1
registreret Arne Thomsen
19
gæster og
118
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Troens frihed
|
Hanskrist, du skriver til mig:
Arne du har endnu ikke forstået mig og min position - mit kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET.
Sådan som du beskriver tro - så har jeg slet ingen tro.
Prøv nu at forstå hvordan TRO eller TROEN skal forstås i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng - jeg har skrevet herom utallige gange - men det er som om I ikke læser eller forstår hvad jeg skriver. Mit svar: Du har ret! Jeg forstår ikke, hvad du gennem alle årene har skrevet om din tro "i en Ny Testamentlig Paulinsk sammenhæng". For mig er det sådan, at du forklarer din tro ned ord, der ikke er forklarende. Hvis du forklarede kernen i din tro helt kort og med enkle ord, der ikke kan misforstås, kan jeg love dig, at jeg vil læse dem.
At bruge et udtryk som "spiritualitet", der vel kan afklares med det enkle danske ord: åndelighed, men det er jo et vidt begreb, som kan betyde meget forskelligt, og at være "død og genfødt i Kristus" siger jo kun den noget, som mener at have oplevet det. Det bringer jo vekommende i en elitær position og hælper jo ikke andre.
Angående sufismen og deres "vej til Gud", så er jeg ikke tilhænger. Men jeg er betaget af Rumi´s korte digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. Det er dét, jeg forstår som ydmyghed.
Arne
|
|
|
|