annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15838443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395763
Et andet syn 2000962
Åndelig Føde 1588777
Jesu ord 1532846
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 241 gæster og 84 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 17 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5369 - 17/10/2008 12:59 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære treram

Jeg kan desværre ikke svare dig på, hvorfor du er blevet snydt for at opleve Kristus-mysteriet. Måske er du bare ikke åben for det blinker

Jeg kender godt til at drømme, og det er den måde, hvorpå vi får slået de koldbøtter, som vi ikke formår i løbet af dagen. Her i drømmens land har vi sluppet vores kontrol med os selv. Det ville da være dejligt at kunne forstå sine drømme til punkt og prikke, men de forekommer mig nogle gange at være lidt svære at tyde.

Det er lidt sjovt, det, du skriver om, at du nogle gange drømmer om religion. Hvordan ser en sådan drøm ud? Kan man drømme om en gud eller Gud?

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#5370 - 17/10/2008 13:15 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: ALH]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3687
Sted: Nørresundby
Treram kan drømme om religioner.

jmp, Michael han kan dømme om alle religioner, og fortæller om deres begrænsninger og så sætte sig selv i stedet og fortælle alle os andre hvad Sandheden er.

inflation i jeget kaldes dette hos Jes Bertelsen.

mvh Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#5374 - 17/10/2008 15:32 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Anne.

Du læser lidt for hurtigt nogen gange, jeg skrev at jeg mærkeligt nok ALDRIG drømte om noget der mindede om religion, muligvis fordi jeg mangler et "gude gen".
Havde jeg drømt om en gud, ville det være det rene mareridt tror jeg.
Du må da have drømt om en gud Anne.

Det undrer mig at nogle får religiøse oplevelser og jeg nærmest føler en foragt for det religiøse.

Mon buddhister får religiøse oplevelser med buddha, muslimer med Allah/Muhammad, katolikker med paven/Jesus, protestanter med Luther,Jesus,gud, helligånden osv.? hvem styrer mon dette, det ville ikke være godt hvis man som protestant fik en Hare Kristna åbenbaring, eller omvendt, nå jeg spørger bare ingen kender svaret er jeg sikker på.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5376 - 17/10/2008 17:57 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Treram,

De religiøse oplevelser, du taler om, er præcis, som du sikkert forstår dem: Menneskeværk, hjerneværk, følelser og forestillinger. Intet andet end det pure opspind.

Men religionernes hovedpersoner - og her tænker jeg især på Buddha og Jesus - har INTET med de nuværende religioner at gøre. De nuværende religioner er som et skib, der IKKE fragter disse personers oprindelige lære, men blot bruger dem (Buddha og Jesus) som en galionsfigur.

Der findes med andre ord ægte åndelige oplevelser. Men der er langt imellem dem. Og det, som religiøse mennesker sværger til, er intet andet end menneskebud og intetsigende traditioner.
Top Svar Citer
#5377 - 17/10/2008 18:41 Re: Kristen mystik til Hanskrist [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7232
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Gi' mig lov at komme med en bemærkning fra sidelinjen.

Du skriver:

Citat:
Hvorfor er jeg blevet "snydt", idet jeg aldrig har oplevet noget der ligner det I har oplevet, rent religiøst -

Nøjagtig det det samme ku' jeg ha' skrevet de første godt 50 år af mit liv.

Og jeg er også nysgerrig efter dit "Hvorfor".

Ét svar kunne jo være, at sådanne oplevelser er selvsuggererede nødløsninger, fordi alt andet er ubærligt.
Den forklaring kan nok ikke afvises, men derfor behøver den jo ikke at være sand.

En anden forklaring kunne vel være, at du har så godt styr på dit liv, at du ikke har behov for andet, end hvad du selv kan klare.

En tredje forklaring kunne vel være, at du simpelthen ikke er interesseret i emner som universets ufattelige oprindelse og egenskaber - og heller ikke i, at ting synes at ske tilfældigt - at du simpelthen har affundet dig med, og er tilfreds med, at tilfældighed styrer dit liv.

Religionsforskere taler om, at det helt elementære i religiøsitet er oplevelsen af, at noget er helligt.

Vejen til sådan oplevelse kan vel være spærret af tidligere oplevelser af religiøst fup og bedrag.
Det er i hvert fald en spærring, jeg selv kender til.

Jeg synes, dit spørgsmål er fantastisk spændende, men jeg har desværre ikke andet end "sypigetips".

Måske sandheden kommer for en dag den sidste gang, vi ånder ud - og ikke ånder ind igen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/10/2008 18:43)
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 17 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 16 17 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 21:02
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Fiskeriforening på Bornholm endegyldigt..
10/05/2024 21:14
Hollandsk Eurovision-artist må ikke del..
10/05/2024 20:54
Mindst 50 døde i oversvømmelser i Afgh..
10/05/2024 20:45
Kylian Mbappé forlader PSG til sommer
10/05/2024 20:20
Eurovision-arrangør undersøger 'hænde..
10/05/2024 19:43
Nyheder fra Religion.dk