annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15963918
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2407059
Et andet syn 2010232
Åndelig Føde 1633537
Jesu ord 1537875
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 69 gæster og 83 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#43599 - 11/05/2024 13:55 Re: Kristi himmelfart [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

Hej Tikka, Arne og Hanskrist

Jeg har lært at betragte Himmelen som Guds dimension og Jorden som menneskets dimension. To dimensioner som er ment til at være flettet sammen i ét, men som pga. faldet er revet fra hinanden, da mennesket greb ud efter autonomien til selv at definere godt og ondt. Guds plan er at bringe menneskeheden på rette spor gennem sin søn Jesus Kristus og bringe Himmelen og Jorden sammen igen.

Dette ser jeg som den Bibelske fortælling, hvor skabelsen er helt central.

Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber.


Her er to korte videoer, som jeg håber, at I vil se:

Den store Bibelske fortælling handler ikke om, at mennesket skal forlade Jorden og nå Himmelen, men om at Gud kommer til Jorden og lever med mennesket.



Her er en visuel kommentar, som yderligere forklarer Skabelsens betydning og skønhed, og hvordan vi tjener Gud ved at tage vare på skabelsen. Guds hensigt er at komme til Jorden og tage bolig her.



Kh Thomas
Top Svar Citer
#43605 - 11/05/2024 19:32 Re: Kristi himmelfart [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, det er jo et par foredrag om noget meget smukt og vidunderligt, du præsenterer.
Men for mig efterlader det spørgsmålet: Er det sandheden?

Jeg kender jo ikke svaret - og jeg tror heller ikke på, at noget menneske gør.
I stedet er jeg fokuseret på at elske skaberværket - så godt jeg kan - mens jeg kan.
Det var jo så dét, forstår jeg nu, det gamle New Age gjorde. I dag ville det vel være mere rimeligt at kalde det Old Age - det passer også bedre til mig blinker

Mvh. Arne. heart
Top Svar Citer
#43608 - 12/05/2024 17:59 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ved at gennemlæse min kommentar til dig her ovenfor ser jeg, at jeg ikke tydeligt fik udtrykt min respekt for din tro.
Det være så hermed gjort.

Og nu efterfølgende, når jeg læser de ord, du citerer:
Citat:
Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber.
opstår spørgsmålet for mig:
Himlen og Jorden - hvordan forholder det sig med Universet?
Himlen og Universet er vel ikke helt det samme - eller er det?

Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43609 - 12/05/2024 20:41 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Tak for din respekt. Jeg nyder vores dialog!

Citat:
Himlen og Jorden - hvordan forholder det sig med Universet?
Himlen og Universet er vel ikke helt det samme - eller er det?


Selvom de havde en anden forståelse af den fysiske verden dengang på det sted og i den kultur, så har jeg forstået det sådan, at hele kosmos/universet må ses som værende i en falden tilstand. Dette er "Jorden". Himlen er derimod Guds dimension, og når den smelter sammen med Jorden, så har vi Ny Skabelse - verden genfødt hvor alle vil opstå til nyt og uforgængeligt liv.

Dermed er skabelsen helt central i kristendommen. Den forlades ikke. Den fuldkommes. Jeg synes, at det er en smuk tanke, at Gud Skaberen ikke skaber en verden med lidelse og død for så blot at få den til at forsvinde eller gentage sig. Men at Gud i sin kærlighed får alting til at blomstre ind i sin evighed.

Selv om de dengang og i den kultur havde en anden forståelse af den fysiske verden, så kan jeg godt forestille mig, at deres filosofi og spirituelle forståelse stadig kan gælde midt i vores moderne forståelse af det fysiske univers. Tillige mener jeg, at man må forstå de genrer, de skrev i. Man kan sige, at deres filosofi og spiritualitet gives en anden klædning, end vi er vant til. Og det er for mig blot spændende at gå på opdagelse i.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#43610 - 13/05/2024 13:21 Re: Kristi himmelfart [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.
Ja, hvis gensidig respekt kunne være grundtonen her på Trosfrihed.dk, så tror jeg, det hele her ville være meget mere inspirerende.
De emner, vi fokuserer på, er jo ikke nogle, der kan bevises videnskabeligt blinker

Jeg forstår ud fra dit svar, at udtrykket "Jorden" står for kosmos/universet, samt at det er i en "falden" tilstand.

Det skønne er jo så, som du skriver:
Citat:
Ny Skabelse - verden genfødt hvor alle vil opstå til nyt og uforgængeligt liv.
og at du tilføjer:
Citat:
Dermed er skabelsen helt central i kristendommen. Den forlades ikke. Den fuldkommes. Jeg synes, at det er en smuk tanke, at Gud Skaberen ikke skaber en verden med lidelse og død for så blot at få den til at forsvinde eller gentage sig. Men at Gud i sin kærlighed får alting til at blomstre ind i sin evighed.
Min første reaktion her er, at det er store krav at stille til tilværelsen, men straks efter indser jeg, hvor meget det egentlig ligner min inspiration/drøm/håb: Elsk verden heart
Man kunne så begynde at bore i spørgsmål som: Hvorfor en "falden" verden o.l. - men det giver kærligheden ikke rigtig plads til smiler heart

Mvh. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Kosovos parlament har godkendt fængsels..
23/05/2024 14:26
Det danske biotekselskab Novonesis forla..
23/05/2024 13:33
Veganer havde ikke ret til særlig menu ..
23/05/2024 13:18
Danmark bruger mere strøm end nogensind..
23/05/2024 12:38
SSP kendte 14-årig mistænkt og 15-åri..
23/05/2024 12:26
Nyheder fra Religion.dk