0
registrerede
41
gæster og
184
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
Jeg har hørt at navnet Jesus, var meget almindeligt, da den historiske Jesus, som blev korsfæstet levede.
Ja, faktisk erindre jeg at ha hørt, der var flere messiaser på samme tid - også en med navnet Jesus, og at det måske var en helt anden Jesus der blev korsfæstet, end ham der omtales som den historiske Jesus, men - det er klart - for mig - at evangelierne som er skrevet meget længe efter hændelserne der skrives om ikke er korrekte, selv om nogle stadig kalder det Guds ord.
Personligt husker jeg meget dårligt min barndom andet end i ,,glimt,, og fra fotos -
Så at skrive evangelierne så detaljeret - og i Paulus tilfælde med Kristus Ånden som skribent, giver selvfølgeligt spørgsmål om ægtheden, selv om der nok er noget om snakken om en korsfæstet.
Dog mener jeg, der er meget som er rodet sammen, så det fortæller den historie som den pågældende skribent ønskede fremhævet i forhold til dennes baggrund.
*
Nej selvfølgelig har Jesus levet her på jorden (og jeg synes ikke man er kristen hvis man ikke tror det) ,,
I forhold til hvornår man er kristen, ja så skriver Paulus jo selv om dette.
Han er tydeligvis kun interesseret i Jesus som den opståede Kristus - som Ånd.
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15
Så Paulus taler ikke om Jesus som historisk figur, men som den opstandne Kristus, selv om han andet sted beretter om overleveret tradition, er det her troen begynder - ikke som en historisk sikkerhed, men som en vished, hvor opstandelsen bliver en virkelighed i menneskets liv.
.
|
|
|
|