Paulus skrifter i bibelen skal læses som lejligheds breve til oprettede menigheder, og han tilgår troen fra flere vinkler. Både mytisk og eksistentielt.
Når du afviser mit skriv om Adam myten og fremhæver Rom 7+8 for at illuminerer mytefortællingen – hvis jeg forstår dig ret – så kan jeg henvise til Rom 5, hvor han netop viser myten eksisterede i hans bevidsthed.
Nej jeg afviser ikke syndefaldet (det du nu kalder Adam Myten) jeg siger bare at Paulus har en dyb avanceret forståelse alt og formår forskellige tværvidenskabelige diskurser om det samme tema eller problemstilling. Du putter ham hele tiden i en kasse hvilket han selv har sikret at vi ikke kan lykkes med. Fx om opstandelsen har han 3 forskellige diskurser og du hænger ham op på kun 1 af de 3.
Paulus er ikke moralsk men Supra Moralsk tænkende, mange læser Paulus som moralist og fundamentalist hvilket vi ihvertfald ikke kan skylde ham for.
Løgstrup har i Norm og Spontanitet behandlet samme emne omkring Supra Moralske livsytringer - hvor vi er moral hinsides ondt og godt - nemlig de spontane suveræne livsytringer.