|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Egen tro - og andres...
|
Hej Tikka. Du spørger:
1. Hvilken universel gud er der tale om? og 2. Hvilken guddommelig kristen kærlighed er der tale om som opleves
Mine svar: 1. At beskrive det absolut overordnede guddommelige svarer nærmest til at besvare spørgsmålet i astrofysikkens Big Bang: Hvad var det, der "bangede"? Dét tror jeg ikke er os mennesker forundt.
2. Her gælder stort set det samme. Jeg kan kun beskrive, hvad jeg oplevede/oplever: Indsigt i mig og omsorg.
Du kalder min oplevelse en påstand. For mig er den et faktum.
Du skriver til sidst:
Hvad enten du føler eller oplever, er der her tale om en påstand, men jeg bemærker du skriver ,,Vi,, og ,,via Kristus,, - så må du jo være blevet kontaktet, i det du kalder et møde.
Kontaktet af den opstandne Guds søn Kristus –
Det er jo Gud som drager, og dennes Sandhedens Ånd som giver indsigt ifølge skrifterne.
Når du samtidig forbinder dette med: universets guddommelighed.,, Så kan jeg ikke se, du ikke kan bruge ordet Gud, så andre kan forstå, det du skriver.
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Mit svar: Du indfører jo her en række kristne "fordomme" - kunne jeg fristes til at kalde dine kristne dogmer - som jeg ikke underkaster mig.
Og til dit spørgsmål:
Men du kan måske forklare, hvordan din Kristus blev Kristus, når der ingen Gud er. Har jeg kun svaret: Det ved jeg ikke!, samt at dét, jeg har imod ordet/begrebet: Gud, er, at det for mig er alt for småt - som om vi mennesker var verdens centrum.
Håber, du accepterer, at jeg har min tro - baseret på mine oplevelser - samt at jeg ikke ønsker at angribe andres
Arne
|
|
|
|