annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 29 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7798 - 09/11/2009 21:43 Re: Min meditation [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jeg har skam skrevet om min meditation, Michael. Er du så optaget af dig selv, at du kun læser indlæg, der handler om dig selv. Det er indlæg nr 2 i denne debat.

Ægte meditation, Michael, handler om at bringe hjernen først i alfa-tilstand (let trance) og derefter i theta-tilstand (dyb trance), og det kan måles med EEG. Hvordan hver enkelt oplever disse tilstande er til dels individuelt, men hvis du nogensinde havde været i theta-tilstand, så ville din beskrivelse af det være ganske anderledes. Så alene af den grund ville både hjerneforskere og mennesker, der praktiserer dyb meditation, afvise med det samme, at du kendte til det.

Alt det med mantraer, lotusstilling, håndtegn og dæmpet belysning er kun hjælpemidler for begyndere. En trænet yogi kan gå ind i theta-tilstand på få sekunder, ikke fordi han er navlebeskuer som dig, men fordi han forinden har opnået en klar opfattelse af andre menneskers "sjæle" (jeg foretrækker selv ordet psyke), og har trænet i at beherske de fysiske processer i sin krop. Denne psykiske viden sublimeres til en større forståelse under meditationen, men den opnås ikke ved at betragte sig selv eller fantasere om små fugle på en gren, men ved at betragte andre menneskers gøren og laden, og søge at forstå dem.

Hvad du bedriver er i bedste fald kontemplation, den lette religiøst betingede trance som munke og nonner har praktiseret i århundreder ved hjælp af religiøse remser og rosenkranse, men jeg tror snarere, at det blot drejer sig om primitiv selvsuggestion.

Theta-tilstand kan også opnås under hypnose. Her er det bare ikke ens egen hjerne, der styrer forløbet, men hypnotisøren.

Hvis du fortsat vil lege med meditation uden en vejleder, så har jeg et godt råd til dig. Lad være med at lege med kundalini-slangen, for så vil det rable endnu mere for dig.

Og hold dig langt væk fra Vækstcentret i Nørre Snede. Det har du slet ikke psyke til at klare.

Mvh

Ole Bjørn engel



Top Svar Citer
#7801 - 09/11/2009 22:13 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Du milde Himmel.

Så kan jeg da godt forstå, at du opfatter meditation som farligt.

Det forekommer mig at være en besynderlig række beskæftigelser du opremser. Det har ikke meget med opmærksomhed, at gøre. Snarere forekommer det mig at være et udtryk for total uopmærksomhed.

Når du endelig når Omega tilstanden, så er fuglen nok fløjet. smiler

Men det var interessant, at høre om dit forhold til meditation.

Med hensyn til omtalte Vækstcenter, behøver du ikke at være nervøs på mine vegne.

Jeg kommer ikke sådanne steder. smiler
Top Svar Citer
#7802 - 09/11/2009 22:32 Re: Min meditation [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Der er ikke noget, der hedder Omega-tilstand i hjerneforskningen, Michael. Igen et bevis på, at du ikke aner, hvad du taler om.

Iøvrigt er jeg ikke alene om at opfatte nogle meditationsteknikker som farlige. Det har Kristian også gjort opmærksom på, og det ved enhver, som har indsigt i meditation.

De psykiatriske afdelinger ved det også, for de har måttet samle stumperne, bl.a. fra Vækstcentrets virksomhed (læs: Jes Bertelsens behandling).

Og så kommer du igen med nogle bemærkninger, som tydeligt viser, at du ikke aner en brik om, hvad der foregår i andre mennesker. Det er jo ikke nogen nyhed. Vi ved jo også godt, at opmærksomhed i dit vokabularium betyder selvbetragtelse.

Men i det mindste er dit ordvalg blevet mere sobert.

engel

Top Svar Citer
#7803 - 09/11/2009 22:42 Re: Min meditation [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Du er ikke god til at lytte, Ole Bjørn.

Jeg har jo netop sagt, at alverdens meditationsteknikker ikke er meditation.

Men nu må det være nok med at du bider mig i haserne, dette er virkelig nyttesløst.

Som sagt, aner du intet om meditation, men en dag, når du lærer at lytte i stilhed og derfor ydmygt, så kan det da være.

Men man skal selvfølgelig være interesseret for overhovedet at komme nogen vegne. smiler
Top Svar Citer
#7804 - 09/11/2009 23:28 Re: Min meditation [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kan du selv høre, Michael, at det er noget vrøvl, du siger?

Hvis du ændrer sætningen til: Alverdenens meditationsteknikker har ikke noget at gøre med min form for meditation. Så giver den mening.

Og så kan alverdens millioner af mennesker, der praktiserer meditation, sige: Lad bare Michael kalde det han laver for meditation. Det har bare ikke noget at gøre med det, som vi kalder meditation, og som har været praktiseret i tusinder af år.

Hele denne debat med dig bunder i, at du søger at "tage patent" på et ord, som din omverden bruger i en anden betydning og har gjort i århundreder før du blev født. Du nægter at lytte til argumenter, mens du beskylder mig for ikke at lytte. Jeg lytter skam meget, Michael, men fortrinsvis til mennesker, der er mere værd at lytte til end dine tåbeligheder.

Kan du henvise til en eneste, der praktiserer din form for meditation, ud over dig selv? Jeg tvivler. Der er skrevet tonsvis af bøger om meditation, men ingen om din opfattelse.

At stille dig op som om du er klogere end resten af verden er ikke nogen smart attitude, hvis du vil opnå bare en smule respekt for din mening.

Mvh

Ole Bjørn engel
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 29 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 28 29 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk