annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 45 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45211 - 20/07/2025 13:49 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne og Hanskrist

Arne, jeg er enig med dig i, at vi kan føle os betaget af flere religioner - at de hver fokuserer på noget ægte.

Selv er jeg betaget af Jesus som det fuldkomne menneske. Det undrer mig ikke, hvis han kommer fra Gud - er vendt tilbage til Gud - og nu hjælper os til også at fuldkommengøres og blive ét med Gud.

Hanskrist, jeg er enig med dig i menneskets kald. At vi er kaldet på hver vores unikke måde, og at Helligånden forstærker vores "særhed". Dette vil ikke adskille os fra hinanden, men få os til at fungere i endnu større harmoni i Guds Rige.

For mig kunne det interessante være, hvordan det, der med det blotte øje ligner moralske formaninger, ifølge dig må forstås anderledes. Hvordan kontekstualiserer du dem? Hvis ikke formaninger, hvordan må de så forstås - på et andet niveau? Derfor spurgte jeg til Nåden; jeg tænkte, at dette er et nøgleord til at bringe kontekst.

Jeg nævnte også Moral som billeder og indre frø og en vision - netop for at skelne det fra ydre, præcise adfærdsregler til kold efterlevelse. Igen var det for at åbne ind til din forståelse; måske jeg rammer helt forkert i min tilgang til dig. Så håber jeg, at du vil hjælpe til.

(Jeg mener, at du vil finde Dale C. Allison tale om Bjergprædikenen som en moralsk vision).

Vil du dele med mig, hvorfor du ser Loven og Moral som det samme (hvis du altså gør)? Når jeg læser N.T. Wright og David Bentley Hart, så ser jeg dem skelne mellem Loven og Gode Gerninger - Kosher og Shabbat fx retfærdiggør ikke, men både Jesus og Paulus siger mange ting om at gøre det gode. Jeg håber, at jeg læser disse to lærde korrekt.

Selv skelner jeg også naturligt, når jeg læser Paulus. Men jeg er nysgerrig på dit perspektiv og din forståelse, da jeg læser dine indlæg med stor interesse - og fornemmer at du har en dyb og levende forståelse, som kommer af stor gejst og ønske om at favne dybt og bredt.

Hanskrist - Dale C. Allison, David Bentley Hart, N.T. Wright. Jeg tror, du vil nyde alle tre. Historikere og filosof. Allison og Hart tør godt give plads til skepsis på forskellige områder, om end de er troende. Allison er mig bekendt meget åben omkring, at Jesus virkelig troede, at Gud ville fuldkommengøre verden inden for en generation. (Håber jeg læser dem korrekt).

Selv om jeg er enig med dig i det unikke og hver enkelt menneskes kald, så ser jeg også det guddommelige som ét.

En Natur, fuldkommen og gennemtrængende, cirkulerer i alle naturer. En Virkelighed, som er altomfattende, rummer alle virkeligheder i sig. Den ene måne spejler sig overalt hvor der findes en vandflade. Og alle månerne i vandene rummes i den ene måne.
- Yung-chia Ta-shih
Top Svar Citer
#45212 - 20/07/2025 21:53 Re: Lys [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym - må jeg kalde dig Thomas? - tak for dine ord til mig:
Citat:
Arne, jeg er enig med dig i, at vi kan føle os betaget af flere religioner - at de hver fokuserer på noget ægte.

Selv er jeg betaget af Jesus som det fuldkomne menneske. Det undrer mig ikke, hvis han kommer fra Gud - er vendt tilbage til Gud - og nu hjælper os til også at fuldkommengøres og blive ét med Gud.
Jeg er enig med dig i at være betaget af Jesus, som du skriver, men vil blot hellere i stedet for ordet Gud bruge det mere ydmyge udtryk: det guddommelige engel

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45213 - 21/07/2025 12:00 Re: Lys [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hej Thomas og Arne

Bølgerne går højt mellem Arne og mig

Vi er så forskellige som to mennesker kan være

Også mht hvad de religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer gælder - som al religion bygger på. Den religiøse dybdedimension.

Jeg vil sige Arne ingen religiøse "åbenbarings erfaringer" har - hvilket han jo også har skrevet sort på hvidt utallige gange at vi mennesker ikke har.

Så Paulus og Jesus er ifølge Arne binde gale mennesker fyldt med tomme svulstige intetsigende ord fordi vi mennesker ingen erfaringer har med hvem vi er i og med Gud inde over vores liv.

