2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
8
gæster og
112
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Troens frihed
|
Paulus og myter
Det er bemærkelsesværdigt, hvor langt Paulus bevægede sig væk fra sin jødiske baggrund.
Hedningekristne som Paulus missionerede for var sandsynligvis ukendte med jødisk mytestof, men Paulus´ fokus på personlig frelse, åndelig genfødsel, dåb som transformation og opstandelse som håb minder om samtidens mysteriereligioner, har jeg læst, men jeg er enig i, at mytefortællinger ikke er noget, de fleste tror bogstaveligt på, men kan benyttes som en fortolkningsramme, til noget som man vil forklare.
Altså symbolsk som en del af ens forståelsesunivers, men i en sådan grad at det integreres i ens bevidsthed – eller i kulturen vi lever i uden vi sådan tænker over det.
Selv blandt ikke troende bruges ord som "skabning" eksempelvis.
Vejen til Gud går gennem Jesus.
Tror man på opstandelsen, er det først og fremmest Jesu opstandelse, der er i fokus.
Da Kristus oprindeligt ifølge Paulus ville komme igen, og "hente" de frelste, gælder opstandelsestanken først og fremmest troende mennesker. Troende som er kaldt af Gud, men da Kristus endnu ikke er kommet igen, har menneskeheden stadig mulighed for at omvende sig til Gud, ikke som en ny Jesus, men som sig selv - det menneske, man er kaldet til at være - Hmmm – Jesus forstås ikke som kaldet, men som udsendt. Alligevel var han ikke bare "sig selv", selvom han var det – for kendte man Jesus, havde man set Gud.
Jeg har ikke ordet i min magt, så her er skriftsted, der siger, det jeg mener.
Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham.« Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip? Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen? Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/joh/14
Så Jesus forstås som Guds kærlighed til frelse – sådan som Paulus fremstiller det med henvisning til syndefaldet, hvor menneskets afstand til Gud får sin forklaring.
PS: Jeg vil lige nævne, at jeg i din afslutning studsede over bemærkningen, at Paulus "aldrig" taler om Jesu opstandelse isoleret.
I mine øjne – og sådan som jeg forstår Paulus – er Jesu opstandelse helt afgørende for hele forståelsen af det nye liv. 1 Kor 15 siger det meget direkte: “Men er Kristus ikke opstået, er jeres tro tom.”
Så opstandelseslivet i Kristus er uadskilleligt fra Jesu egen opstandelse.
Det ene forudsætter det andet.
.
|
|
|
|