annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 52 gæster og 294 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45391 - 29/08/2025 08:56 Re: GT og NT [Re: Tikka]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Hvem var Gud, før han blev Gud?

Bibelen Leth fortalt.
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...gud-16122511354

Kristian og Lauge dykker ned i Guds forhistorie. Hvor kommer han fra, og hvem var Gud før Bibelen?

Lidt svært for mig at reklamere for indholdet – men lyt selv hvordan Jahve blev forstået i begyndelsen.

Jeg forstår, han var en gud blandt mange.

En beduinstammegud. En regn - og krigsgud, der kom fra Sinaj-ørkenen.

Guden vandrede med beduinerne, og når de kom til nye områder, blev kulturer og guder blandet sammen.

“Som Israels Gud fremtræder Jahve med træk, der tyder på en sammensmeltning med kana'anæiske guder som El og Ba’al.” https://www.religion.dk/leksikon/jahve

Ba’al hvis titel var The rider on the storm var en udbredt guddom og langt større end Jahve, før de smeltede sammen.

Og begrebet Guds-sønnerne blev brugt om de mange guder, hvor El - Skaberen af det hele - havde 70 gudssønner og var guden over alle guder, samt Ba’als far.

Jahve overtog Ba’als historie gennem udvikling og fik tildelt folket Jakob af El, hvis kone han senere overtog, da han selv blev en overgud.

Så der tegner sig et billede af en gud, der ikke er evig og ej heller er Skaberen fra begyndelsen.

Blot lidt stikord efter hukommelsen, så, der kan være fejl i forhold til podcasten.

Næste podcast handler om, hvordan Jahve - én gud blandt mange - blev til den eneste Gud.

.
Top Svar Citer
#45395 - 30/08/2025 11:04 Re: GT og NT [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg respekterer fuldt ud din tro - uanset at den er en anden end min

Det er fuldstændig uinteressant og er ligegyldigt da vi har religions og trosfrihed og dermed også ret til at kritisere og debattere.

Det der er spørgsmålet er om du igennem årene har opført dig bare nogenlunde respektfuldt overfor mig.

Respekt er nok også noget gensidigt - hvor hvis jeg opdager du opfører dig respektfuldt overfor mig så får jeg måske respekt for dig.

Så altså, synes du at jeg indimellem ikke opfører mig respektfuld nok overfor dig så skulle du måske spørge, hvordan har jeg behandlet HansKrist gennem årene? Har jeg behandlet ham respektfuld altså givet hvad han skriver opmærksomhed - hvilket jo nøjagtig er at udvise respekt (ikke enighed er respekt men at lytte til hinanden og igennem årene har du nægtet at lytte til min argumentation (dette er disrespekt af værste skuffe)).

Du har det jo med at pege fingre af andre - så er det de kristne der er skyld i alverdens ulykker og så er det Paulus og ja så HansKrist. Du finder sådanne nemme løsninger konstant.

Ej heller vil du respektere at Trosfrihed er en debatside - du vil have kritik fjernet (du vil ikke tage stilling til en kritik du er uenig i) - som er det samme som du er modstander af tænkning og fordomsfri samtale.

Du behandler religion og trosfrihed spørgsmålet som om vi boede i Iran men det gør vi altså ikke.

Hvis hvad du skriver bliver kritiseret melder du straks ud at der ikke er religion og trosfrihed - men det er jo noget vrøvl.

Din tro er blind og ikke nogen seende og tænkende tro som Paulus forlangte det fx.

At Guds Fred og Kærlighed og Visdom fx og de religiøse spirituelle åndelige Ekstatiske Åbenbarings -erfaringer overgår vores forstand betyder ikke at de ødelægger og sætter vores forstand ud af funktion. Det betyder (og lyt nu med Tikka) at de religiøse spirituelle åndelige Ekstatiske Åbenbarings -erfaringer ikke er et produkt af vores bevidsthed og fornuft - ikke stammer derfra.

Mvh HansKrist

Hvordan passer din læsning af logion 77 med efterfølgende fra Thomas Evangeliet?

Citat:
Thomas Evangeliet:

Jesus sagde: Den, der har lært verden at
kende, har fundet kroppen, men den, der har
fundet kroppen, er mægtigere end verden

De sagde til ham: Sig os, hvem du er, så
at vi kan tro på dig. Han sagde til dem: I tyder
himlens ansigt og jordens ansigt, men I har
ikke genkendt den, som er foran jer, og I ved
ikke, hvordan I skal tyde dette øjeblik.

Jesus sagde: Den, der drikker af min
mund, vil blive som mig, og jeg vil blive som
ham, og de ting, der er skjulte, vil blive
åbenbaret for ham.

111. Jesus sagde: Himlene og jorden vil blive
rullet op i jeres nærværelse. Og den, der lever
fra den levende, vil ikke se døden. Siger Jesus
ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd
end verden?
Side 3 af 3 < 1 2 3

Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
30/08/2025 17:10
GT og NT
af Hanskrist
30/08/2025 11:04
Lys
af Hanskrist
29/08/2025 19:36
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
22/08/2025 13:52
Nyheder fra DR
Dansk mand formodes omkommet i jordskred..
30/08/2025 17:36
Fransk udenrigsminister ankommer til Gr..
30/08/2025 17:18
Houthi-bevægelsen bekræfter Israels dr..
30/08/2025 16:49
Finsk luftvåben planlægger at fjerne s..
30/08/2025 16:46
To mænd sigtet for at opbevare 77 kilo ..
30/08/2025 16:13
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Online strikkefællesskab oplever stor m..
30/08/2025 16:00
Ægtefællen står ofte alene for hjælp..
30/08/2025 16:00
Houthiernes premierminister blev dræbt ..
30/08/2025 14:51
Politi efterforsker mistænkeligt dødsf..
30/08/2025 14:36
75-årig kvinde er død ti dage efter bu..
30/08/2025 13:57