1
registreret Arne Thomsen
35
gæster og
121
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lys
|
Hej Thomas og Arne
Bølgerne går højt mellem Arne og mig
Vi er så forskellige som to mennesker kan være
Også mht hvad de religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer gælder - som al religion bygger på. Den religiøse dybdedimension.
Jeg vil sige Arne ingen religiøse "åbenbarings erfaringer" har - hvilket han jo også har skrevet sort på hvidt utallige gange at vi mennesker ikke har.
Så Paulus og Jesus er ifølge Arne binde gale mennesker fyldt med tomme svulstige intetsigende ord fordi vi mennesker ingen erfaringer har med hvem vi er i og med Gud inde over vores liv.
Paulus og Jesus talte med en naturlighed og selvfølgelighed altid om Gud. De levede også begge i BØN som iøvrigt alle kristne gør - også fordi BØNNEN med Jesus Kristus får en dynamisk skabende kreativ intensitet aldrig set tidligere religionshistorisk.
Arne benægter kategorisk begge dele værende tilstede.
Alt dette har jeg det fint med. Der er mange mennesker der er ateistiske i deres grundopfattelse og ikke vil have med Gud og Bøn at gøre.
Hvor det er filmen knækker hos Arne (efter min mening) er når han tager Jesus Kristus som gidsel for sine ateistiske pseudo religiøse kvasi videnskabelige synspunkter.
Jeg kender ingen der er så langt fra Jesus Kristus som Arne - nærmest som om han har gjort det til et princip at indtage det modsatte synspunkt af hvad Jesus Kristus er religionshistorisk kendt for at have bragt i spil i verden.
Men til trods har han taget Jesus Kristus som gidsel og forvandlet eller hjernevasket ham til ukendelighed. Gudløs eller Gud Faderløs er han blevet kastreret - og Arne forspilder ikke en eneste lejlighed til at gøre grin med Jesus Kristus beskrivelse af vores virkelighed med Gud.
Jeg har før set en voldsom interesse i Jesus hos mennesker der tager skarpt afstand fra den virkelighed med Gud vi møder hos Jesus Kristus. Radikalt benægter de den Guds Åbenbaring vi møder i Jesus Kristus men alligevel knuselsker og tager de Jesus som gidsel og bannerfører for deres Anti Kristus synspunkter.
Og manden er parat til at lyve som da han skrev: "jeg er ligeledes betaget af kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker".
Whåt Tu Fåg tænkte jeg da jeg læste dette. Jamen dette forhold har han latterliggjort og kritiseret i årevis for at være helt forfejlet og som værende kun menneskeværk og uden guddommelig sandhed i sig.
🌳🍓🏠🐸🌳
Nå men mht til religion som havende udspring i moral - moralske synspunkter - de stakkels menneskerbørn bombarderes med - her er den paulinske urkristendom et frisk - Supra Moralsk - pust og opgør - da vi her møder noget så radikalt anderledes og helt nyt religionshistorisk set - nemlig de Nye Skabninger vi er i Kristus. Paulus kalder det Guds Kærlighed og Guds Hemmelighed Kristus (1)* - hvem vi mennesker er i og med Gud med inde over vores liv.
Vores i Kristus Spiritualitet (i HelligÅndens SPIRITUALITET) har en hel ny dynamisk skabende kreativ intensitet og inderlighed mellem Gud og mennesker som verden aldrig tidligere har set - også derfor de religiøse ønsker ham henrettet. Iøvrigt også dette forhold Arne har gjort grin med i alle årene at der skulle eksistere en sådan virkelighed mellem Gud og mennesker. Arne kalder det tomme svulstige intetsigende ord fx og har hævdet hårdnakket at en sådan dynamisk skabende relation ikke eksisterer.
Ikke at han forbyder andre at indtage en sådan position men han har kritiseret og latterliggjort ringeagtet at indtage en sådan position og han hævder det er menneskelig ønsketænkning. Hvis vi andre kritiserer Arne jamre han om at der ikke er Trosfrihed - hvorimod jeg da aldrig kunne finde på at hævde der ikke er Trosfrihed fordi Arne kritiserer min eller andres positioner.
Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er Kristus Mystikken - vores Væren i Kristus - der nævnes eksplicit et halvt hundrede gange hos Paulus og implicit over hundrede gange. Jeg er enig med Albert Schweitzer at dette er omdrejningspunktet og nøglen til at forstå Paulus.
