annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15911410
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401931
Et andet syn 2006011
Åndelig Føde 1614891
Jesu ord 1535625
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 51 gæster og 200 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7057 - 18/05/2009 22:04 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" er du ved at dø?" nej det håber jeg da ikke, men jeg ser lidt realistisk på hvornår kirkens endeligt kan blive virkelighed og jeg er forhåbentlig ikke, men muligvis død til den tid.

Nu var det jo enkelte af biblens løgnehistorier jeg fremlagde og dem er der jo masser af, ja en hel bogfuld. bank

Ja verden ER, det kan vi være sikre på, men hvorfor den ER - er titusinde krones spørgsmålet, men jeg er stadig overbevist om at der ikke er nogen gud med i spillet, som du jo til stadighed stædigt hentyder til, det kan ligeså godt være "Det flyvende spaghetti monster" der har skabt det hele, når det nu skal være noget utroligt ulogisk man ønsker som universets skaber,desuden skabte den "kære gud" jo først jorden, som verdens midtpunkt, hvorefter han hængte alle de andre stjerner op på "himmelbuen" for at ende med den store flotte lampe,(solen), så vi kunne se hinanden,alene dette siger noget om den naive tro nogle mennesker er forsynet med. engel

Jeg glemte lige månen, den er ikke nævnt i den "kloge" bog, så den er nok kommet af sig selv. ler

Jeg løber sq ingen steder og slet ikke skrigende og med bar røv, det lader jeg de troende om, når de en skønne dag opdager, at de er blevet taget med bukserne nede og uden en narresut til at trøste dem.

Du er ikke alene om at ville vide hvorfor verden ER, jeg er også meget interesseret, men falder ikke for den første usandsynlige der fremkom med biblen.

Så hvis en gud har skabt det hele, må han have haft en masse lommeuld. yeah
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7059 - 18/05/2009 23:41 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Blot til orientering - troede egentlig, du vidste det:

Jeg bruger ikke begrebet Gud - og jeg påstår heller ikke, at verden er skabt.

Men jeg afviser ikke noget på forhånd smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7063 - 19/05/2009 19:04 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kan se du garderer 100%, så kan det heller aldrig gå helt galt. griner
Du påstår ikke at verden er skabt, men tror du den bare har været der altid, man skal ikke spekulere formeget over det så bliver man da helt tummelumsk.

Har universet engang bare været intet-uden noget? og så er der kommet en flue ind i det totalt tomme rum og har "ødelagt" det hele, eller vi måske bare er at betragte som atomer i et endnu større system, hvor nogle kigge med mikroskoper ned på os og de andre planeter, der farer hvileløst rundt i det store intet.

Eller det måske er for fantasifuldt, ligesom det med en ånd(gud) der har skabt det hele. ;)



Redigeret af treram (19/05/2009 19:06)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7066 - 20/05/2009 09:24 Re: konfirmandens mareridt. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, det ka' sikkert godt se ud, som om jeg garderer mig 100 %, som du skriver, men det er jo ikke dét, der er min hensigt.

Jeg mener da helt nøgternt, at det da godt kan være, at verden ikke er skabt, men blot ændrer udseende.

Naturvidenskabens Big Bang-øjeblik er jo et kraftigt eksempel på en sådan ændring - og ligeså videnskabens idéer om flere universer - og når videnskaben så ved matematikkens hjælp begynder at udstyre universet med flere dimensioner end de fire (de sædvanlige tre rumdimensioner plus tid), men som vore menneskehjerner ikke kan opfatte, og når de så tillige hævder, at tiden er bundet til Big Bang og ikke eksisterer udenfor vores deraf skabte univers, så afviser man jo muligheden af at forestille sig noget, der var før Big Bang (Det minder mig lidt om religiøst baserede påstande, såsom at jorden og ikke solen er solsystemets centrum).

Alt i alt meget forvirrende for vore almindelige menneskehjerner - og endnu mere, når vi kommer ud i kvantefysik og entanglement-fænomenet - og når man så alligevel trodser "forbuddet" om tid før Big Bang og kommer ud i et altid - evigheden - så er der jo mere end rigeligt til at "blive helt tummelumsk", som du beskriver det.

Men den anden forestilling, at verden er skabt - og altså ikke altid har været i en eller anden form - er da om muligt endnu mere forvirrende.
At verden er skabt - og altså ikke blot er et resultat af, at noget eksisterende er blevet ændret - men at verden er skabt ud af intet (det er jo den eneste mulighed) - det er da, synes jeg, så overvældende fantastisk - og vidunderligt - at jeg sagtens kan både forstå og tilgive, at den forestilling opstår, at der eksisterer en skaber, en "første årsag", der betegnes med ordet: Gud.

