1
registreret Arne Thomsen
23
gæster og
106
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Lys
|
Hej Arne og Hanskrist
Arne, jeg er enig med dig i, at vi kan føle os betaget af flere religioner - at de hver fokuserer på noget ægte.
Selv er jeg betaget af Jesus som det fuldkomne menneske. Det undrer mig ikke, hvis han kommer fra Gud - er vendt tilbage til Gud - og nu hjælper os til også at fuldkommengøres og blive ét med Gud.
Hanskrist, jeg er enig med dig i menneskets kald. At vi er kaldet på hver vores unikke måde, og at Helligånden forstærker vores "særhed". Dette vil ikke adskille os fra hinanden, men få os til at fungere i endnu større harmoni i Guds Rige.
For mig kunne det interessante være, hvordan det, der med det blotte øje ligner moralske formaninger, ifølge dig må forstås anderledes. Hvordan kontekstualiserer du dem? Hvis ikke formaninger, hvordan må de så forstås - på et andet niveau? Derfor spurgte jeg til Nåden; jeg tænkte, at dette er et nøgleord til at bringe kontekst.
Jeg nævnte også Moral som billeder og indre frø og en vision - netop for at skelne det fra ydre, præcise adfærdsregler til kold efterlevelse. Igen var det for at åbne ind til din forståelse; måske jeg rammer helt forkert i min tilgang til dig. Så håber jeg, at du vil hjælpe til.
(Jeg mener, at du vil finde Dale C. Allison tale om Bjergprædikenen som en moralsk vision).
Vil du dele med mig, hvorfor du ser Loven og Moral som det samme (hvis du altså gør)? Når jeg læser N.T. Wright og David Bentley Hart, så ser jeg dem skelne mellem Loven og Gode Gerninger - Kosher og Shabbat fx retfærdiggør ikke, men både Jesus og Paulus siger mange ting om at gøre det gode. Jeg håber, at jeg læser disse to lærde korrekt.
Selv skelner jeg også naturligt, når jeg læser Paulus. Men jeg er nysgerrig på dit perspektiv og din forståelse, da jeg læser dine indlæg med stor interesse - og fornemmer at du har en dyb og levende forståelse, som kommer af stor gejst og ønske om at favne dybt og bredt.
Hanskrist - Dale C. Allison, David Bentley Hart, N.T. Wright. Jeg tror, du vil nyde alle tre. Historikere og filosof. Allison og Hart tør godt give plads til skepsis på forskellige områder, om end de er troende. Allison er mig bekendt meget åben omkring, at Jesus virkelig troede, at Gud ville fuldkommengøre verden inden for en generation. (Håber jeg læser dem korrekt).
Selv om jeg er enig med dig i det unikke og hver enkelt menneskes kald, så ser jeg også det guddommelige som ét.
En Natur, fuldkommen og gennemtrængende, cirkulerer i alle naturer. En Virkelighed, som er altomfattende, rummer alle virkeligheder i sig. Den ene måne spejler sig overalt hvor der findes en vandflade. Og alle månerne i vandene rummes i den ene måne. - Yung-chia Ta-shih
|
|
|
|