annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6573 - 09/02/2009 15:04 Antallet af præster,kaldet er ophørt.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
I 2004 var der 174 teologistuderende, en ny opgørelse fra 2008 viste at der kun var 97 teologistuderende og deraf faldt 65% fra, og af de der blev tilbage, er der kun få der ønsker at blive præst.
Man giver den dårlige løn, den tvungne bolig og ingen udsigt til karriere, skylden for den dårlige tilslutning.

Det er måske muligt at oprette nogle cardinal og pavestillinger, så de har noget at stile efter og så kan få nogle flottere rober at klæde sig i.
For vi kan vel ikke have dem ansat som kirkedirektører, med bonusordninger, fri BMW og hvad ved jeg.

Jeg ser det nu ikke som nogen større katastrofe, for i og med folk benytter kirkene mindre og mindre burde man nok også begrænse antallet af præster, det er almindelig logik, så vil de måske undgå en fyringsrunde som i alle andre "erhverv".

I "gamle" dage var det at blive præst et "kald", men nu er kaldet tilsyneladende ophørt, eller blevet næsten "uhørligt".

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6574 - 09/02/2009 16:25 Re: Antallet af præster,kaldet er ophørt. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, jeg tænkte nok, du ville kommentere præste-situationen i den danske folkekirke.

Ansøgere til et ledigt job som sognepræst skal bl.a. godkendes af det i princippet demokratisk valgte lokale menighedsråd (men stemmedeltagelsen er generelt forsvindende).

Til gengæld er menighedsrådene magtesløse, hvis der er en præst, de gerne vil af med - og at sognepræsterne er statstjenestemænd (m/k) kan man undre sig over.

Manighedsrådene har heller ikke nogen som helst teologisk indflydelse i sognet.

Og det finder danskerne sig i!

Avancementsmulighederne er: provst og endnu højere: biskop.

Det er stort set rent administrative stillinger og den danske folkekirke har ikke nogen teologisk ledelse.

Man kan roligt sige, at folkekirkens "mund og mæle" er kvalt af staten.

Og det finder præster, provster og biskopper sig i!

Jeg ville foretrække at give folkekirken i Danmark den samme frihed, som andre foreninger har (Det er stort set gennemført i Sverige).
Så kunne det blive klart, hvad denne forening står for - i stedet for nu, hvor det nærmest bare er en hul og indholdsløs tradition, der kører videre i frigear - åbenbart tilfredsstillende for et flertal af os danskere.

Skulle der komme til at mangle præster i den nuværende situation, ka' jeg ikke se, det skulle være nogen katastrofe - snarere tværtom smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2009 16:26)
Top Svar Citer
#6575 - 10/02/2009 12:58 Re: Antallet af præster,kaldet er ophørt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg troede ikke du var tankelæser, siden du anede jeg ville skrive noget om præstemanglen.

Det glæder mig at du heller ikke ser den kommende præstemanglen som et problem.

Du skrev at de har avancemuligheder til provst og biskop, nu er der jo ikke mange der bliver biskoppper, udskiftning af de 12 nuværende går ikke så stærkt, og der oprettes nok ikke flere bispestillinger, jeg har ikke lige styr på hvordan og hvorfor man bliver provst, men der er vel også kun et begrænset antal stillinger, så derfor foreslog jeg nogle helt nye titler, man kan avancere til og få en extra fjer i hatten og et par ekstra læg og nye farver på kjolen, hvorfor skal det være så sort det hele.

Men jeg venter stadig på svar om hvor kaldet blev af, er det idag bare et ganske almindeligt stykke arbejde, som at være jord og betonarbejder, der jo ihvertfald ved hvordan lønnen og arbejdstiden skal ligge.

Det er måske grunden til at flere præster idag er yderst venstreorienterede, de ønsker samme løn og arbejdstider som jord og betonarbejderen.

I "gamle dage var de fleste nok konservative.

Der er heller ikke den store respekt overfor præster idag, som i "gamle" dage da de jo var stillet op på en piedestal som et overmenneske man skulle se op til, de havde jo direkte forbindelse til "skaberen".

For ikke at du skal tro et værste om mig, vil jeg lige tilføje at jeg aldrig har haft respekt eller set op til personer udi det åndelige det være sig præster, provster, bisper, cardinaler og paver, tværtimod mener jeg de er nogle sygelige stakler, der ikke har fået sig et liv med mening.



Redigeret af treram (10/02/2009 13:01)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6579 - 10/02/2009 21:15 Re: Antallet af præster,kaldet er ophørt. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
- vil jeg lige tilføje at jeg aldrig har haft respekt eller set op til personer udi det åndelige det være sig præster, provster, bisper, cardinaler og paver, tværtimod mener jeg de er nogle sygelige stakler, der ikke har fået sig et liv med mening.

Min kommentar:
At der findes sygelige stakler i præsteerhvervene rundt om, kan der vel ikke være tvivl om, for det finder man jo i alle slags erhverv.
Men jeg tror også, at der findes mange kvinder og mænd, der lever i deres præstegerning ud fra en ærlig tro og ud fra en hensigt om at tjene sognets medmennesker angående åndelige spørgsmål.
Det kan være i søndagsprædikenen, det kan være i samvær med pårørende til en, der er død - og nok meget andet.

Det er jo en ærlig sag, vil jeg mene, at have en tro på den luthersk evangeliske form for kristendom, på den romersk katolske eller den orthodokse, eller de forskellige former for islam, de hinduistiske religioner, forskellige former for buddhisme (de er jo egentlig ateister, da de mig bekendt er uden guder) og hvad der ellers er af religioner.

Og det er vel en lige så ærlig sag på agnostisk vis at føle sig i dyb tvivl - også om ateisme.

Selvfølgelig er det også en ærlig sag at afvise alle idéer om noget guddommeligt og alene bekende sig til "tilfældighedernes plat og krone".

Men jeg mener, vi bliver nødt til at opretholde den ydmyghed, der ligger i, at ingen af os jo har nogen sikker viden.

For mit vedkommende er det blevet umuligt alene at tro på tilfældighederne - af den grund at jeg har oplevet - og stadig oplever - at der også er noget andet.

Om det er noget, jeg bilder mig ind, ved jeg ikke, men jeg kan ikke komme uden om, hvad jeg oplever.

Så hvis du spø'r, om det mon er sandt, det jeg oplever, kan jeg kun svare, at det ved jeg ikke, men jeg kan ikke lade være at tro på det.

Og jeg kan så tilføje, at hverken du eller nogen anden kan afgøre, om jeg lever på en illusion eller med en stump af en større sandhed smiler

Min "illusion" har ført mig til, at jeg elsker verden (også mig selv) og at jeg føler en stor lykke derved, som motiverer mig til aktiv handling.

"Det glade vanvid"? - ja, måske - men med masser af glæde - og kærlighed - og en følelse af et meningsfuldt liv.

Det er derfor, jeg går ind for trosfrihed - og er imod menneskers forsøg på at dominere andre mennesker - enten det så er i religiøs, agnostisk eller ateistisk eller nogen anden retning.

Angående den måde folkekirkens sognepræster fungerer på, synes jeg nok, det kan kalde på smilebåndet.
Der er stort set ingen dialog mellem præst og menighed om det religiøse - kun præsten har ordet.

Og det styrker efter min mening ikke præstens troværdighed, at han/hun optræder i sort kjole og hvid pibekrave, for der er intet religiøst eller helligt ved den dragt.
For den er ganske enkelt en almindelig borgerdragt fra middelalderen - vel nogenlunde svarende til nutidens "kjole og hvidt".

På mig virker den slags som falsk højtidelighed.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/02/2009 21:15)
Top Svar Citer
#6580 - 11/02/2009 15:59 Re: Antallet af præster,kaldet er ophørt. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Det ser ud til at slagmarken er helt overladt til os to, det er lidt uforståeligt at ingen ønsker at bryde ind med nogle synspunkter eller kommentarer.
Jeg kigger af og til på Religion.dk, det er ikke der vores medlemmer/brugere debatterer ret meget, hvis det kan være en trøst.

Jeg læste lige i KD, at man nu giver ateisterne skylden for at færre får døbt deres børn,begravet deres døde i hellig jord og møder op i kirken,bla. på grund af fadervor sagerne, som ateisterne/humanisterne har "kørt"på.

Det er da utroligt at disse hellige mænd i deres før så mægtige kristendom,ikke tiltror at folk selv efterhånden tænker lidt mere over hvad de egentlig giver deres penge ud på og hvad det er for nogle "mærkelige" foreninger de støtter,
hvis det endelig var ateisterne der var skyld i den manglende tilslutning, må præsterne vågne op og se de ikke er de eneste der missionerer, der er ingen der har monopol på missioneren, hvilket de sure gamle mænd må finde sig i.

Nu vil Århus biskoppen gå til kamp mod "uvidenheden" og fremtrylle nogle flere minikonformationer, børn i den alder er jo lette ofre for inddoktrineringen, så det er vejen, mener han, jeg håber så at forældrerne tager skeen i den anden hånd og kræver kirkens mænd ud af skolen, hvor de jo intet har at gøre.

Jo Arne, det er en hel ærlig sag at tro på et eller andet eller ikke at tro på noget, men i sin iver skal man altså ikke gå ud over stregen og "tvinge" nogle til at tro, mærkeligt nok er der ingen der tvinger deres børn til at have en politisk mening fra de bliver født, her venter man med at fortælle børn om politik til de bedre forstår det, men som de "kloge" mænd i KD udtalte sig, hvis vi ikke fanger dem i dåben bliver de svære at fange (lettere omsat) for ikke at sige umulige at fange.

Jeg forstår ikke at man med vold og magt absolut vil kristne mennesker der ikke vil det, for mig er det noget sygeligt hos missionærer, men det ser ud til at det heller ikke mere lykkes, tak for det, måske vi nu får en bedre verden, når resten af verden vågner op, det er jo ikke kun i Danmark der er grøde i religionerne, der er flere og flere der råber ad paven bl.a.og falder fra det pavelige styre.

Jeg tror ligeledes ikke at de milliarder af muslimer der ligger med rumpen i vejret 5 gange om dagen, er videre troende, men i den grad inddoktrinerede så de ikke ved hvad der op eller ned, de stakler.



Redigeret af treram (11/02/2009 16:09)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk