annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Paul Tillich
Hvem er online?
0 registrerede 1593 gæster og 102 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40797 - 20/08/2023 00:14 Verdens Væren
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Universet er stort, men hvor stort, ved vi ikke. Vi ved end ikke, om det har en ydre grænse, men vi ved, at det udvider sig med stigende hastighed, og som du kan se her
Citat:
Vores univers udvider sig, og det sker i et accelererende tempo. Det har videnskaben for længst erkendt. Men hvorfor det sker, kan ikke forklares med kendte naturlove.
Så vi ved kun, at der må være en ukendt energi, som får det til at ske. Der er også et ukendt stof til stede i universet, hvis eksistens er påvist, fordi det trækker i stjerner og galakser. Det er mørk energi og mørkt stof.

De to fænomener udgør tilsammen omkring 96 procent af al masse og energi i universet.
“Vi kender kun til cirka 4 procent af universet. Resten af universet, de 96 procent, ved vi ikke me-get om.
Det er almindeligt antaget, at verden startede med Big Bang, men som VIDENSKAB:DK skriver:
Citat:
Big Bang bliver ofte beskrevet som universets begyndelse, men i virkeligheden ved forskerne ikke, hvad der skete i tiden før Big Bang, lyder det nu fra en nobelprismodtager. En mulighed er, at der var andre universer før vores.
Solen ”vores” stjerne udsender enorme mængder energi fra en atom-fusionsproces, hvor hver 2 brintatomer bliver til et heliumatom.
Om godt 4 milliarder år – har man beregnet – er det slut – ikke mere brint. Solen dør.
Citat:
Efterhånden som Solen brænder al sin brint og helium gennem fusion til tungere grundstoffer i sit indre, bruger den langsomt alt sit brændstof. Derfor vil Solen holde op med at udsende lys og langsomt slukkes om mere end 4 milliarder år, regner man med.
Det er så i denne verden, at vi mennesker – nu – og nok indtil vi uddør - søger at skabe os en meningsfuld og vellykket tilværelse – som vi jo nok har gjort i mindst de sidste 40.000 år – efter at vi havde nedkæmpet Neandertalerne
Citat:
De moderne mennesker ankom til Europa for omkring 40.000 år siden; og så snart de kom ind i et område, hvor der boede neandertalere, forsvandt disse. Måske blev de forfulgt; eller måske kun udkonkurreret af de nyankomne jægere. Godt nok var neandertaleren langt kraftigere bygget og godt rustet til at "mose" et moderne menneske; men han havde ingen våben med projektiler og måtte derfor gå i nærkamp for at nedlægge byttedyr, hvad der gjorde jagt til et langt mere risikabelt foretagende for ham end for de nyankomne. Og da de store dyr, neandertalerne havde jagtet, forsvandt med klimaændringerne, kunne moderne mennesker med spyd og pil og bue jagte og ned-lægge kaniner, som der fandtes rigeligt af. Det var neandertalere i langt mindre grad i stand til.
Der er sikkert meget andet, som kunne være væsentligt at tage med i overblikket over vi menneskers tilværelse i den nuværende gådefulde og fantastiske verden, dette univers, hvor vi mennesker jo fylder næsten uendeligt lidt.

Gennem vi menneskers forholdsvis få årtusinder har vi haft mange tanker, idéer og visioner om denne ufattelige verden, som vi jo er en meget lille del af, og vi har udviklet forestillinger om en overordnet styrende kraft, som mange kalder Gud – og som betydeligt færre oplever at være i en slags kontakt med.
Det oplever jeg ikke, men det er umuligt for mig at afvise anelsen af noget, som jeg kalder guddommeligt – uanset at det udtryk fornemmes alt for primitivt, men fordi jeg ikke tror, der findes et bedre.
Det er nu heller ikke så vigtigt, tror jeg, for det vigtige er – tror jeg – at være på den bedst mulige måde i dette vidunder – med alle dets mange aspekter – den værende verden.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#45562 - 15/01/2026 13:52 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Når jeg læser mit ovenstående indlæg fra 2023, ser jeg, at ikke meget har forandret sig for mig.
I dag er det blot:
Det er umuligt at fatte "verdens væren" - og, som en meget lille del deraf, også vi menneskers "væren" - i dette univers.
For mig er det hele et totalt ufatteligt mirakel - at elske - med indsigt og omsorg - efter evne.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45563 - 16/01/2026 12:35 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
En agnostiker der pludselig har puttet "indsigt" med i dine gentagne mantraer.

Du siger vi har lige så lidt forstand på det guddommelige religiøse spirituelle åndelige som en myre har på en computer.

Så hvad er det for en indsigt du taler om? Indsigt i hvad??

Selv beskæftiger jeg med tingene konstruktivt - altså hvis jeg taler om kristendom så interesserer det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet mig. Hvad er det kristendommen har hjulpet menneskeheden og mennesker med. Hvordan var kristendommen oprindeligt i sin begyndelse. Og hvad er en senere tilføjelse udvidelse eller ændring. Og hvor må vi være kritiske og sige fra da det er en betydelig ændring mod noget negativt af kristendommen - det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet - i sammenligning med som den begyndte smukt og organisk konstruktivt.

På samme måde med verdens væren - her vil jeg også gå konstruktiv til værks - fordi jeg vil kigge på menneskets fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens og vores nødvendige indsats her for at opretholde vores eksistens, for at overleve. Og få kigget på hvad der ikke er nødvendigt og ikke tjener hverken os selv eller naturen - er til naturen eller vores bedste.

Selv og verden (naturen vores biologiske omgivelser) er ikke adskilte størrelser - kun naturvidenskab kan finde på at adskille os fra verden - naturen og tale om verdens væren kun som du gør.

Helt iorden - men når vi er beskæftiget med religion filosofi og psykologi og antropologi så kan vi ikke tillade os at adskille mennesker fra verden - vores naturlige biologiske omgivelser - fordi vores eksistens er en i verden værens eksistens.

Kan vi så sige noget om vi menneskers i verden værens eksistens?

Ja Heidegger har sagt rigtig meget og han er en hel ny begyndelse for alle der har forstået ham og bygger videre på ham som Paul Tillich og vores egen HansKrist.

Det der er forskellen på din kun negative holdning til alting (vi kan ingenting vide og har lige så lidt forstand på det guddommelige som myrer på en computer og kristendommen er skyld i alverdens problemer og ulykker) og min konstruktive er at man hos mig bibringes en indsigt i kristendommens essens og spiritualitet og hvor meget vi kan vide.

Såvel som hvor meget vi kan sige om vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens.

Du siger nej - vi ved ingenting.

Jeg siger JA - vi ved rigtig meget og vi skal forstå mere og mere dag for dag som Paulus meget smukt beskriver det.

Mvh HansKrist

PS:

iøvrigt kan ingen mennesker være engageret i naturens tilstand - miljø forurening biodiversitets katastrofen og klimakrisen uden aktivt at være beskæftiget med selvforsyning - altså gardening - Gartneri og jordbrug og dyrehold på små skala niveau - som EU forsøger at tilgodese men som Danmark fra Axelborg og Christiansborg modarbejder.

Folk og da især det grå guld har enorme med økonomiske muskler men de lader deres penge stå i olie (kemi) og krigs industri - folk nægter at investere deres penge i vitaminer og antioxidanter - i solbær aronia blåbær havtorn jordbær hindbær mm og i grøntsager - grønkål og gulerødder mm - så de kunne være selvforsynende hele året rundt igennem høst i efteråret og opbevaring i kummefryseren.

Hvorfor vil folk kun snakke og have de rigtige meninger men ingenting selv gøre er mig en gåde.

PPS:

Tikka ser ud til virkelig at have forladt os - hun har ikke været logget ind siden hun var her sidst tilbage efteråret 25 - men RoseMarie kigger stadig herind og ja vi har jo også set hvordan hun af og til opmuntrer Arne.

Tænker på at Tikka altid påstod at Trosfrihed var min opfindelse og der kun var mig på stedet.

Har egentlig aldrig forstået hvad hun mente med denne påstand.

Og når jeg henviste til Arne der var meget mere aktiv på stedet end jeg var - så hævdede hun at jeg også var ham. Nå hvad pokker hun har ment med det har jeg aldrig forstået.

Trosfrihed som Bjørn ville trække i en Videnskab.dk retning og Simon i en kultur radikal Gud er død ateisme retning - døde nok da disse to ovennævnte debattører ville have Arne og HansKrist udelukket og da dette ikke lykkedes Bjørnen forlod han Trosfrihed (det var et kæmpe tab har jeg altid ment) og så pludselig da Jan ABC spammede Mellemrummet forsvandt Simon - måske bare en dråbe der fik bægeret til at flyde over eller også valgte han at hellige sig dette at skrive bøger.

Arne kan tydeligvis ikke undvære Trosfrihed der er blevet hans Dagbog - hvor hvad han skriver kommer op på skærmen på internettet og han kan læse sig selv med stor fornøjelse dag efter dag.

Debat er han ikke interesseret i - han er mere optaget af sig selv. Men han debatterer gerne med dem der vil følge hans tankegang som Tikka og Thomas gjorde. Men en kritisk afvisning eller et alternativ til hvad han står for deltager han ikke i.
#45564 - 16/01/2026 20:59 Re: Verdens Væren [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Så skulle jeg være "sat på plads" - af Hanskrist blinker
Det eneste, der mangler, er, at sådan oplever jeg det ikke smiler

Jeg kan ikke slippe udenom at fokusere på spørgsmålet:
Hvordan er det gået til, at verden ER?

Naturvidenskaben siger: Big Bang - men de har ikke noget svar på, hvor Big Bang kom fra.

Det er dét, der får mig til at opfatte/opleve Verdens Væren som et ufatteligt mirakel, der inspirer til i ydmyg kærlighed at elske denne totalt ubegribelige væren.
Enkelt og ligetil, men ikke nemt at leve op til.
Arne heart smiler

Top Svar Citer
#45565 - 17/01/2026 11:31 Re: Verdens Væren [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej Arne

om jeg satte dig på plads ved jeg ikke - men du følte dig sat på plads

Men nu har du sat tingene på plads mellem os - så vi ser forskellen på os meget tydeligt

Du taler om astronomi og måske kosmologi (altså astrofysik) og sjovt nok, "mennesket som et biologisk væsen med tilhørende biologiske omgivelser interesser dig når alt kommer til alt ikke rigtig og har aldrig gjort det". Jeg har efterlyst dette hos dig mange gange.

Du tænker mennesket (liv og biologi) væk og ud af dine tanker om verdens væren. Fint nok - men det bliver abstrakt eller også videnskab om fysisk og astronomi og kosmologi - astrofysik.

Jeg betragter mig selv som biolog selv om jeg ikke har en uddannelse som biolog. Selv som dreng betragtede jeg mig selv som biolog og min familie sagde om lille Hansemand at jeg ville blive den nye Dr Lieberkind og vi havde det kæmpe værk "Dyrenes Verden" af mange bøger han stod for at udgive. Eneste bøger iøvrigt i mit hjem (ja jeg kommer fra en på alle måder ikke boglig hjem).

Jeg kunne her komme med mange selvbiografiske redegørelse for hvor meget min opvækst var i naturen blandt dyrene. Jeg var opslugt af naturen og tilbragte som dreng min tid derude fra morgen til aften og også om natten - jeg havde det med at stå op gå derud om natten.

Nå det jeg vil sige er at modsat dig så er det vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens eller tilstedeværelse (dasein Heidegger) jeg er interesseret i. Altså at selv og verden hænger sammen - hvordan vi er uløselige sammenfiltret og fungerer sammen, samspiller.

Også med det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet her tænker jeg biologisk. Jeg har ikke brug for astrofysiske videnskabelige teorier nødvendigvis da jeg ikke mener det har at gøre med menneskets religiøse spirituelle åndelige tilværelse.

Det der undrer mig er at du har en uddannelse som dyrlæge men at biologi overhovedet ikke virker til at interessere dig. Dette har jeg sagt og skrevet mange gange, det påfaldende i at du har en uddannelse som dyrlæge og man ikke overhovedet kan spore at du evner at tænke biologisk relevant og interessant i hvad du skriver. Det er renset for biologi og ja liv.

