annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 60 gæster og 343 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 19 < 1 2 ... 17 18 19
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45275 - 26/07/2025 09:37 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du skriver:
Citat:
Hvordan kan man se alting omkring sig som det guddommelige – som Jesu skaberværk – når man ikke tror på Gud, en opstandelse eller en Kristus, når Helligånden derved udelukkes som virkelighed? --- og Jesu skaberværk? - hvordan skal det forstås?
Mit svar:
Hele forvirringen kommer vel af, at du fokuserer på, at jeg "ikke tror på Gud".
Men det gør jeg! Jeg mener bare, at det sande guddommelige ikke kan "spærres inde" i en mandsperson, men er noget ufatteligt større og altomfattende.
Og når jeg skriver Jesus i stedet for Kristus, er det fordi det er, hvad vi mennesker så.
Det guddommelige i Jesus - som Thomas-citatet fortæller om - så vi jo ikke!
Det er jo så her Helligånden kommer ind i billedet.
Når Jesus brugte udtrykket: Faderen, mener jeg, at han mente det højeste guddommelige - oversat til noget menneskeligt fatteligt.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45276 - 26/07/2025 13:30 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indsendt af: Arne Thomsen
Du skriver:
Citat:
Hvordan kan man se alting omkring sig som det guddommelige – som Jesu skaberværk – når man ikke tror på Gud, en opstandelse eller en Kristus, når Helligånden derved udelukkes som virkelighed? --- og Jesu skaberværk? - hvordan skal det forstås?
Mit svar:
Men det gør jeg! Jeg mener bare, at det sande guddommelige ikke kan "spærres inde" i en mandsperson, men er noget ufatteligt større og altomfattende.
Og når jeg skriver Jesus i stedet for Kristus, er det fordi det er, hvad vi mennesker så.
Det guddommelige i Jesus - som Thomas-citatet fortæller om - så vi jo ikke!
Det er jo så her Helligånden kommer ind i billedet.
Når Jesus brugte udtrykket: Faderen, mener jeg, at han mente det højeste guddommelige - oversat til noget menneskeligt fatteligt.

Arne heart smiler

Citat:

Forvirringen

Nej, det tror jeg ikke, men jeg forsøger nok at forstå dit skriv ud fra min forståelse af den kristendom, jeg kender.

Når du bruger billeder og begreber fra kristendommen, som - Jesus, Faderen og Helligånden, og samtidig omtolker dem fuldstændigt, så bliver det svært, at forstå hvordan dit gudsbegreb som virkelighed hænger sammen.

Derfor må jeg igen spørge …

Hvis mennesket - den levende og guddommelige Jesus - efter sin død - uden opstandelse - alligevel er at finde i alt, og gøres til det guddommelige, så må verden vel bære den døde Jesus i sig?

Men hvordan kan dét hænge sammen, hvis troen på opstandelsen mangler, og Faderen blot forstås som symbol?

… og Helligånden - hvordan ser du så den?

Jeg forstår, du mener, den oplevet, da ikon Jesus talte til dig, og ligeledes når du ser verden som bærende den døde Jesus i sig som guddommelig kærlighed

Så må jeg spørge:

Hvordan kan en død - uden opstandelse - repræsenterer alt på jord som det guddommelige, og hvorfor Jesus?

Og ...

Hvorfra kom hans guddommelighed som menneske fra, hvis Faderen af dig forstås som et symbol?

.
Top Svar Citer
#45277 - 26/07/2025 13:56 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

Jeg har hørt at navnet Jesus, var meget almindeligt, da den historiske Jesus, som blev korsfæstet levede.

Ja, faktisk erindre jeg at ha hørt, der var flere messiaser på samme tid - også en med navnet Jesus, og at det måske var en helt anden Jesus der blev korsfæstet, end ham der omtales som den historiske Jesus, men - det er klart - for mig - at evangelierne som er skrevet meget længe efter hændelserne der skrives om ikke er korrekte, selv om nogle stadig kalder det Guds ord.

Personligt husker jeg meget dårligt min barndom andet end i ,,glimt,, og fra fotos -

Så at skrive evangelierne så detaljeret - og i Paulus tilfælde med Kristus Ånden som skribent, giver selvfølgeligt spørgsmål om ægtheden, selv om der nok er noget om snakken om en korsfæstet.

Dog mener jeg, der er meget som er rodet sammen, så det fortæller den historie som den pågældende skribent ønskede fremhævet i forhold til dennes baggrund.

*

Citat:
Nej selvfølgelig har Jesus levet her på jorden (og jeg synes ikke man er kristen hvis man ikke tror det) ,,

I forhold til hvornår man er kristen, ja så skriver Paulus jo selv om dette.

