1
registreret Arne Thomsen
14
gæster og
120
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
|
Hej Tikka. Du citerede mig #45148 - 20/06/2025 01:15 i denne tråd:
Udover det af mennesker nedskrevne er der jo så også det visuelle i form af billeder og figurer med symbolik til noget guddommeligt. og du skrev:
er der jo så også det visuelle i form af billeder og figurer med symbolik til noget guddommeligt.
Hvad for eksempel. Har du et billede af gud? Mit svar: I de græsk-ortodokse kirker, private hjem, kontorer, taxaer m.m. er der ikoner, der visuelt og symbolsk "viser vej" til det guddommelige.
I respekt og ydmyghed undlader man billeder af Gud Fader - her indskrænker man sig til symbolfarven: Guld.
En Jesus Kristus Ikon er det centrale i enhver græsk-ortodoks kirke. Dertil kommer Gudsmoder (Jomfru Maria) med Jesus-barnet samt adsillige hellige menesker.
Man tilbeder ikke Ikoner, men dét, de betyder.
Er man foran en Kristus Ikon, er det sædvane, at man slår kors for sig: Pande til mave - højre side af brystet - til hjertet, mens man - gerne lydløst - siger ordene: Kyrie eleison (Herre forbarm dig).
Derefter er det nærmest uundgåeligt, at man kysser hans højre hånd, der med fingrene siger I og X (Jesus Kristus) samt Alfa (Agapo: Jeg elsker.) 
Arne
|
|
|
|