annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#4833 - 29/09/2008 20:46 Re: Debat-ødelæggere [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Det har intet med modsætninger at gøre og der er ingen modsætning mellem det jeg har skrevet, som dækker præcist over hvad der står i 2 Kor 5, 17 - 19.

og så dit citat 1 Kor 13, 11,,

Det er iøvrigt den samme mand der har skrevet begge dele.



Selv om jeg lige har undervist dig i TRO har du allerede glemt hvad det dækker over.

Du har lige misforstået mit indlæg således som efterfølgende beskrivelse illustrerer ganske godt:

en tanke i hjertet: ”jeg tror” dette og hint. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.

Du mentalisere (abstraherer) det de kristne siger, det kan man ikke! Man kan afvise det de kristne tror på, altså Kristusbegivenheden, men man kan ikke mentalisere det som Luther så smukt har advaret imod:

en tanke i hjertet: ”jeg tror” dette og hint. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.



Men det er svært for mig at se hvor det er du finder en modsætning, for Paulus er troen ikke blind (blind tro), men det er en tænkende tro og forstandig tro, hvilket dit citat fortæller, 1 Kor 13, 14,, men læs også 1 Kor kapitel 14, her taler han om at lovsynge med forstanden.

mvh Hanskrist.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#4834 - 29/09/2008 20:46 Re: Debat-ødelæggere [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Du er anonym, du vedkender sig ikke engang din egen mening


Bah! Om der så stod "Per" eller "Ole Lukøje", så bliver jeg dog ikke mindre anonym af den grund. Så står der bare "X" frem for "NN". Dog ville man kunne følge en tråd i mine indlæg. Se en liste over dem.

Men jeg er ikke kommet for at fremhæve mig selv. Lad os søge Gud i stedet. Retfærdighed, barmhjertighed, kærlighed.

Derfor siger jeg: Lad os dog ikke hænge nogen ud offentligt!

Citat:
Jeg ved ikke hvor dit had stammer fra


Det er måske fordi, at det er en mistolkning fra din side, at jeg overhovedet hader. Du projicerer måske!

Top Svar Citer
#4835 - 29/09/2008 20:59 Re: Debat-ødelæggere [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Nej min ven. Jeg forstår.

Gå nu ud og mød dit livs vanskeligheder. Lær dig selv at kende og elsk din næste.

Eller bøj dig ned og bed til Gud, at Han kan oplyse din vej.

Når du kommer tilbage så udtal dig om det du selv har set, jeg er sikker på at vi alle kan lære af det.

Men glem ikke at livet leves nu og livet er livet blandt andre mennesker.

Kære ven, der er ingen kærlighed i dine ord. Gå ud og elsk uanset alle vanskeligheder. smiler

NB! Glem ikke at bede til Gud. Der er ingen anden vejleder. smiler
Top Svar Citer
#4836 - 29/09/2008 21:07 Re: Debat-ødelæggere [Re: Ipso Facto]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Der er vel ikke andet at sige end:

"der fik du mig"

det er nøjagtig min holdning at:

Hvis ikke Gud havde ydmyget sig til vort lave stade var vejen til frelse givetvis udelukket. Citat slut.

I begivenheden Kristus, træder Gud ind i mit liv, og jeg skal ikke mere dyrke eller tilbede nogen menneskeløs nøgen almægtig Gud i det høje. Fra da af kender jeg intet til en Gud der er noget for sig selv, men jeg kender kun Gud som han i Kristus er trådt ind i mit liv.


Nu bliver jeg lidt højtidelig (hvilket jeg let kan blive når en agnostiker og et forstandigt og stærkt tænkende menneske forstår mig) og jeg træder nu ud på det dybeste vand sammen med Barth, hvor jeg ikke kan bunde:

Gud er ikke at finde udenfor korsbegivenheden, udenfor Golgata begivenheden (korsfæstelsen død og begravelse). Fordi Gud som menneske er Jesus og det ikke på skrømt, halvvejs eller tilsyneladende, Gud er der virkelig, altså den kristne Gud, ikke de andres Gud, som er en ophøjet svagpisser der ikke kan som den kristne Gud kan. Karl Barth har pointeret dette forhold meget smukt at Gud er i korsbegivenheden at finde (Gud selv er virkelig i dette sammenfald af tid og evighed):


En skelnen mellem Gud ”i sig selv” og Gud ”i sin åbenbaring” slet ikke lader sig opretholde. Enhver tale om Gud ”i sig selv” er intet andet end en abstraktion, som tilmed udtrykker en menneskelig narcissistisk tendens til selvprojektion ud i det uendelige.


Derfor skal vi ikke finde Gud udenfor eller bag åbenbaringen men indenfor, ”i”.


Den indre trinitariske væren er for Gud sammenfaldende med den ydre historiske virkelighed. Korsbegivenheden er den ydre, jordiske fuldbyrdelse og gentagelse af Guds eget indretrinitariske væsen.


Det er nu ikke den usårlige, abstrakte Gud, der tales om. Men der tales om, at den Gud, som frit og af kærlighed lader sig såre, og som selv er virkelig i dette sammenfald af tid og evighed, ikke kan være fremmed for noget menneskes sår. Citater slut.


Åh, smukkere kan inkarnationstanken ikke beskrives. Og tydeligere kan det ikke siges at kristendommen strider imod alle vores naturlige ophøjede religiøse følelser. I Kristus er mennesket antaget af Gud, og i Kristus har vi hele guddomsfylden i kød og blod (synaptisk). Et og andet sted er det vel den stærkeste form for sekularisering og fysisk materialisme jeg har mødt. Jeg har ihvertfald intet åndeligt eller guddommeligt flagrende derude mellem jorden og himlen. Men det kræver jo af mig at jeg kan redegøre for Kristusbegivenheden, inkarnationen, begivenheden Kristus.

Mange kærlige hilsner Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#4864 - 30/09/2008 13:45 Re: Debat-ødelæggere [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Når du kommer tilbage så udtal dig om det du selv har set, jeg er sikker på at vi alle kan lære af det.


Jeg har set en mand blive hængt ud offentligt. Og INGEN af jer har tydeligvis lært af det.

Citat:
Men glem ikke at livet leves nu og livet er livet blandt andre mennesker.


Og end ikke ét af disse bør hænges ud, som det desværre sker her på trosfrihed.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 13 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk