Så Paulus’ måde at forstå synd på, er både noget, vi arver, og noget vi mærker.
Rom 5 viser, at Paulus tænkte mytisk, mens Rom 7–8 viser, hvordan synden opleves eksistentielt. Begge perspektiver indgår i hans trosfremstilling, som en overbevisning.
Modsat opstandelsen hvor han væver frem og tilbage, da den skal forklares.
Som Kristian leth har sagt - havde han ikke tænkt over en forklaring. Han havde ikke nogen færdig trosforståelse af, hvordan opstandelsen skulle foregå, da Paulus ventede Jesu komme lige om lidt – Han havde derfor ikke forestillet sig en forklaring var nødvendigt
Så det med synden er fast og klart hos Paulus, hvorimod forklaringen om opstandelsen udviklede sig.
"Begge perspektiver indgår i hans trosfremstilling, som en overbevisning."Nej ikke trosforestilling. Det er noget vi moderne mennesker mener at det hele bygger på noget vi tror på - sådan var det ikke for Jesus og Paulus. Trosforestillinger er den største falskhed og løgn der er kommet ind i kristendommen i tiden efter Jesus og Paulus og især i vores moderne tid er det da gået fuldstændig galt hvor moderne mennesker er af den opfattelse at kristne, eller dette at være kristen - betyder at rende rundt og tro noget - være fyldt med trosforestillinger om alt det vi ikke forstår - men nej og atter nej sådan var det ikke oprindeligt i kristendommens begyndelse.
Dengang forstod man virkeligheden bag myter eller den virkelighed som myter skulle eksemplificere.
Det gør de fleste af os moderne mennesker ikke i dag. Kun få med høj religiøs åndelig eller spirituel intelligens forstår tingene fordi de har haft mange religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer i deres liv.
"Modsat opstandelsen hvor han væver frem og tilbage, da den skal forklares".Nej han væver ikke frem og tilbage - hvad han når frem til er genialt.
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber er i kraft af Gud ikke bundet til mennesket Jesus. Dette gør Begivenheden Guds Kærlighed Kristus uafhængig af tid og sted og uafhængig at have kendt Jesus fysisk og uafhængig af at have hørt hvad han eventuelt skulle ordret have sagt.
Det der begynder ved mennesket Jesus - det Jesus bringer i spil i verden - fortsætter efter Jesus død - deri består OPSTANDELSEN. Den virkelighed med Gud Jesus bærer ind i verden fortsætter efter Jesus død og er uafhængig af at have kendt Jesus fysisk og uafhængig af at vide besked med hvad Jesus eventuelt måtte have prædiket ord for ord ordret. Igen det er hvad OPSTANDELSEN betyder nu hos Paulus og for os andre. Dette er genialt og 2 Kor 5, 17 siger det så smukt - er nogen i Kristus er vedkommende en ny skabning. Og at være i Kristus betyder ikke at være i Jesus men at participere i den virkelighed med Gud Jesus bragte i spil til os. Det er mennesket i Gud og født af Gud - det er os i Gud der er født af Gud - så er vi i Kristus (og vi bliver ikke Jesus agtige - men os selv autentiske som vi er i Gud. Vi har hver vores rolle i verden at spille - Gud har en mening med hver af os om vi tør lade os blive født af Gud eller Helligånden.
Dette er jo bestemt ikke at væve frem og tilbage om OPSTANDELSEN - det er enestående præcist og intet har hjulpet verden og menneskeheden mere end Paulus's ideer om at Kristus er Herre og altså KristusVirkeligheden den samme til alle tider og alle steder.
Steiner der forstår Paulus dybt taler om at Kristus Impulsen i verden.
Opstandelsen betyder at KristusVirkeligheden har indtaget verden og er i verden som et potentiale alle pludselig kan blive iklædt eller grebet af.
Opstandelsen betyder at den virkelighed med Gud Jesus bragte i spil er i vores tid også - er nutid (og ikke død fortid) - og at vi ikke skal efterligne en fortid for 2000 år siden - som mange gør.
Og de der vil ligne og efterligne Jesus forstår ikke Paulus. Efterligner vi mennesket Jesus eller hvad der står i evangelierne eller i Bibelen, hvor er Gud så??? Ingen steder - vi bliver Gudløse - uden Gud - som alle Bibelfundamentalister er - da de tror på Bibelen og Bibelens Gud - men er uden Gud i deres liv og eksistens.
"Som Kristian leth har sagt - havde han ikke tænkt over en forklaring. Han havde ikke nogen færdig trosforståelse af, hvordan opstandelsen skulle foregå, da Paulus ventede Jesu komme lige om lidt – Han havde derfor ikke forestillet sig en forklaring var nødvendigt"Albert Schweitzer siger noget ganske andet og det er at det hurtigt gik op for Paulus at Jesus genkomst ikke er fysisk og lige om hjørnet - og derfor udvikler Paulus sin KristusMystik - vores Mystiske Væren i Kristus - der er muligt fordi Kristus er OPSTÅET og alle kan vi blive iklædt Kristus og dermed være de nye skabninger der hører Guds Riget til - eftersom Kristus bliver alt i alle.
At Kristus er OPSTÅET betyder at den Virkelighed med Gud Jesus bragte i spil i verden - stadig er her - fordi det er en Guds Begivenhed - begivenhed i kraft af Gud gennem Jesus.
-0-0-0-
Jeg glemte det vigtigste af alt - nemlig taler Paulus ALDRIG om en OPSTANDELSE der er isoleret til Jesus - når OPSTANDELSEN drøftes hos Paulus drejer det sig ikke om hvorvidt Jesus er opstået men om at vi er OPSTÅET (er i Kristus) i og med og ved og igennem Jesus OPSTANDELSE i kraft af Gud.
Så nogen drøftelse af om Jesus virkelig er OPSTÅET findes ikke hos Paulus - spørgsmålet for Paulus er om vi i Kristus er OPSTÅET eller har OPSTANDELSES LIVETS NYE LIV.
Altså hos Paulus er vi kristne (i Kristus) OPSTÅET sammen med Jesus.
Et spørgsmål om Jesus er opstået eller ikke opstået er fuldstændig irrelevant for Paulus,- hvad det alene drejer sig om hos Paulus er at vi er i Kristus og gennem Jesus har fået OPSTANDELSES LIVET.