Ihvertfald forstår du ikke mennesket som et biologisk væsen med sin oprindelse i biologiske omgivelser når du er beskæftiget med din undren over verdens væren.

I 99,999999999999% af det univers vi kender ville vi mennesker ikke kunne overleve.

Så måske vi lige skulle komme ned på jorden igen og begynde at interessere os for hvad der er relevant for os her.

Du skubber alting væk fra dig selv og os mennesker og du tror jo mindre vi forstår og har viden jo mere guddommeligt er det.

Men jeg siger tværtimod - vi kan ikke skubbe det guddommelige ud i agnosticisme (uvidenhed) eller i astrofysiske teorier. Det er en kæmpe misforståelse som du deler med ateisterne, mennesker uden kontakt til det religiøse spirituelle åndelige i deres liv.

Hvad hviler din væren på så du tilhører det værende - hvad eller hvem er du til i kraft af. Hvad og hvem hviler din fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens på???

Ja sådan arbejder vores egen HansKrist - han vil trænge til bunds og dybt ind i alle spørgsmål omkring menneskers eksistens. Det skal være vedkommende som mennesket kan tage og føle på og bruge til noget konstruktivt i deres liv.

Ikke triste uvedkommende spekulationer over at om nogle millarder år brænder solen ud og menneskelig eksistens på jorden dermed ophører.

Du skubber alting væk fra dig selv og fra vi mennesker.

Men Gud er os nærmere end vi er os selv nær og sådan har det religiøse spirituelle åndelige altid været - helt modsat hvad du gør tingene til.

Nå men dette er den store forskel på os to.

Du er agnostiker og du siger vi har lige så lidt forstand på det guddommelige som myrer på computere -- jeg har fra dag 1 sagt og skrevet det modsatte som den Paulinske Gnostiker jeg er - der konstruktivt arbejder ud fra den Paulinske Kristus Mystik Spiritualitet - "i Kristus" Spiritualitet. De Nye Skabninger vi er i Kristus - i Gud.

Og miljø og natur spørgsmål drøfter jeg altid ud fra vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens og ud fra selvforsyning (at vi må kigge på mennesket som selvforsynende stort set). Selv og verden (vores biologiske omgivelser) hører sammen. Det er de biologiske omgivelser der er vores ophav.

Du undrer dig over astrofysik jeg undrer mig over det liv og de kræfter og rørelser der er i os som vi ofte deler med dyrene. Du er interesseret i noget derude vi ingenting ifølge dig kan vide noget om eller har lige så lidt forstand på som myrer på computere - jeg er interesseret i det der rør sig i os og alt derude vi deltager i og som vi kan blive grebet af og beriget af og med - som vi kan tilegne os og blive ven og fortrolig med og til sidst forstå måske er en Hellig Helhed - vi skal være varsomme med at ødelægge.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
Side 1 af 2 1 2 >

Seneste indlæg
Verdens Væren
af Arne Thomsen
17/01/2026 17:35
Misforståelsen
af somo
13/01/2026 08:05
Kristendom
af Arne Thomsen
05/01/2026 21:53
Solen brænder ud
af Arne Thomsen
27/11/2025 16:58
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
02/11/2025 12:56
Nyheder fra DR
I nyt interview vil Trump ikke kommenter..
19/01/2026 17:31
Løkke efter møde og støtte fra Storbr..
19/01/2026 17:25
Ny signalfejl giver flere aflyste tog i ..
19/01/2026 17:12
Syriske regeringsstyrker strammer grebet..
19/01/2026 17:01
Banedanmark skal undersøge fejl i signa..
19/01/2026 15:54
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kristeligt Dagblad mener: Godt, at nogen..
19/01/2026 15:30
Løkke holder fast i aftalt arbejdsgrupp..
19/01/2026 15:17
EU-kommissær: Alle instrumenter er på ..
19/01/2026 15:12
Trump spurgt igen om brug af magt i Grø..
19/01/2026 15:04
EU-landene overvejer at ramme USA's øko..
19/01/2026 14:45