annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 483 gæster og 33 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 17 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5382 - 18/10/2008 09:35 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ikke for at prale, men jeg mener jeg har et vældig godt styr på mit liv, har haft et par "slogans" jeg ligesom har levet efter og som har bragt mig mange fortrin/glæder, de er : du kan hvad du vil og der findes ikke problemer, men opgaver der kan løses.

Du burde desuden vide at jeg er overordentlig interesseret i universet, dets oprindelse og egenskaber, hvilket jeg netop på Religion.dk har givet udtryk for, og desuden sagt at de troende netop ikke viser videre interesse for dette, men kun ønsker at tulle rundt i deres "åndsvage" tro og ikke vil acceptere nye landvindinger indenfor videnskaben, jeg har haft en indremisionsk svigerfar, han stod om nogen i total stampe, var ikke villig til at rykke en millimeter, troede kun på hans gud.

Jeg tror at religiøse oplevelser er tegn på en afmagt og selvindbildning fordi man ikke har kræfter til se "igennem", måske en overvældelse ved at være i et kirkeligt rum, som derfor giver sig udslag i at man ser syner ved højlys dag.

Det er ikke fordi jeg ikke kan føle mig overvældet ved at befinde mig i et kirkeligt rum, jeg har besøgt Israel to gange og alle de ultrareligiøse steder, jeg følte også overvældelse ved at være lige netop der, men det gør jeg også når jeg besøger store templer i Indien, Thailand osv, men derudover sker der ikke mere, jeg bliver hverken protestant, hindu, eller buddhist af dette, jeg bliver lige så overvældet når jeg besøger Taj Mahaj eller står ved Gandis gravsted.

Det er som om at denne overvældelse for nogen udvikler sig til en form for hjernespind, de ikke kan komme ud af igen.Et tegn på svaghed om du vil.

Jeg tror ikke at sandheden bliver anderledes end jeg oplever den nu, men med alle de mange mennesker der tror de tror, varer det længe før de oplever sandheden - nok aldrig.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5383 - 18/10/2008 10:01 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Treram

Du må undskylde, at jeg læste dig forkert i mit forsøg på at drille dig lidt. Det er klart, at du ikke drømmer om religion, kun noget mystisk, hvad det så end rummer.. ;)

Jeg ved ikke, om man kan drømme OM Gud, mon ikke snarere det handler om, at Gud er med? Det er i hvert fald den kristne tankegang, at Gud er Gud-med-os-midt-i-denne-verden (Immanuel), om det så er en tro gennem religiøse oplevelser eller gennem tro og lydighed (ift Jesu fordringer).

Hvad angår religiøse oplevelser - noget ekstra oplevet - betragter jeg dem mere som et vendepunkt end noget, der fylder den troendes hverdag. Det kan være Arnes oplevelse i den ortodokse kirke eller Hanskrist' oplevelse på vejen til...(?). Man kan også forstå oplevelse som noget, der blot hører med til vores væren, idet vi hele tiden modtager input og participerer inputtene (en proces der går igen i vores drømme).

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5384 - 18/10/2008 10:18 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg beder dig undskylde, at jeg havde glemt din interesse for universet m.v.

Du skriver, at du kan føle dig overvældet på særlige steder, såsom religiøse samlingssteder, Gandhis grav og Taj Mahal gravmonumentet (og mon ikke også en klar nat med blikket vendt mod universets stjerner?).

Det viser, synes jeg, at du ikke bare er en stupid materialist, men at du er i stand til subjektivt at opleve noget særligt.
Og det havde jeg da gættet i forvejen smiler

Det ligger da meget nær oplevelsen af, at noget er helligt.

At du så ikke "køber" de etablerede religioners dogmer og magtstrukturer, tjener dig da - set med mine øjne - kun til ære smiler

Og om oplevelserne af at blive overvældet så forbliver sådan, eller de begynder at "udkrystallisere" sig på en eller anden måde, det er vel mindre væsentligt.

Det væsentlige er vel, at de er der.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/10/2008 10:19)
Top Svar Citer
#5385 - 18/10/2008 10:34 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Nu skal man jo ikke hænge sig i småting - når man har Randers Reb (nåh nej, det findes vist ikke mere), men når du skriver:

Citat:
Hvad angår religiøse oplevelser - noget ekstra oplevet - betragter jeg dem mere som et vendepunkt end noget, der fylder den troendes hverdag.

så bli'r jeg, for mit vedkommende, nødt til at protestere.

Mine religiøse oplevelser er med mig altid (nok en smule på samme måde som den hesykastiske hjertebøn) - og de har da tillige nærmest totalt ændret mit liv.

Men OK - det er en detalje i den aktuelle sammenhæng smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/10/2008 10:34)
Top Svar Citer
#5386 - 18/10/2008 11:05 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
så bli'r jeg, for mit vedkommende, nødt til at protestere.

Mine religiøse oplevelser er med mig altid (nok en smule på samme måde som den hesykastiske hjertebøn) - og de har da tillige nærmest totalt ændret mit liv.

Men OK - det er en detalje i den aktuelle sammenhæng



Hej Arne

Det er da en væsentlig detalje, og jeg var egentlig godt klar over, at mit korte indlæg var dårligt formuleret i forsøget på at nå den anonyme (eller i forsøget på at undgå fordrejninger).

Det, jeg sigtede på var, at jeg med mine mange indlæg i denne tråd ikke nødvendigvis mener, at en religiøs oplevelse behøves at være noget, man går og oplever hver dag, ja, jeg forsøgte at trække denne ned på jorden, hvor vi lever vores daglige liv. Her er det så, at oplevelsen - som det vendepunkt den var både for dig og Hanskrist - er MED jer, akkurat som Gud i kristendommen betragtes for med Jesus Kristus som Herren at være MED os.

Så jeg forstår udmærket din protest og dit udsagn om, at din religiøse oplevelse er med dig som dit eget åndedræt er det (åndedrættet er min tilføjelse).

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (18/10/2008 11:06)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 17 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk