatisk trosbekendelses kristendom.

Det dræber ÅNDEN (dræber enhver SPIRITUALITET) - den GUDS ÅND alene der gør levende - gør fra og til - der alene er tegn på at vi er kristne om Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger er med inde over vores liv.


At det ikke har noget at gøre med højere bevidsthed kan man studere hos Paul Tillich i hans bog Troens Dynamik.

Man kan også læse om det hos HansKrist og den måde han bruger Heidegger (som Paul Tillich iøvrigt var elev af) på at vi er ude over det subjektive og bevidstheds mæssige kun - fordi det er mennesket i det TOTALITET mennesket i dets center - det Hele menneskes EKSISTENS - mennesket i dets fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens TOTALITET - tilstedeværelse eksistens - der er forvandlet og en ny skabning.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#40642 - 09/08/2023 00:17 Re: Bibelen for Ateister [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1891
Du redigerer og redigerer. Jeg kigger på det i morgen. Sov godt
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 18 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Er du vågen? Hvis du er heldig, kan du ..
20/04/2024 03:04
Efter et døgn med massiv hastighedskont..
20/04/2024 02:43
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Nyheder fra Religion.dk