0
registrerede
21
gæster og
269
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Egen tro - og andres...
|
2. Her gælder stort set det samme. Jeg kan kun beskrive, hvad jeg oplevede/oplever: Indsigt i mig og omsorg.
Så den opstandne Kristus har indsigt i dig og giver dig omsorg?
Hvordan kan han få denne indsigt og hvorfor skal han ha den, samt hvilken omsorg er der tale om?
*
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, Ok, men han lever, og du ved ikke hvem denne Kristus er, som har indsigt i dig og omsorg for dig?
*
Du kalder min oplevelse en påstand. For mig er den et faktum.
Dét forstår jeg. Men ethvert religiøst trosforhold er vel en påstand, selv om den troende oplever det som virkelighed?
Der har de kristne jo helligånden som ,,garant,, men den forstår jeg, du ikke kender, også svært at forklare denne virkelighed, når Gud ikke er med i din trosforståelse.
Hvordan formidles din oplevelse af indsigt og omsorg fra din Kristus?
*
Du indfører jo her en række kristne "fordomme" - kunne jeg fristes til at kalde dine kristne dogmer - som jeg ikke underkaster mig.
Jeg indfører ingen dogmer. Men Kristus forstås som Guds salvede
https://lex.dk/Kristus Salvningen hentyder til Guds ånds nærvær (Lukasevangeliet, 4,18; Esajas' Bog, 61,1), og Kristus betegner Jesus som opfyldelsen af Det Gamle Testamentes forventning om en kommende frelserskikkelse.
… men det er måske en anden Kristus du har kontakt med?
*
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt - som om vi mennesker var verdens centrum.
Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser -
Du kan tro, hvad du vil, men den Kristus du fremholder, og det med Universets guddommelige kærlighed, er fremmed for mig.
Men kunne være fint at vide hvorfra du kender din Kristus!?
En spørgsmål ud over hvilken gud der er tale om, er jo også, hvordan noget kan være guddommeligt når ordet gud er for småt – samt hvordan dit universets guddommelighed skal forstås.
|
|
|
|