Paulus og Jesus talte med en naturlighed og selvfølgelighed altid om Gud. De levede også begge i BØN som iøvrigt alle kristne gør - også fordi BØNNEN med Jesus Kristus får en dynamisk skabende kreativ intensitet aldrig set tidligere religionshistorisk.

Arne benægter kategorisk begge dele værende tilstede.

Alt dette har jeg det fint med. Der er mange mennesker der er ateistiske i deres grundopfattelse og ikke vil have med Gud og Bøn at gøre.

Hvor det er filmen knækker hos Arne (efter min mening) er når han tager Jesus Kristus som gidsel for sine ateistiske pseudo religiøse kvasi videnskabelige synspunkter.

Jeg kender ingen der er så langt fra Jesus Kristus som Arne - nærmest som om han har gjort det til et princip at indtage det modsatte synspunkt af hvad Jesus Kristus er religionshistorisk kendt for at have bragt i spil i verden.

Men til trods har han taget Jesus Kristus som gidsel og forvandlet eller hjernevasket ham til ukendelighed. Gudløs eller Gud Faderløs er han blevet kastreret - og Arne forspilder ikke en eneste lejlighed til at gøre grin med Jesus Kristus beskrivelse af vores virkelighed med Gud.

Jeg har før set en voldsom interesse i Jesus hos mennesker der tager skarpt afstand fra den virkelighed med Gud vi møder hos Jesus Kristus. Radikalt benægter de den Guds Åbenbaring vi møder i Jesus Kristus men alligevel knuselsker og tager de Jesus som gidsel og bannerfører for deres Anti Kristus synspunkter.

Og manden er parat til at lyve som da han skrev: "jeg er ligeledes betaget af kristendommens guddommelige kærlighed til mennesker".

Whåt Tu Fåg tænkte jeg da jeg læste dette. Jamen dette forhold har han latterliggjort og kritiseret i årevis for at være helt forfejlet og som værende kun menneskeværk og uden guddommelig sandhed i sig.

🌳🍓🏠🐸🌳

Nå men mht til religion som havende udspring i moral - moralske synspunkter - de stakkels menneskerbørn bombarderes med - her er den paulinske urkristendom et frisk - Supra Moralsk - pust og opgør - da vi her møder noget så radikalt anderledes og helt nyt religionshistorisk set - nemlig de Nye Skabninger vi er i Kristus. Paulus kalder det Guds Kærlighed og Guds Hemmelighed Kristus (1)* - hvem vi mennesker er i og med Gud med inde over vores liv.

Vores i Kristus Spiritualitet (i HelligÅndens SPIRITUALITET) har en hel ny dynamisk skabende kreativ intensitet og inderlighed mellem Gud og mennesker som verden aldrig tidligere har set - også derfor de religiøse ønsker ham henrettet. Iøvrigt også dette forhold Arne har gjort grin med i alle årene at der skulle eksistere en sådan virkelighed mellem Gud og mennesker. Arne kalder det tomme svulstige intetsigende ord fx og har hævdet hårdnakket at en sådan dynamisk skabende relation ikke eksisterer.

Ikke at han forbyder andre at indtage en sådan position men han har kritiseret og latterliggjort ringeagtet at indtage en sådan position og han hævder det er menneskelig ønsketænkning. Hvis vi andre kritiserer Arne jamre han om at der ikke er Trosfrihed - hvorimod jeg da aldrig kunne finde på at hævde der ikke er Trosfrihed fordi Arne kritiserer min eller andres positioner.

Albert Schweitzer siger at kristendommens grundessens er Kristus Mystikken - vores Væren i Kristus - der nævnes eksplicit et halvt hundrede gange hos Paulus og implicit over hundrede gange. Jeg er enig med Albert Schweitzer at dette er omdrejningspunktet og nøglen til at forstå Paulus.

Hvad dette bygger på bliver formuleret af mange lige fra Rudolf Steiner til Karl Barth og Alain Badiou og vores egen HansKrist med mange flere fx ikke mindst Paul Tillich og Nicolai Berdyaev.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og Kirkerne i verden.

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus som er poetisk becifret af Paulus på Shakespeare vis og Platon Aristoteles vis er den begivenhed der har haft størst indflydelse på den historiske politiske og menneskelige udvikling (selvrealisering) overhovedet.

Kristus Impulsen ind i verden er menneskets nye "Jeg -legeme" - selvstændigheds legeme - i verden. Først nu i og med Kristus Impulsen begynder mennesket at kunne sige Jeg om sig selv. Hævder Rudolf Steiner fx. Derfor har Paulus det mod Østens religioner ikke havde til at bekræfte vores jeg - hvem vi mennesker er i vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verden værens tilstedeværelse eksistens. Jeg'et er ikke på nogen måde løsrevet fra verden (vores omgivelser) ja selv og verden hører sammen.

