annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 11810404
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2161837
Et andet syn 1856552
Jesu ord 1428091
Den Evige Filosofi 1224644
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 46 gæster og 193 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#31497 - 06/02/2021 16:45 Re: Spørgsmål [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

ja mange forståelser – og sjovt at der i daglig tale kan indgå stof fra bibelen der bruges helt naturligt, så som ordet skabning – kan man jo ikke bruge hvis man ikke tror på en skabende gud … og hvad siger du til vendingen: gud fader bevares - som bruges negativt … underligt når biblens gud forstås som evig i nu´et, og derfor om sigselv siger han er.

Det med at sige at nogle ikke var guds bedste børn blev brugt om voksne i min opvækst, men tror også den kristne tro var langt mere udbredt i samfundet tidligere end som i dag, hvor der i Danmark er flere trosretninger – og hvor ateisme nu er ok. Det var det bestemt ikke, da jeg var barn. Ja vi talte simpelhen ikke om den mulighed at gud ikke fandtes – ja faktisk talte vi heller ikke om gud -

Meget blev videregivet fordi de voksne havde lært det, og fordi ingen ville skille sig ud og derved blive stemplet som underlig – noget jeg oplevede som social kontrol

Eksempelvisi holdte vi jul i mit barndomshjem, fordi vi ikke kunne komme uden om det, forklarede min mor.
Sådan var det bare. Også dåb og konfirmation. Der blev ikke stille spørgsmål til disse traditioner som jo også gav et vist sammenhold i familien, og kernefamilien var jo samfundets grundpille hvor kristendommen havde stor indflydelse på befolkningen, herunder uddannelse/skolegang - før kvinderne kom på arbejdsmarkedet

Måske det er manglende tro – kristendommens indflydelse/magt over den enkelte og samfundet der har muliggjort singleliv … jeg tænker også at singlelivet fremmer egoismen og derved svækker fællesskabet, også sværere for den enkelte at ”hører til” - førhen var det ikke noget man sådan skulle kæmpe for, fordi man hørte til fra fødslen af i familien, hvis man vel og mærket ikke ”trådte ved siden af” - eller bare gik sin vej/brød ud af hele cirkuset.

Hvad mener du om en livsforståelse uden en skabende gud- tænker jo man som folk skal ha noget fælles/samlende og der er håndbold og fællessang jo ikke nok.

Top Svar Citer
#31501 - 06/02/2021 22:56 Re: Spørgsmål [Re: Tikka]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Sted: Vanløse
Hej Tikka

Jeg finder det "svært" at sætte børn i verden på et "ugudeligt" grundlag.

Hvad burde vi samles omkring...

http://aarsskriftet-critique.dk/2017/07/det-er-tid-til-en-ny-reformation/

Har vi et ansvar...

Your friend forever

Jan
#31502 - 07/02/2021 00:01 Re: Spørgsmål [Re: Tikka]
Gerth Offline
veteran
Registeret: 27/12/2018
Sted: Odense, Danmark
Du: "Jeg tænker også at singlelivet fremmer egoismen og derved svækker fællesskabet, også sværere for den enkelte at ”hører til.”

Nå, Det lyder som en dårlig undskyldning, fordi mine vilkår bestemmer ikke over min frie viljes tro. Du har ellers tidligere sagt netop det modsatte om Jesus, det at tjene Gud helt (selvopofrelse) for folket og det udvalgte folk tilhører Riget, som endvidere først samles ved endetiden og dommens dag ifølge Biblens NT. Idag er der dog dem, som mener, at hans mage var Maria Magdalene.
#31503 - 07/02/2021 00:13 Re: Spørgsmål [Re: ABC]
Tikka Offline
bor her
Citat:
Jeg finder det "svært" at sætte børn i verden på et "ugudeligt" grundlag.

Et ugudeligt grundlag. ok.

Tidligere betød det her til lands, at barnet blev sat i verden uden for ægteskabet og den kristne tro, der hvor jeg kommer fra, og det var bestemt ikke sjovt for hverken barn eller mor.

Faktisk blev nogle gift, hvis de var ”kommet galt afsted” så barnet ikke blev født som et uægte barn, og for at redde den øvrige families ære og give kvinden et forsørgelsgrundlag …

… men ellers siger bibelen jo man skal gifte sig i herren, og det inkludere man sætter børn i verden om muligt, og år tilbage var det jo børnene som skulle ta over samt ta vare på de gamle når den tid kom.

Hvad vi skal samles om i dag. Thjaee det ser ikke ud til mennesket kan blive enige. ”Alle” prøver at finde ligestillede og finde styrke i det fællesskab – og jeg taler selvfølgeligt udfra min status som dansk statsborger.
Andre steder i verden er livet så meget anderledes end mit, så det for mig er helt utroligt de vilkår mennesker lever under rundt om i verden, men - det ser ud til at undertrykkelse i forskellig form kan samle folk en tid til modstand …
… og så er der jo alt det der med forurening ect – mindske forbruget og ikke udnytte de i forvejen fattige. Det jo fint, men jeg tror ikke det holder i længden – og det er jo ingen ny tanke at nedsætte forbruget, men der er for mange interesser på spil, og når det kommer til stykket, vil de som har helst ikke undvære deres goder – og så er der dem som er ligeglade og andre der udnytter enhver situation til egen fordel. Verden er korrupt og i alt dette er der dem som kæmper for at overleve bare en dag mere.
Der skal virkelig en fælles og global samlet indsats til for at forholdene i verden kan ændres og dette kan kun ske hvis verdens ledere får en fælles ”køreplan” … og det gør de ikke.

Top Svar Citer
#31504 - 07/02/2021 01:13 Re: Spørgsmål [Re: Gerth]
Tikka Offline
bor her
Indsendt af: Gerth
Du: "Jeg tænker også at singlelivet fremmer egoismen og derved svækker fællesskabet, også sværere for den enkelte at ”hører til.”

Nå, Det lyder som en dårlig undskyldning, fordi mine vilkår bestemmer ikke over min frie viljes tro. Du har ellers tidligere sagt netop det modsatte om Jesus, det at tjene Gud helt (selvopofrelse) for folket og det udvalgte folk tilhører Riget, som endvidere først samles ved endetiden og dommens dag ifølge Biblens NT. Idag er der dog dem, som mener, at hans mage var Maria Magdalene.

Der er vel tale om to forskellige kontekster.
To forskellige miljøer og tidsaldre, og du kan jo læse hvad Paulus mente om ægteskabet - og det at tjene gud som det vigtigste …

Der er jo ikke tale om at tjene gud som det vigtigste som kulturkristen – men du har da ret, at den frie vilje altid er fri i forhold til de til en hver tid aktuelle valgmuligheder, men nu hvor selv det kulturkristne ikke holder os samme som tidligere skal man jo finde andre fællesskaber da man jo både styrkes og ”vokser” i gruppen/fællesskabet – og mennesket er et socialt væsen.

… og så er der jo dette vigtige i forhold til stigende singleliv, at kvinder i dag i Danmark ikke behøver at gifte sig for at blive forsørget. Så dette og kirkens magt tab samt stigende velfærd gør at egoismen har bedre muligheder, fordi den er tilladt og dyrkes i forskellige former alt efter lyst og økonomi.

Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 20 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 19 20 >

Seneste indlæg
Så er der linet op...
af ABC
26/09/2023 11:25
Hvem lavede Gud...
af ABC
26/09/2023 11:23
Er der mange bolde i luften...
af ABC
25/09/2023 19:34
Skal folkekirken fornyes...
af ABC
24/09/2023 21:20
Kaldet fra det høje...
af ABC
24/09/2023 20:53
Nyheder fra DR
Endnu flere, end man troede, kan have f..
26/09/2023 21:20
Med megafon og kasket tilslutter Joe Bid..
26/09/2023 21:03
Sagsøges af konkurrencemyndigheder: Ama..
26/09/2023 20:58
Det er ikke sikkert, offentligheden får..
26/09/2023 20:31
Formand for det canadiske parlaments und..
26/09/2023 20:29
Nyheder fra Religion.dk