|
0
registrerede
1593
gæster og
102
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Verdens Væren
|
Hej Arne
om jeg satte dig på plads ved jeg ikke - men du følte dig sat på plads
Men nu har du sat tingene på plads mellem os - så vi ser forskellen på os meget tydeligt
Du taler om astronomi og måske kosmologi (altså astrofysik) og sjovt nok, "mennesket som et biologisk væsen med tilhørende biologiske omgivelser interesser dig når alt kommer til alt ikke rigtig og har aldrig gjort det". Jeg har efterlyst dette hos dig mange gange.
Du tænker mennesket (liv og biologi) væk og ud af dine tanker om verdens væren. Fint nok - men det bliver abstrakt eller også videnskab om fysisk og astronomi og kosmologi - astrofysik.
Jeg betragter mig selv som biolog selv om jeg ikke har en uddannelse som biolog. Selv som dreng betragtede jeg mig selv som biolog og min familie sagde om lille Hansemand at jeg ville blive den nye Dr Lieberkind og vi havde det kæmpe værk "Dyrenes Verden" af mange bøger han stod for at udgive. Eneste bøger iøvrigt i mit hjem (ja jeg kommer fra en på alle måder ikke boglig hjem).
Jeg kunne her komme med mange selvbiografiske redegørelse for hvor meget min opvækst var i naturen blandt dyrene. Jeg var opslugt af naturen og tilbragte som dreng min tid derude fra morgen til aften og også om natten - jeg havde det med at stå op gå derud om natten.
Nå det jeg vil sige er at modsat dig så er det vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens eksistens eller tilstedeværelse (dasein Heidegger) jeg er interesseret i. Altså at selv og verden hænger sammen - hvordan vi er uløselige sammenfiltret og fungerer sammen, samspiller.
Også med det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet her tænker jeg biologisk. Jeg har ikke brug for astrofysiske videnskabelige teorier nødvendigvis da jeg ikke mener det har at gøre med menneskets religiøse spirituelle åndelige tilværelse.
Det der undrer mig er at du har en uddannelse som dyrlæge men at biologi overhovedet ikke virker til at interessere dig. Dette har jeg sagt og skrevet mange gange, det påfaldende i at du har en uddannelse som dyrlæge og man ikke overhovedet kan spore at du evner at tænke biologisk relevant og interessant i hvad du skriver. Det er renset for biologi og ja liv.
Ihvertfald forstår du ikke mennesket som et biologisk væsen med sin oprindelse i biologiske omgivelser når du er beskæftiget med din undren over verdens væren.
I 99,999999999999% af det univers vi kender ville vi mennesker ikke kunne overleve.
Så måske vi lige skulle komme ned på jorden igen og begynde at interessere os for hvad der er relevant for os her.
Du skubber alting væk fra dig selv og os mennesker og du tror jo mindre vi forstår og har viden jo mere guddommeligt er det.
Men jeg siger tværtimod - vi kan ikke skubbe det guddommelige ud i agnosticisme (uvidenhed) eller i astrofysiske teorier. Det er en kæmpe misforståelse som du deler med ateisterne, mennesker uden kontakt til det religiøse spirituelle åndelige i deres liv.
Hvad hviler din væren på så du tilhører det værende - hvad eller hvem er du til i kraft af. Hvad og hvem hviler din fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens på???
Ja sådan arbejder vores egen HansKrist - han vil trænge til bunds og dybt ind i alle spørgsmål omkring menneskers eksistens. Det skal være vedkommende som mennesket kan tage og føle på og bruge til noget konstruktivt i deres liv.
Ikke triste uvedkommende spekulationer over at om nogle millarder år brænder solen ud og menneskelig eksistens på jorden dermed ophører.
Du skubber alting væk fra dig selv og fra vi mennesker.
Men Gud er os nærmere end vi er os selv nær og sådan har det religiøse spirituelle åndelige altid været - helt modsat hvad du gør tingene til.
Nå men dette er den store forskel på os to.
Du er agnostiker og du siger vi har lige så lidt forstand på det guddommelige som myrer på computere -- jeg har fra dag 1 sagt og skrevet det modsatte som den Paulinske Gnostiker jeg er - der konstruktivt arbejder ud fra den Paulinske Kristus Mystik Spiritualitet - "i Kristus" Spiritualitet. De Nye Skabninger vi er i Kristus - i Gud.
Og miljø og natur spørgsmål drøfter jeg altid ud fra vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens og ud fra selvforsyning (at vi må kigge på mennesket som selvforsynende stort set). Selv og verden (vores biologiske omgivelser) hører sammen. Det er de biologiske omgivelser der er vores ophav.
Du undrer dig over astrofysik jeg undrer mig over det liv og de kræfter og rørelser der er i os som vi ofte deler med dyrene. Du er interesseret i noget derude vi ingenting ifølge dig kan vide noget om eller har lige så lidt forstand på som myrer på computere - jeg er interesseret i det der rør sig i os og alt derude vi deltager i og som vi kan blive grebet af og beriget af og med - som vi kan tilegne os og blive ven og fortrolig med og til sidst forstå måske er en Hellig Helhed - vi skal være varsomme med at ødelægge.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|