0
registrerede
41
gæster og
184
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
Du skriver:
Hvordan kan man se alting omkring sig som det guddommelige – som Jesu skaberværk – når man ikke tror på Gud, en opstandelse eller en Kristus, når Helligånden derved udelukkes som virkelighed? --- og Jesu skaberværk? - hvordan skal det forstås? Mit svar: Hele forvirringen kommer vel af, at du fokuserer på, at jeg "ikke tror på Gud". Men det gør jeg! Jeg mener bare, at det sande guddommelige ikke kan "spærres inde" i en mandsperson, men er noget ufatteligt større og altomfattende. Og når jeg skriver Jesus i stedet for Kristus, er det fordi det er, hvad vi mennesker så. Det guddommelige i Jesus - som Thomas-citatet fortæller om - så vi jo ikke! Det er jo så her Helligånden kommer ind i billedet. Når Jesus brugte udtrykket: Faderen, mener jeg, at han mente det højeste guddommelige - oversat til noget menneskeligt fatteligt.
Arne
Hele forvirringen kommer vel af, at du fokuserer på, at jeg "ikke tror på Gud".
Forvirringen
Nej, det tror jeg ikke, men jeg forsøger nok at forstå dit skriv ud fra min forståelse af den kristendom, jeg kender.
Når du bruger billeder og begreber fra kristendommen, som - Jesus, Faderen og Helligånden, og samtidig omtolker dem fuldstændigt, så bliver det svært, at forstå hvordan dit gudsbegreb som virkelighed hænger sammen.
Derfor må jeg igen spørge …
Hvis mennesket - den levende og guddommelige Jesus - efter sin død - uden opstandelse - alligevel er at finde i alt, og gøres til det guddommelige, så må verden vel bære den døde Jesus i sig?
Men hvordan kan dét hænge sammen, hvis troen på opstandelsen mangler, og Faderen blot forstås som symbol?
… og Helligånden - hvordan ser du så den?
Jeg forstår, du mener, den oplevet, da ikon Jesus talte til dig, og ligeledes når du ser verden som bærende den døde Jesus i sig som guddommelig kærlighed
Så må jeg spørge:
Hvordan kan en død - uden opstandelse - repræsenterer alt på jord som det guddommelige, og hvorfor Jesus?
Og ...
Hvorfra kom hans guddommelighed som menneske fra, hvis Faderen af dig forstås som et symbol?
.
|
|
|
|