|
1
registreret
(1 usynlig),
2780
gæster og
187
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Verdens Væren
|
En agnostiker der pludselig har puttet "indsigt" med i dine gentagne mantraer.
Du siger vi har lige så lidt forstand på det guddommelige religiøse spirituelle åndelige som en myre har på en computer.
Så hvad er det for en indsigt du taler om? Indsigt i hvad??
Selv beskæftiger jeg med tingene konstruktivt - altså hvis jeg taler om kristendom så interesserer det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet mig. Hvad er det kristendommen har hjulpet menneskeheden og mennesker med. Hvordan var kristendommen oprindeligt i sin begyndelse. Og hvad er en senere tilføjelse udvidelse eller ændring. Og hvor må vi være kritiske og sige fra da det er en betydelig ændring mod noget negativt af kristendommen - det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet - i sammenligning med som den begyndte smukt og organisk konstruktivt.
På samme måde med verdens væren - her vil jeg også gå konstruktiv til værks - fordi jeg vil kigge på menneskets fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens og vores nødvendige indsats her for at opretholde vores eksistens, for at overleve. Og få kigget på hvad der ikke er nødvendigt og ikke tjener hverken os selv eller naturen - er til naturen eller vores bedste.
Selv og verden (naturen vores biologiske omgivelser) er ikke adskilte størrelser - kun naturvidenskab kan finde på at adskille os fra verden - naturen og tale om verdens væren kun som du gør.
Helt iorden - men når vi er beskæftiget med religion filosofi og psykologi og antropologi så kan vi ikke tillade os at adskille mennesker fra verden - vores naturlige biologiske omgivelser - fordi vores eksistens er en i verden værens eksistens.
Kan vi så sige noget om vi menneskers i verden værens eksistens?
Ja Heidegger har sagt rigtig meget og han er en hel ny begyndelse for alle der har forstået ham og bygger videre på ham som Paul Tillich og vores egen HansKrist.
Det der er forskellen på din kun negative holdning til alting (vi kan ingenting vide og har lige så lidt forstand på det guddommelige som myrer på en computer og kristendommen er skyld i alverdens problemer og ulykker) og min konstruktive er at man hos mig bibringes en indsigt i kristendommens essens og spiritualitet og hvor meget vi kan vide.
Såvel som hvor meget vi kan sige om vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens.
Du siger nej - vi ved ingenting.
Jeg siger JA - vi ved rigtig meget og vi skal forstå mere og mere dag for dag som Paulus meget smukt beskriver det.
Mvh HansKrist
PS:
iøvrigt kan ingen mennesker være engageret i naturens tilstand - miljø forurening biodiversitets katastrofen og klimakrisen uden aktivt at være beskæftiget med selvforsyning - altså gardening - Gartneri og jordbrug og dyrehold på små skala niveau - som EU forsøger at tilgodese men som Danmark fra Axelborg og Christiansborg modarbejder.
Folk og da især det grå guld har enorme med økonomiske muskler men de lader deres penge stå i olie (kemi) og krigs industri - folk nægter at investere deres penge i vitaminer og antioxidanter - i solbær aronia blåbær havtorn jordbær hindbær mm og i grøntsager - grønkål og gulerødder mm - så de kunne være selvforsynende hele året rundt igennem høst i efteråret og opbevaring i kummefryseren.
Hvorfor vil folk kun snakke og have de rigtige meninger men ingenting selv gøre er mig en gåde.
PPS:
Tikka ser ud til virkelig at have forladt os - hun har ikke været logget ind siden hun var her sidst tilbage efteråret 25 - men RoseMarie kigger stadig herind og ja vi har jo også set hvordan hun af og til opmuntrer Arne.
Tænker på at Tikka altid påstod at Trosfrihed var min opfindelse og der kun var mig på stedet.
Har egentlig aldrig forstået hvad hun mente med denne påstand.
Og når jeg henviste til Arne der var meget mere aktiv på stedet end jeg var - så hævdede hun at jeg også var ham. Nå hvad pokker hun har ment med det har jeg aldrig forstået.
Trosfrihed som Bjørn ville trække i en Videnskab.dk retning og Simon i en kultur radikal Gud er død ateisme retning - døde nok da disse to ovennævnte debattører ville have Arne og HansKrist udelukket og da dette ikke lykkedes Bjørnen forlod han Trosfrihed (det var et kæmpe tab har jeg altid ment) og så pludselig da Jan ABC spammede Mellemrummet forsvandt Simon - måske bare en dråbe der fik bægeret til at flyde over eller også valgte han at hellige sig dette at skrive bøger.
Arne kan tydeligvis ikke undvære Trosfrihed der er blevet hans Dagbog - hvor hvad han skriver kommer op på skærmen på internettet og han kan læse sig selv med stor fornøjelse dag efter dag.
Debat er han ikke interesseret i - han er mere optaget af sig selv. Men han debatterer gerne med dem der vil følge hans tankegang som Tikka og Thomas gjorde. Men en kritisk afvisning eller et alternativ til hvad han står for deltager han ikke i.
|
|
|
|