Hvad dette bygger på bliver formuleret af mange lige fra Rudolf Steiner til Karl Barth og Alain Badiou og vores egen HansKrist med mange flere fx ikke mindst Paul Tillich og Nicolai Berdyaev.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og Kirkerne i verden.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus som er poetisk becifret af Paulus på Shakespeare vis og Platon Aristoteles vis er den begivenhed der har haft størst indflydelse på den historiske politiske og menneskelige udvikling (selvrealisering) overhovedet.
Kristus Impulsen ind i verden er menneskets nye "Jeg -legeme" - selvstændigheds legeme - i verden. Først nu i og med Kristus Impulsen begynder mennesket at kunne sige Jeg om sig selv. Hævder Rudolf Steiner fx. Derfor har Paulus det mod Østens religioner ikke havde til at bekræfte vores jeg - hvem vi mennesker er i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse eksistens. Jeg'et er ikke på nogen måde løsrevet fra verden (vores omgivelser) ja selv og verden hører sammen.
Paul Tillich gør et stort nummer ud af at vi tør være os selv i verden. At vi har os selv med i vores omgang med hinanden. At vi ikke opløser vores jeg eller selv. Selvfølgelig noget Paul Tillich har fundet hos Heidegger.
Vi ved alle hvilke religiøse hovedretninger der fører krig mod Jeget - der ikke har dette mod - men hvor folk fx tager euforiserende stoffer for at undgå at være sig selv modigt tilstede i verden. Denne flugt fra os selv er meget udbredt - psykofarmaka opioider og alkohol bare for at nævne nogle.
Bemærk hvor ædruelig og forstandig Paulus er til trods han religionshistorisk set er den største mystiker vi har kendskab til. At forene ædruelighed og forstandighed (kritisk fri tænkning) med religiøs mystik kender vi kun hos Paulus og derefter de der bygger videre på Paulus. Hele den vestlige kristne civilisation er bygget op herpå og modreaktionen er for størstedelens vedkommende fra islam.
I Kristus har vi Ånden og den dertil hørende Skabende Frihed fra Gud. Dette blev for meget for de stærke monoteistiske religiøse fundamentalister med denne Treenige Guds Forståelse at vi i Kristus har Ånden og den dertil hørende Skabende Frihed fra Gud. Denne menneskets høje stilling fra Gud i Kristus gennem Helligånden blev der reageret på fra et utal af religiøse mennesker og islam blev den store samlende modreaktion.
Det siger sig selv at når mennesket tildeles en så høj stilling i Kristus som den Treenige Gudsforståelse lægger op til om man forstår det som jeg ovenfor beskriver det, at Paulus så bliver spurgt ind til hvad så med menneskets underkastelse Gud og Loven - er det så forkert? Derfor bliver Paulus nødt til at svare hvad der ikke er hans primære ærinde. Moral er sekundært til de Nye Skabninger vi er i Kristus i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.
Modreaktion kommer som islam hvor muslim at underkaste sig Gud for Guds egen skyld og dermed en masse bragesnak om at Gud er stor (underforstået mennesket lille). Selv i kristne kredse og kirker ser vi tegn på det samme - mennesket angribes og ringeagtes konstant på bekostning af en Gud der er så meget større og anderledes end os selv.
🌳🦋🏠🌺🌳
I Kristus findes der ingen stor Gud over os i Himlen fx. Her i Kristus er det Himmelske og Jordiske forenet - Gud og mennesket - det guddommelige og menneskelige - forenet. Forsonet kunne vi også tale om men det kræver den præmis at vi er kommet væk fra Gud ja ikke bare det, vi er også blevet fjender af Gud.
Kristne tror ikke på en Gud over hovedet på os (mere mellem himmel og jord Gud) nej vi tror på Gud i Kristus der er kommet til os i vores menneskelige kød og blod syndige sygelige/skrøbelige og dødelige tilstand.
🏊🚴🏃
(1)*:
Evangeliet Guds Hemmelighed Kristus (Kristus Hemmeligheden) hos Paulus har intet at gøre med det teologerne behandler som KristusHemmeligheden hos Markus fx. Hvilket mange teologer tror fordi de ikke kan finde Paulus's Evangelium om Guds Hemmelighed Kristus i Paulus's Breve (det er ellers tydeligt nok for den vågne læser).
|
|
|
|