annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 29 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7805 - 09/11/2009 23:38 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg kunne da godt nævne et par stykker.

Men dem gik du jo forbi for længe siden.

Det gjorde jeg ikke. smiler smiler smiler
Top Svar Citer
#7806 - 09/11/2009 23:57 Re: Min meditation [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Så nævn dem igen, Michael, eller er det bare et nyt selvbedrag, du vil have os til at hoppe på?

Beviser, Michael, beviser!

engel

Top Svar Citer
#7807 - 10/11/2009 00:03 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
''Frihed i nuet'', ''Fri for vold'', ''Ørnens flugt'', ''En forvandling er nødvendig'', ''Den eneste revolution'', ''Frygt og frigørelse'', ''Den eneste frihed''. Eller den seneste der er kommet: ''Om at være menneske''.

Herlige bøger.

Ligesom Thoreaus: ''Om at vandre'' og ''Walden''.
Top Svar Citer
#7808 - 10/11/2009 01:19 Re: Min meditation [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
griner griner griner griner griner

Jeg har lige genlæst afsnit 3 i Ørnens Flugt, betitlet meditation. Så det er derfra du har dine forvirrede begreber, Michael. Og jeg som troede, at du kunne tænke selv. griner

Jeg skal undlade at grave i, at Krisnamurti af de fleste betragtes som en charlatan, eller en stakkels vildledt dreng, der blev udnyttet på det groveste af religiøse fanatikere. Han endte jo også med at tage afstand fra sine egne "åbenbaringer".

Jeg skal nøjes med at konstatere, at han i sit maleriske billedsprog modsiger sig selv gang på gang.

At citere alle 11 siders vrøvl vil nok være for meget, men et par pudsigheder kan være værd at kikke nærmere på. Først hvor han fraråder meditation, hvis ikke man er et retskaffent menneske, det vil sige

fri for vrede, skinsyge, misundelse, begærlighed, vindskibelighed, had, konkurrencelyst, og begær efter succes og lever fri for frygt og bekymring.

Du bør slet ikke meditere, Michael, for det bliver for dig kun ...

- et kneb, der skal dysse sindet til ro.
Men et sådant sind ... ... vil forblive lille, småligt, begrænset og derfor værdiløst.


Han er hård ved dig, Michael, også når han siger ...

Det er kun den forfængelige person, der "fremelsker" ydmyghed; hvadend han fremelsker, forfængelig vil han altid være.

Men så vender han om til slut og anbefaler, at ...

.. hele dagen må De meditere, på kontoret, sammen med familien, når De siger til en eller anden: "Jeg elsker dig",når de betragter Deres børn, når De opdrager dem til at blive soldater, at slå ihjel, at være medlemmer af en nation og tilbede et flag, når de opdrager dem til at gå lige ind i verdens fælde; at lægge mærke til alt dette, at indse hvilken rolle man spiller i det - det er altsammen en del af meditationen.

Wow, så blev vi så meget klogere, også på Michael.

Citaterne er selvfølgelig taget ud af en kontekst, der er ligeså forvirrende og modsætningsfyldt som ethvert godt religiøst skrift skal være. Alle skal jo have mulighed for at digte sin egen opfattelse ind i teksten, så man kan nikke indforstået til hinanden og sige: Dette er Sandheden!

Men det er nu alligevel skuffende, at man kan finde næsten alle dine "smukke billeder" i Krisnamurtis tekst. Intet under at du ikke kan forholde dig til mine argumenter, når du nøjes med at citere andres tanker. Din form for meditation har åbenbart ikke gavnet en selvstændig tænkeevne.

Men det ændrer nu ikke ved det faktum, at udenfor Krisnamurti-tilhængernes skare har verden en ganske anden opfattelse af begrebet meditation.

Qvod est demonstrandum.

Mvh

Ole Bjørn engel

Top Svar Citer
#7809 - 10/11/2009 02:35 Re: Min meditation [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Hej Jan,

Jeg spurgte tidligere, hvor du har følgende model fra:

"Omgivelserne, adfærd, evner/færdigheder, overbevisninger/værdier, spiritualitet."

Jeg spørger, fordi jeg har mødt den i NLPs teoretiske univers og selv har været med til at videreudvikle den.

Men jeg kan forstå på moderator, at sådan et spørgsmål er meget vigtigt at censurere væk! Åbenbart vigtigere at censurere væk end Ole Bjørns:

"Du lever i din egen lille lukkede verden, Michael, som efter dit sprog at dømme befinder sig på et meget lavt plan."

Det er da interessant, at et forum (trosfrihed), som skulle være et alternativ til censur (på onlinedebat.religion.dk), stadig censurerer... men kun bortcensurerer det, som ikke består af nedladenheder. Det kan man da kalde lidt af en irrationel reaktionsdannelse, hehe.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 29 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk