annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 14 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45149 - 20/06/2025 01:37 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Jeg forstår nok ikke helt dit skriv, men nu får du dette svar.

Hvorfor Paulus gjorde beretningen om Adam og Eva til et syndefald, tror jeg var et intellektuelt greb fra hans side - Paulus var i mine øjne en tænker.

... men ellers er det netop skrifterne – hvad enten vi kalder dem myter, tradition eller teologi – der udgør fundamentet for troens indhold og overlevering.

Det gælder i høj grad for jødedommen, hvor forholdet til Gud er formet gennem tekst og fortælling: historien om folket, pagten, loven – alt sammen båret af skrift.

Kristendommen bygger ovenpå netop dette skriftgrundlag.

Nej noget tyder på du ikke har læst hvad du svarer på.

Citat:
ellers er det netop skrifterne – hvad enten vi kalder dem myter, tradition eller teologi – der udgør fundamentet for troens indhold og overlevering.

Nej er du rigtig klog - det var præcist det Paulus brød med - gjorde op med - du kunne jo læse 2 Kor 3 og ja et utal af andre steder.

Men for en bibelfundamentalist som dig er det korrekt at troen er at tro på Bibelen og ikke Gud i vores biologiske eksistens.

Citat:
Det gælder i høj grad for jødedommen, hvor forholdet til Gud er formet gennem tekst og fortælling: historien om folket, pagten, loven – alt sammen båret af skrift.

Kristendommen bygger ovenpå netop dette skriftgrundlag.

Nej nej - forholdet til Gud er eksistentielt og ikke intellektuelt og mentalt (hjernespind) som du gør det til.

Gud findes kun i forbindelse med din eksistens og du kan ikke læse dig til den levende Gud.

Du skal holde fast i dig selv og din eksistens og din biologi og slippe dine bibelske hjernespinds ideer om Gud - og så vil du ihvertfald have en chance for at forstå det hele.

Du beskæftiger dig overhovedet ikke med virkeligheden - men det bliver du nødt til hvis du vil forstå Paulus og hvad jeg skriver og ja utallige andre - Jung fx. Ingen af de nævnte er overtroiske der er flyttet ind i et bibelsk univers - men de tolker Bibelen ud fra de religiøse spirituelle åndelige erfaringer de i deres eget liv har. Sådan gjorde Paulus hvilket du jo udmærket ved.

Citat:
Paulus selv gør jo det, at han tager skabelsesmyten og tolker den som historisk virkelighed, for at skabe en frelsesforståelse, hvor synd og forløsning hænger uløseligt sammen. Uden denne "virkelighedsforståelse" af myten – ingen nødvendighed for frelsen i Kristus
.

"Paulus selv gør jo det, at han tager skabelsesmyten og tolker den som historisk virkelighed,"

Er du bimmer kvinde??

Det er jo ihvertfald ikke sandt - han er et religiøst geni der ovenikøbet siger at vi ikke må forstå alting bogstaveligt som historisk virkelighed. Han bøvler med mennesker der forstår tingene bogstaveligt.

Citat:
men - jeg mener stadig, det er gennem skrifterne, at troen formes, videregives og får struktur – fortællingen skal hænge sammen

Ja som den bibelfundamentalist du er - det er jo sådan du opfatter tingene som hjernespind der skal stemme med hjernespind og så kan man prøve at tro på alt der står i Bibelen og få det til at hænge sammen og dermed glemme sin egen eksistens og biologiske liv.

Du er flyttet ind i bibelkonkordantiske mentale sindslige trosforestillinger og dermed udelukker du dig selv fra alle de religiøse spirituelle åndelige erfaringer der ellers ville høre din Biologi og Eksistens til.

Du er flyttet op i sindet (mentalitet) eller hovedet og hjernespind (bibelsk bevidsthed).

Citat:
Paulus skrev selv en masse til forskellige menigheder om troen. Blandt mere om opstandelsen og Gud som en virkelighed.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/15

Hvilken Gud? Ja han var jo jøde, og da han gør myten om Adam og Eva til en historisk virkelighed bliver guden Jahve det også.

Nej hvis der er noget vi ikke kan tillade os at beskylde Paulus for så er det at han tror bogstaveligt på Skrifterne som 1-1 historisk virkelighed.

Paulus er et religiøst geni og de tror ikke i bogstaveligste forstand men i åndelig forstand som han jo også skriver det sort på hvidt.

-0-0-0-

Har du aldrig haft religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer????

Hvis du ikke har så vil du nok aldrig komme til at forstå Paulus.

Det er igennem vores religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer at vi begynder at kunne forstå hvad der står i de religiøse hellige skrifter - sådan var det for Paulus.

Han kunne ikke læse og skriftkloge sig til tingene og det var da også først da han fik sine religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer at han forstod Skrifterne. Sådan var det iøvrigt også på Gamle Testamentes tid. Det er den rette åndelige bibelske forståelse tingene at vi lærer Gud at kende gennem vores religiøse spirituelle åndelige åbenbarings -erfaringer. Sådan har det altid været. Det er ikke noget man kan læse sig frem til - "tros forestille" sig frem til.
Og TRO eller TROEN er netop ikke at tro noget læst - og her kunne I jo minde jer selv om hvad det er HansKrist i årevis har skrevet om TRO eller TROEN - hvad eller hvem det dækker over. For Paulus er TROEN KristusVirkeligheden - Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber.

Sådan har det også været i mit eget liv.

Forudsætningerne for at kunne begynde at forstå religiøse hellige skrifter er at vi har mødt i vores egen eksistens liv og biologi - hvad det er der i ÅNDELIGT FORSTAND står i de religiøse hellige skrifter.

Hvis du tror bogstaveligt vil du aldrig nogensinde komme til at forstå hvad der står i Bibelen og ja hvad Paulus skriver om.

Der er intet der ødelægger menneskets religiøse spirituelle åndelige INTELLIGENS som den bogstavelige læsning. Hvilket Paulus siger så tydeligt i 2 Kor 3 at ingen burde kunne tage fejl af hvad han mener - men det gør du og jo blandt andet fordi du overhovedet ikke beskæftiger dig med 1 Kor 2 og 2 Kor 3. Hvad Paulus her skriver ville også vælte din verden omkuld.
#45150 - 20/06/2025 02:12 Re: Troens frihed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Arne du har endnu ikke forstået mig og min position - mit kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET.

Sådan som du beskriver tro - så har jeg slet ingen tro.

Prøv nu at forstå hvordan TRO eller TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng - jeg har skrevet herom utallige gange - men det er som om I ikke læser eller forstår hvad jeg skriver.

Citat:
Sufismens menneskelige ydmyghed overfor det guddommelige griber mig.

Sufismen erfarer en direkte forbindelse til Gud eller de erfarer Guds tilstedeværelse helt konkret.

Så der er ingen agnostisk ydmyghed hos dem - de er meget spirituelle på nøjagtig samme måde som HansKrist - nemlig arbejder de med de Ekstatiske Åbenbaringer af Gud og det guddommelige som de har konkrete erfaringer med - Gud er igennem EKSTASEN i dem og de i Gud.

Du kan lytte her og dermed blive klogere på at Sufi SPIRITUALITET er EKSTATISK HansKrist SPIRITUALITET.

Om Sufi SPIRITUALITET
#45151 - 20/06/2025 10:41 Re: Troens frihed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, du skriver til mig:
Citat:
Arne du har endnu ikke forstået mig og min position - mit kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET.

Sådan som du beskriver tro - så har jeg slet ingen tro.

Prøv nu at forstå hvordan TRO eller TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng - jeg har skrevet herom utallige gange - men det er som om I ikke læser eller forstår hvad jeg skriver.
Mit svar:
Du har ret! Jeg forstår ikke, hvad du gennem alle årene har skrevet om din tro "i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng".
For mig er det sådan, at du forklarer din tro ned ord, der ikke er forklarende.
Hvis du forklarede kernen i din tro helt kort og med enkle ord, der ikke kan misforstås, kan jeg love dig, at jeg vil læse dem.

At bruge et udtryk som "spiritualitet", der vel kan afklares med det enkle danske ord: åndelighed, men det er jo et vidt begreb, som kan betyde meget forskelligt, og at være "død og genfødt i Kristus" siger jo kun den noget, som mener at have oplevet det. Det bringer jo vekommende i en elitær position og hælper jo ikke andre.

Angående sufismen og deres "vej til Gud", så er jeg ikke tilhænger.
Men jeg er betaget af Rumi´s korte digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Det er dét, jeg forstår som ydmyghed.

Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45152 - 20/06/2025 13:31 Re: Troens frihed [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Du citerede mig #45148 - 20/06/2025 01:15 i denne tråd:
Citat:
Udover det af mennesker nedskrevne er der jo så også det visuelle i form af billeder og figurer med symbolik til noget guddommeligt.
og du skrev:
Citat:
er der jo så også det visuelle i form af billeder og figurer med symbolik til noget guddommeligt.

Hvad for eksempel. Har du et billede af gud?
Mit svar:
I de græsk-ortodokse kirker, private hjem, kontorer, taxaer m.m. er der ikoner, der visuelt og symbolsk "viser vej" til det guddommelige.

I respekt og ydmyghed undlader man billeder af Gud Fader - her indskrænker man sig til symbolfarven: Guld.

En Jesus Kristus Ikon er det centrale i enhver græsk-ortodoks kirke.
Dertil kommer Gudsmoder (Jomfru Maria) med Jesus-barnet samt adsillige hellige menesker.

Man tilbeder ikke Ikoner, men dét, de betyder.

Er man foran en Kristus Ikon, er det sædvane, at man slår kors for sig:
Pande til mave - højre side af brystet - til hjertet, mens man - gerne lydløst - siger ordene: Kyrie eleison (Herre forbarm dig).

Derefter er det nærmest uundgåeligt, at man kysser hans højre hånd, der med fingrene siger I og X (Jesus Kristus) samt Alfa (Agapo: Jeg elsker.) blinker

Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Troens frihed
af Arne Thomsen
20/06/2025 13:31
Misforståelsen
af somo
12/06/2025 09:09
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Superservende spanier sender Rune ud af ..
20/06/2025 21:43
Amerikansk dommer: Propalæstinensisk ak..
20/06/2025 21:34
EU's rolle skal ikke undervurderes i for..
20/06/2025 21:10
Liverpool hapser tysk profil i Bayer Lev..
20/06/2025 20:26
Europæiske udenrigsministre: Vigtigt, a..
20/06/2025 20:00
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump afviser europæisk løsningsrolle ..
20/06/2025 20:07
Facebook-ejers nye briller kan forklare ..
20/06/2025 19:13
Estisk kok laver hattrick ved bornholmsk..
20/06/2025 18:15
Amerikanske hjertelæger anbefaler Wegov..
20/06/2025 18:10
Den var populær i 1980'erne. Nu er yoyo..
20/06/2025 18:00