Den forestilling er jo ikke lige din kop te, men i afvisningen heraf kunne det vel være rimeligt at se lidt nærmere på, hvad det er, der afvises.

Da Moses ifølge beretningen mødte Gud ved den brændende tornebusk (men ikke kunne se ham) og spurgte om, hvem han skulle sige, at Gud er, fik han bare at vide, at han skulle sige: Jeg er den, der ER (Et budskab, der gentages i glorien på næsten alle Kristus-Ikóner i den ortodokse kristendom).

Når børn får svar på spørgsmålet om tilværelsens mysterier sammenligner man Gud med en far, fordi det er nødvendigt at blive indenfor, hvad et barn kan forstå - og når man overhovedet bruger begrebet Gud, er det jo for at undgå, at barnet skal blive "helt tummelumsk".

Når voksne fastholder faderfiguren, er det efter min mening en form for åndelig dovenskab ("Fadervor").
De kan dog i en vis grad undskyldes derved, at Jesus ifølge beretningerne også brugte dette forenklende udtryk.

Men generelt - i hvert fald i den ortodokse kristendom - er begrebet Gud - ufatteligt, udefinerbart - og derfor også forbudt at gengive billedligt - et mysterium.

Det er så her, jeg mener, at vi stadig er mere primitive end nødvendigt.
Hvorfor skal Gud ligne et menneske?
Hvorfor skal Gud i det hele taget være et væsen?

De forestillinger tror jeg ikke på.

Men jeg kan acceptere en skaberkraft - hvis verden er skabt.

Og jeg kan acceptere forestillingen om en sandhed bag verdens væren, hvis verden er evig.

Det, jeg så påstår, er, at jeg bilder mig ind, at jeg har oplevet eksistensen af en sådan kraft eller sandhed.

Det kan jeg ikke løbe fra.
Det har jeg bestemt heller ikke lyst til.
Men bruger jeg ordet Gud, hænger der efter min mening alt for meget "falsk pynt" på.

Falsk pynt og religiøs undertrykkelse af mennesker (at slå folk oveni hovedet med Gud), det er ganske enkelt noget lort ("Djævelens værk" kunne kristne religiøse vel kalde det).

Men det udelukker efter min mening og overbevisning ikke, at der faktisk eksisterer noget vidunderligt i "det tummelumske".

Det er så min mening om at "helgardere" og om "det tummelumske" smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/05/2009 09:24)
Top Svar Citer
#7067 - 20/05/2009 18:16 Re: konfirmandens mareridt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Men generelt- ihvertfald i den ortodokse kristendom-er begrebet gud-ufatteligt, udefinerbart-og derfor også forbudt at gengive billedligt-et mysterium."

Simpelt kære Watson, det er fordi han er det flyvende spaghettimonster og ligner derfor ikke just et menneske, nok derfor han ikke må gengives billedligt af hverken de ortodokse eller af muslimerne, men det er jo et menneske opfundet monster, der kun eksisterer i "påvirkede hjerner".

Jeg fatter ikke at mennesket kæmper med næb og klør for at holde liv i et udefinerbart monster, som muligvis "bare" var et Big Bang for 4,5 mia. år siden og ikke for 6000 år siden som den "kloge bog" siger, men det kan vel også kaldes for skabelse.

Men derfor er det jo alligevel ganske vidunderligt som du skriver, men at dette vidunderlige skal have følgeskab af falden på halen for monsteret, opførelse af gudehuse for samme, en jordisk " representant" paven, div.begrænsninger af menneskets frihed, forfølgelse af anderledes tænkende (stammefolk), de skal fandeme tro på en gud med vold og magt, indgriben i kvinders råderet over deres egen krop(abort) o.s.v.

Jeg vil tro at et monster der har "skabt" det hele, er fuldstændig ligeglad med hvad der sker på vor lille klode, der er endnu ikke faldet brænde ned på mit ugudelige hoved, ligemeget hvormeget jeg prøver at udfordre monsteret, det vil heller aldrig ske, jeg kan højest få en dom for blasfemi af monsteret, hvilket desværre heller aldrig vil ske.

Om dine mystiske forbindelser til noget der "påvirker" dig igennem en malet træplade, minder det mig om min IM svigerfar, der engang fortalte mig, at han havde mødt "herren" ude på en mark og havde en samtale med ham, jeg turde sq ikke spørge på hvilket sprog de kommunikerede, jeg var lige kommet ind i familien og ville ikke forspilde mine chancer for at få hans datter.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA..
18/05/2024 23:24
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Ga..
18/05/2024 20:08
Israel har fundet lig af gidsel i Gazast..
18/05/2024 19:45
Plejehjemsbeboer omkommet efter brand p..
18/05/2024 18:14
Frederiksberg Svømmehal genåbner efter..
18/05/2024 18:07
Nyheder fra Religion.dk