Hej treram,
meget kort men så tror jeg da nok, at denne konvention skal læses i en lidt større sammenhæng, så der netop ikke forekommer politisk som religiøst indoktrinering af børn. Men nu kender jeg dig også lidt efterhånden, og hvis du med din hentydning til mig om at få lært lektien mener, at jeg først skal bede Fadervor og snakke om Gud med nogle over 18 år, ja, så er jeg altså ikke enig.
Jeg lærte at bede Fadervor i skolen, og ligesom med den lille og den store tabel satte jeg selvfølgelig en ære i at kunne den udenad. Jeg havde ikke en eneste reflektion over, at den havde noget at gøre med en Gud, men fortællingerne i kristendomsundervisningen var hyggelige, og så kunne man sidde og farve i det lille kladdehæfte.
Men da jeg nogle år senere i en alder af 12 år begyndte at lægge mærke til nogle følelser og begyndte at digte lidt, huskede jeg pludselige den der bøn, og i en periode lå jeg hver aften og bad Fadervor inden jeg skulle sove.
Så det er jo en helt andet baggrund for "tro" end den, du har oplevet. Derfor forsøger jeg at gøre dig opmærksom på, at det du er kritisk - både rationelt og følelsesmæssigt - over for ikke nødvendigvis rammer hovedet på sømmet.
Havde jeg nu børn, bad jeg gerne en bøn med dem, og jeg ville ikke mene, at jeg på nogen måde brød med børnekonventionen.
Hvad angår "kristne skoler", mente jeg kristne friskoler.
Mvh
Anne