Paul Tillich gør et stort nummer ud af at vi tør være os selv i verden. At vi har os selv med i vores omgang med hinanden. At vi ikke opløser vores jeg eller selv. Selvfølgelig noget Paul Tillich har fundet hos Heidegger.

Vi ved alle hvilke religiøse hovedretninger der fører krig mod Jeget - der ikke har dette mod - men hvor folk fx tager euforiserende stoffer for at undgå at være sig selv modigt tilstede i verden. Denne flugt fra os selv er meget udbredt - psykofarmaka opioider og alkohol bare for at nævne nogle.

Bemærk hvor ædruelig og forstandig Paulus er til trods han religionshistorisk set er den største mystiker vi har kendskab til. At forene ædruelighed og forstandighed (kritisk fri tænkning) med religiøs mystik kender vi kun hos Paulus og derefter de der bygger videre på Paulus. Hele den vestlige kristne civilisation er bygget op herpå og modreaktionen er for størstedelens vedkommende fra islam.

I Kristus har vi Ånden og den dertil hørende Skabende Frihed fra Gud. Dette blev for meget for de stærke monoteistiske religiøse fundamentalister med denne Treenige Guds Forståelse at vi i Kristus har Ånden og den dertil hørende Skabende Frihed fra Gud. Denne menneskets høje stilling fra Gud i Kristus gennem Helligånden blev der reageret på fra et utal af religiøse mennesker og islam blev den store samlende modreaktion.

Det siger sig selv at når mennesket tildeles en så høj stilling i Kristus som den Treenige Gudsforståelse lægger op til om man forstår det som jeg ovenfor beskriver det, at Paulus så bliver spurgt ind til hvad så med menneskets underkastelse Gud og Loven - er det så forkert? Derfor bliver Paulus nødt til at svare hvad der ikke er hans primære ærinde. Moral er sekundært til de Nye Skabninger vi er i Kristus i kraft af Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Modreaktion kommer som islam hvor muslim at underkaste sig Gud for Guds egen skyld og dermed en masse bragesnak om at Gud er stor (underforstået mennesket lille). Selv i kristne kredse og kirker ser vi tegn på det samme - mennesket angribes og ringeagtes konstant på bekostning af en Gud der er så meget større og anderledes end os selv.

🌳🦋🏠🌺🌳

I Kristus findes der ingen stor Gud over os i Himlen fx. Her i Kristus er det Himmelske og Jordiske forenet - Gud og mennesket - det guddommelige og menneskelige - forenet. Forsonet kunne vi også tale om men det kræver den præmis at vi er kommet væk fra Gud ja ikke bare det, vi er også blevet fjender af Gud.

Kristne tror ikke på en Gud over hovedet på os (mere mellem himmel og jord Gud) nej vi tror på Gud i Kristus der er kommet til os i vores menneskelige kød og blod syndige sygelige/skrøbelige og dødelige tilstand.

🏊🚴🏃

(1)*:

Evangeliet Guds Hemmelighed Kristus (Kristus Hemmeligheden) hos Paulus har intet at gøre med det teologerne behandler som KristusHemmeligheden hos Markus fx. Hvilket mange teologer tror fordi de ikke kan finde Paulus's Evangelium om Guds Hemmelighed Kristus i Paulus's Breve (det er ellers tydeligt nok for den vågne læser).
Side 7 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
21/07/2025 12:00
Misforståelsen
af somo
18/07/2025 09:54
DE TOBENEDE ABER
af Arne Thomsen
17/07/2025 22:55
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Nyheder fra DR
Vingegaards vinderchancer brager mod bun..
21/07/2025 14:00
Mindst 19 er døde, efter træningsfly e..
21/07/2025 13:36
Verden er stadig vild med ABBA's midnats..
21/07/2025 13:14
Dansk statsborger tilbageholdt i Sri Lan..
21/07/2025 11:50
Sund & Bælt ændrer nødprocedure efter..
21/07/2025 11:25
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ukrainske droner gør livet besværligt ..
21/07/2025 12:00
Diakonale organisationer åbner flere og..
21/07/2025 11:55
Spansk politi: Dansk narkobande anholdt ..
21/07/2025 11:54
Mindst 19 er dræbt efter militært flys..
21/07/2025 11:30
Trump går rundt i Det Hvide Hus og band..
21/07/2025 11:00