2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
35
gæster og
112
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#45211 - 20/07/2025 13:49
Re: Lys
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hej Arne og Hanskrist
Arne, jeg er enig med dig i, at vi kan føle os betaget af flere religioner - at de hver fokuserer på noget ægte.
Selv er jeg betaget af Jesus som det fuldkomne menneske. Det undrer mig ikke, hvis han kommer fra Gud - er vendt tilbage til Gud - og nu hjælper os til også at fuldkommengøres og blive ét med Gud.
Hanskrist, jeg er enig med dig i menneskets kald. At vi er kaldet på hver vores unikke måde, og at Helligånden forstærker vores "særhed". Dette vil ikke adskille os fra hinanden, men få os til at fungere i endnu større harmoni i Guds Rige.
For mig kunne det interessante være, hvordan det, der med det blotte øje ligner moralske formaninger, ifølge dig må forstås anderledes. Hvordan kontekstualiserer du dem? Hvis ikke formaninger, hvordan må de så forstås - på et andet niveau? Derfor spurgte jeg til Nåden; jeg tænkte, at dette er et nøgleord til at bringe kontekst.
Jeg nævnte også Moral som billeder og indre frø og en vision - netop for at skelne det fra ydre, præcise adfærdsregler til kold efterlevelse. Igen var det for at åbne ind til din forståelse; måske jeg rammer helt forkert i min tilgang til dig. Så håber jeg, at du vil hjælpe til.
(Jeg mener, at du vil finde Dale C. Allison tale om Bjergprædikenen som en moralsk vision).
Vil du dele med mig, hvorfor du ser Loven og Moral som det samme (hvis du altså gør)? Når jeg læser N.T. Wright og David Bentley Hart, så ser jeg dem skelne mellem Loven og Gode Gerninger - Kosher og Shabbat fx retfærdiggør ikke, men både Jesus og Paulus siger mange ting om at gøre det gode. Jeg håber, at jeg læser disse to lærde korrekt.
Selv skelner jeg også naturligt, når jeg læser Paulus. Men jeg er nysgerrig på dit perspektiv og din forståelse, da jeg læser dine indlæg med stor interesse - og fornemmer at du har en dyb og levende forståelse, som kommer af stor gejst og ønske om at favne dybt og bredt.
Hanskrist - Dale C. Allison, David Bentley Hart, N.T. Wright. Jeg tror, du vil nyde alle tre. Historikere og filosof. Allison og Hart tør godt give plads til skepsis på forskellige områder, om end de er troende. Allison er mig bekendt meget åben omkring, at Jesus virkelig troede, at Gud ville fuldkommengøre verden inden for en generation. (Håber jeg læser dem korrekt).
Selv om jeg er enig med dig i det unikke og hver enkelt menneskes kald, så ser jeg også det guddommelige som ét.
En Natur, fuldkommen og gennemtrængende, cirkulerer i alle naturer. En Virkelighed, som er altomfattende, rummer alle virkeligheder i sig. Den ene måne spejler sig overalt hvor der findes en vandflade. Og alle månerne i vandene rummes i den ene måne. - Yung-chia Ta-shih
|
|
Svar
|
|
|
#45212 - 20/07/2025 21:53
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
|
|
Svar
|
|
|
#45214 - 22/07/2025 10:58
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Og manden er parat til at lyve som da han skrev: "jeg er ligeledes betaget af kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker". Sådan skriver Hanskrist om mig.
Men jeg har jo oplevet denne kærlighed - direkte - til mig - og det ville da for alvor være løgn, hvis jeg fornægtede dét!
At denne min oplevelse provokerer Hanskrist, det er jo ikke noget, jeg har bestemt - og jeg kan jo ikke ændre fakta.
Jeg har ikke til hensigt at provokere, men jeg har svært ved at forstå, hvad det provokerende er ved ærligt at berette om en oplevelse af guddommelig kærlighed.
Hanskrist, jeg har forsøgt, om jeg kunne fatte din kristendom. Det lykkedes ikke, og at min beretning herom har provokeret dig, det beklager jeg.
Er der slet ikke nogen mulighed for, at du kunne acceptere, at jeg jo blot fortæller så ærligt, som jeg kan, hvad jeg oplever?
Arne
|
|
Svar
|
|
|
#45215 - 22/07/2025 11:59
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
|
|
Hej Arne Nu bliver det sjovt Har du ikke igen igen igennem flere år kritiseret: "kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker" Jeg er meget spændt på hvad du svarer Mvh HansKrist PS: Arne:
Men jeg har jo oplevet denne kærlighed - direkte - til mig - og det ville da for alvor være løgn, hvis jeg fornægtede dét!
At denne min oplevelse provokerer Hanskrist, det er jo ikke noget, jeg har bestemt - og jeg kan jo ikke ændre fakta.
Jeg har ikke til hensigt at provokere, men jeg har svært ved at forstå, hvad det provokerende er ved ærligt at berette om en oplevelse af guddommelig kærlighed. Første gang jeg mødte din Kristus Ikon oplevelse blev jeg overrasket og glad - det glædede mig at der var en på Trosfrihed med en sådan erfaring. Som tiden gik - årene gik - opdagede jeg at du slet ikke havde mødt Gud og Guds Kærlighed Kristus der foran Ikonet - ihvertfald hvad du skrev blev mere og mere Anti Kristus. Fx skrev du stolt: "jeg har aldrig bedt til nogen Gud" og med den udtalelse vi ved 100% sikkert at du er så Anti Jesus Kristus som et menneske kan være. Jesus og Paulus - ja alle kristne lever i BØN. BØNNEN er vores åndedræt. Det er igennem BØNNEN vi møder Guds Ånd. 100% sikkert kan vi sige du benægter at vi møder Gud i Kristus. Du vil ikke vide af hvem vi mennesker er i Kristus - er i Guds Kærlighed Kristus - den åbenbarede virkelighed med Gud Jesus Kristus bærer ind i verden. Du skriver konstant stort set det modsatte af hvad Jesus Kristus levede og kæmpede for - at Gud fx ikke længere var en fjern og uerkendelig Gud. Kirkernes Gudstjenester er Helligåndens musikalske jublende påskønnelse og saligprisning den åbenbarede virkelighed med Gud vi har mødt i Kristus - hvor Gud nu er nærværende iblandt os - har givet sig til kende gennem sin Ånd. Hvorefter ingen kan komme og sige de ikke kender Gud og hvad der bor i Gud. 1 Kor 2 fx.
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|