Han er tydeligvis kun interesseret i Jesus som den opståede Kristus - som Ånd.

Citat:
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Så Paulus taler ikke om Jesus som historisk figur, men som den opstandne Kristus, selv om han andet sted beretter om overleveret tradition, er det her troen begynder - ikke som en historisk sikkerhed, men som en vished, hvor opstandelsen bliver en virkelighed i menneskets liv.

.
Top Svar Citer
#45278 - 26/07/2025 16:35 Re: Lys [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka:
Du spørger:
Citat:
Hvis mennesket - den levende og guddommelige Jesus - efter sin død - uden opstandelse - alligevel er at finde i alt, og gøres til det guddommelige, så må verden vel bære den døde Jesus i sig?
Mit svar:
Jeg opfatter det sådan, at mennesket, Jesus, korsfæstes og dør samt tillige udslettes, som jeg tror, alle vi mennesker gør - og i øvrigt alt levende.
Man da Jesus - som Kristus - tillige var en del af det evige guddommelige, sendt til os mennesker fra det guddommelige, kan den egentlige Kristus jo ikke dø, men åbenbares fortsat for os menesker på denne planet gennem Helligånden (bl.a. v.h.a. Ikoner).

Det er jo kun Jesus, som fuldt ud menneske, der kunne tænkes at genopstå.
Kristus, som fuldt ud guddommelig, kan jo ikke dø, men er der jo altid.

Så forholdsvis enkelt ser det ud for mig.

Guddommelig udødelighed hævder kristne vel også gælder deres Gud Fader: udødelig!

Arne heart smiler

Redigeret af Arne Thomsen (26/07/2025 16:37)
Top Svar Citer
#45279 - 26/07/2025 23:50 Re: Lys [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Så Paulus taler ikke om Jesus som historisk figur,

Jo da - Rom kapitel 1 fx.

Jo selvfølgelig har den Jesus levet som Paulus refererer til og igen evangelierne refererer til samme Jesus som Paulus refererer til.

Langt langt de fleste historikere mener den Jesus kristendommen taler om har levet altså er en konkret historisk person. Og vi ved mest om ham ud fra hans virkningshistorie - de mennesker der sluttede op omkring hans Åbenbaring Gud og hvem vi er i og med Gud.

Dette er jo det helt centrale - kvintessensen i begivenheden Guds Kærlighed Kristus. En Ny Åbenbaring Gud og hvem vi mennesker er i Gud - er brudt igennem i verden ved Jesus Kristus og om kristendommen er sand afgøres af om der lever mennesker der har taget imod denne Åbenbaring Gud og hvem vi mennesker er i Gud. Læs iøvrigt HansKrist og Deep Seek drøfte forholdet.

Hvis nogen siger kristendommen ikke kan være sandt - kan de jo bare besøge Kirkerne og de kristne der hører til Kirkerne - ligesom svært at hævde disse mennesker lever på en løgn eller en illusion eller hjernespind. Meget tydeligt at de fleste lever i en hel ny Åbenbaring Gud og hvem vi mennesker er i Gud.

De lever jo den Åbenbaring Gud Jesus Kristus skænkede verden og de mennesker vi er i Gud - er i Kristus. Derom alt drejer sig.

Kristendommen skal kendes på dens frugter.

Kristendommen er ikke død fortid men de mennesker der lever i dag der har taget imod Åbenbaringen Gud og hvem vi mennesker er i Gud. Læs iøvrigt hvilken ny virkelighed med Gud der er tale om - min samtale med Deep Seek.

Mvh HansKrist
Side 19 af 19 < 1 2 ... 17 18 19

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
26/07/2025 23:50
Misforståelsen
af somo
24/07/2025 08:12
DE TOBENEDE ABER
af Hanskrist
23/07/2025 14:10
Kristus-Ordet
af Tikka
22/07/2025 17:15
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Nyheder fra DR
Wozniacki er blevet mor igen
26/07/2025 22:48
Nyt aktivistskib med nødhjælp er tæt ..
26/07/2025 21:25
De Forenede Arabiske Emirater vil kaste ..
26/07/2025 20:54
Trump: Cambodja og Thailand er klar til ..
26/07/2025 20:33
Anders Lind vinder turnering i Nigeria
26/07/2025 18:31
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Medie: Israelske soldater stopper skib m..
26/07/2025 21:00
EU og USA er forsigtige optimister inden..
26/07/2025 20:51
Israels militær lover humanitære pause..
26/07/2025 19:35
Emirater lover hurtig nødhjælp til Gaz..
26/07/2025 19:02
Aktivistskib er under 200 kilometer fra ..
26/07/2025 18:05