2
registrerede Hanskrist, Arne Thomsen
36
gæster og
260
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45463 - 13/09/2025 12:11
Re: Egen tro - og andres...
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Ja, så må jeg jo bøje mig, og se det som, at den Gud du ikke anerkender åbenbart kontakter dig.
Arne tror ikke på Gud ,,,,  Det jo ingen hemmelighed. Derfor kunne det også være interessant, at få forklaret, hvordan man konkret elsker verden med ærbødighed og omsorg, og hvad der egentlig menes med: ,,Min tro er baseret på universets guddommelighed.,, Hvordan en sådan påstand, der fremholdes som tro forklares, alt imens kristendommens guddommelige kærlighed står stærkt som oplevet i denne tro. 1. Hvilken universel gud er der tale om? og 2. Hvilken guddommelig kristen kærlighed er der tale om som opleves.
|
|
Svar
|
|
|
#45464 - 13/09/2025 12:34
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Hvad enten du føler eller oplever, er der her tale om en påstand, men jeg bemærker du skriver ,,Vi,, og ,,via Kristus,, - så må du jo være blevet kontaktet, i det du kalder et møde. Kontaktet af den opstandne Guds søn Kristus – Det er jo Gud som drager, og dennes Sandhedens Ånd som giver indsigt ifølge skrifterne. Når du samtidig forbinder dette med: universets guddommelighed.,, Så kan jeg ikke se, du ikke kan bruge ordet Gud, så andre kan forstå, det du skriver. Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. God dag .
|
|
Svar
|
|
|
#45465 - 13/09/2025 15:27
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Arne:
Jeg føler ikke, at jeg blev kontaktet. Vi mødtes - til min totale overraskelse - og det var og er for mig universets guddommeligheds kærlighed (indsigt - omsorg) her til os mennesker - netop her til mig - via Kristus - en meget, meget lille del af universets totale guddommelighed - og alligevel totalt ufatteligt stort. For mig umuligt at reducere til: Gud. "Jeg føler ikke, at jeg blev kontaktet. Vi mødtes""Vi mødtes" Hvem mødtes? Den ene må være dig og hvem er den anden? Ihvertfald ikke Jesus der er Kristus (og ej heller Gud som du ikke tror på) - men hvem så er det du mødte? Det kan ikke være Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem HELLIGÅNDEN da du ikke tror på Gud og det kan jo ej heller være Kristus da du ikke tror på Gud. "Jeg føler ikke, at jeg blev kontaktet. Vi mødtes - til min totale overraskelse""til min totale overraskelse"Argghh - næppe den totale overraskelse - du må have bestilt en rejse til Grækenland og en udflugt hvori indgik en vandring op ad et bjerg til en ortodoks kirke med det der Kristus Ikon. Så ihvertfald ikke nogen total overraskelse. Du har tydeligvis haft dine meninger om tingene før du køber den rejse. De stærkeste oplevelser vi mennesker har er næsten altid forbundet med fysiske strabadserende anstrengelser. Hjernen belønner fysiske anstrengelser sådan er hjernens evolutions biologiske kemi nu engang indrettet. Vi mødtes - til min totale overraskelse - og det var og er for mig universets guddommeligheds kærlighed (indsigt - omsorg) her til os mennesker - netop her til mig - via KristusIndsigt???? Siger agnostikeren Arne der påstår at det åndelige har vi lige så lidt indsigt i og forståelse af som myrer har på computere. Hvorfor bruger du betegnelsen eller benævnelsen Kristus når du ikke tror på Gud. Det giver jo overhovedet ingen mening. Hvorfor erklæres Jesus at være Kristus? Alle svar herpå forudsætter Gud. Så hvordan vil et menneske som dig der ikke tror på Gud forklarer at Jesus er Kristus. Noget til dig via Kristus blandt andet "indsigt" og "universets guddommeligheds kærlighed". Big Bang som du ikke kan se dig selv ud af (og som er medvirkende årsag til at du afviser Gud) har intet at gøre med "guddommeligheds kærlighed". Det er en teori fuldstændig klinisk renset for enhver "guddommeligheds kærlighed". At noget er guddommeligt skyldes at det er et Guds Udtryk har sin kilde/årsag i Gud - væren fra Gud. Du har fremhævet den ortodokse kirke og kristendom som du hævder står dig meget nær - hvad tror du "de" siger til at du ikke tror på Gud. Og at vi ikke møder Gud i Jesus Kristus? Tror godt du kender svaret - du ville blive smidt ud på røv og albuer hvis du begyndte at prædike og skrive for dem som du gør på Trosfrihed - de ville ikke overhovedet have at gøre med dine skriverier. Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
Svar
|
|
|
#45466 - 13/09/2025 16:01
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Du spørger:
1. Hvilken universel gud er der tale om? og 2. Hvilken guddommelig kristen kærlighed er der tale om som opleves
Mine svar: 1. At beskrive det absolut overordnede guddommelige svarer nærmest til at besvare spørgsmålet i astrofysikkens Big Bang: Hvad var det, der "bangede"? Dét tror jeg ikke er os mennesker forundt.
2. Her gælder stort set det samme. Jeg kan kun beskrive, hvad jeg oplevede/oplever: Indsigt i mig og omsorg.
Du kalder min oplevelse en påstand. For mig er den et faktum.
Du skriver til sidst:
Hvad enten du føler eller oplever, er der her tale om en påstand, men jeg bemærker du skriver ,,Vi,, og ,,via Kristus,, - så må du jo være blevet kontaktet, i det du kalder et møde.
Kontaktet af den opstandne Guds søn Kristus –
Det er jo Gud som drager, og dennes Sandhedens Ånd som giver indsigt ifølge skrifterne.
Når du samtidig forbinder dette med: universets guddommelighed.,, Så kan jeg ikke se, du ikke kan bruge ordet Gud, så andre kan forstå, det du skriver.
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Mit svar: Du indfører jo her en række kristne "fordomme" - kunne jeg fristes til at kalde dine kristne dogmer - som jeg ikke underkaster mig.
Og til dit spørgsmål:
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt - som om vi mennesker var verdens centrum.
Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser - samt at jeg ikke ønsker at angribe andres
Arne
Redigeret af Arne Thomsen (13/09/2025 16:02)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|