annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16202107
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2430866
Et andet syn 2027671
Åndelig Føde 1731299
Jesu ord 1554114
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 508 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 4 < 1 2 3 4
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#43611 - 13/05/2024 16:20 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Du: "Himlen og Jorden - hvordan forholder det sig med Universet?
Himlen og Universet er vel ikke helt det samme - eller er det?"
I Facebook siger en kristen bekendt V: "Livet efter døden, er en tro. Jeg har været vågen.
Dem der ikke tror på livet efter døden. De kæmper for at blive.
Guds fred."

HIMLEN PÃ… JORDEN

Jeg oplever med Helligånden nok åbenbaring, mirakuløst, tegn og ekstraordinært og sådan kender jeg mig selv som evigt åndelig ´liv´ i gudsriget. Derfor jeg ved, som den, jeg ´Er´, at døden eksisterer ikke. Jeg kæmper dermed ikke ligesom dyrs instinkter for min krops overlevelse.
Jeg snakker ikke om reinkarnation og dog i bibelsk sprog metaforisk, så ved Helligånden om ´genfødsel´ som ånd sker folks forvandling fra ´døden´ af synden og det falske ego til det istedet gode væren, hvor således Guddommen idag lignende Jesu fødsels lys kommer igen, altså Det guddommeliges inkarnation i mennesket selvbevidst.
Top Svar Citer
#43612 - 13/05/2024 22:44 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7286
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg skrev i denne tråd #43598 - 11/05/2024 13:05: om dit udryk: "New Age pøbelen".
Du har ikke ladet høre fra dig siden.
Er det helt umuligt for dig at tilbagekalde dette udtryk?
Mvh. Arne.
Top Svar Citer
#43613 - 14/05/2024 10:17 Re: Kristi himmelfart [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3720
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Jeg har tematiseret et misforstået begreb om tro som bibelfundamentalisterne har der gør kristendommen Non Spirituel, ja til indlevede bibelkonkordantiske mentale trosforestillinger gennem autoritær bibelsk blind tro og hvor vores egne erfaringer med SPIRITUALITET - den vores medfødte eller iboende religiøse spirituelle åndelige dimension der er med inde over alle menneskers liv og eksistens overhovedet ingen rolle spiller.

I den forbindelse, kontekst og sammenhæng, skrev jeg polemisk:

Citat:
HansKrist:

For New Age pøbelen og folket ønsker SPIRITUALITET og vender sig væk fra en folkekirke der pga bibelfundamentalisternes misforståelse begrebet tro har gjort kristendommen Non Spirituel.


At jeg skriver sådan får dig Arne til at sige du ikke ved om jeg er umagen værd at debattere med.


Citat:
Den danske ordbog om pøbel:

ringeagtet gruppe af personer som tilhører en laverestående samfundsklasse, eller som man synes udviser mangel på kultur



Citat:
Arne:

Mine opklarende spørgsmål til dig er nu:
Er det det her beskrevne, du mener med dit udtryk: "New Age pøbelen"?
Mener du, at jeg tilhører denne "pøbel"?



Nej overhovedet ikke, du er det menneske i verden der mindst af alle længes efter SPIRITUALITET og ja har åndelige behov. Så du tilhører jo netop overhovedet ikke New Age segmentet og deres enorme erfaringer med SPIRITUALITET og længsel efter SPIRITUALITET og med store ÅNDELIGE SPIRITUELLE behov.

Pøbelen af disse mangler virkelig kultur og sans for fx den kristne spiritualitet.

Så kristendommen der takket være Paulus i ekstrem grad er hvidglødende sublim en Helligåndens Ekstatisk Apokalyptisk Åbenbarings SPIRITUALITET fyldt med GNOSIS magter New Age pøbelen (som fx Michael Falch og mange andre) overhovedet ikke at værdsætte endsige få øje på.

Tikka der helst ikke vil afsløre egne positive standpunkter, men den smule hun har afsløret, så er hun en lille smule fascineret af Nu'et som det eneste der har eksistentiel betydning og værdi. Og da hun samtidigt nægter at kristendommen kan være SPIRITUALITET men istedet er overtroisk hjernespind så tilhører hun New Age pøbelen.

Kristendommens forståelse af tiden eller tidsligheden overgår og er langt mere dyb og avanceret end New Age pøbelens Nu'religiøsitet.

I kristendommen er tiden eller tidsligheden forstået som at fortiden og nutiden (Nu'et) og fremtiden altid er sammenfiltret og alle tre tidens dimensioner er tilstede og gør sig gældende uanset om vi er beskæftiget med fortiden eller nutiden (Nu'et) eller fremtiden.

Fx hos Paulus gør fremtiden (Guds Riget og Jesus genkomst) sig altid gældende i nutiden (som i al fortid det også gjorde sig gældende). Hos Paulus er Himlen og Jorden ikke to forskellige steder eller to forskellige tider (så vi kommer i himlen engang, vi er der allerede nu i og med og ved Kristus som vi har iklædt os).


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Citat:
Arne:

Jeg opfatter kristendommens "Himmel" som et forsøg på at omgås noget, som det ikke er muligt for os mennesker at fatte - og som jeg heller ikke tror, vi skal forsøge.


Med denne udtalelse, endnu en af dine utallige Anti Jesus Kristus udsagn og holdninger, er du milevidt fra at kunne blive slået i hartkorn med New Age miljøet.

En kongstanke i New Age bevægelsen er netop at vi mennesker er udstyret med en medfødt eller iboende SPIRITUALITET der gør at vi har erfaringer med og viden om det himmelske, hvad begrebet Himmel eller Himlen dækker over i de forskellige religioner.

Der er et stort element af gnosticisme (uden at det nødvendigvis skal forstås som den gnosticisme som kristendommens oldkirkelige fædre (Irenæus) opponerede imod).

Fx har langt de fleste gnostiske bevægelser efter kristendommen Paulus som deres store helt og Apostel og forbillede. Og det forstår man godt. Markion er kendt her.

Også Jesus der er heterodoks jøde og tilhører døbebevægelsen har meget tydelige proto jødiske gnostiske karaktertræk eller kendetegn, som han fremstilles i Nye Testamente.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43614 - 14/05/2024 16:36 Re: Kristi himmelfart [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7286
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Så du fastholder dit udtryk: "Pøblen af New Age", men mener ikke det omfatter mig - af grunde, som jeg ikke vil spilde tid på at debattere med dig.
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 4 < 1 2 3 4


Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Hanskrist
16/06/2024 12:31
Hvorfor omtales guds ånd ikke som en ham?
af Tikka
15/06/2024 13:12
Eid al-Adha
af somo
15/06/2024 08:44
Valg - demokrati - Jesus
af Anonym
13/06/2024 16:59
Spiritualitet
af Anonym
11/06/2024 07:19
Nyheder fra DR
Kampen på 1 minut: Indskifter sparker H..
16/06/2024 16:53
Red Barnet: Tal med dine børn om hjemme..
16/06/2024 16:10
14 jordanske pilgrimme døde, og 17 savn..
16/06/2024 15:37
31-årig varetægtsfængslet efter kniva..
16/06/2024 14:47
18-årig varetægtsfængslet for knivang..
16/06/2024 14:32
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Ældre mandlig cyklist er død efter på..
16/06/2024 15:05
Red Barnet: Tal med dine børn om nye rÃ..
16/06/2024 15:05
Køreplan for fred i Ukraine afviser all..
16/06/2024 15:05
8883 trængte børnefamilier søger om h..
16/06/2024 15:05
18-årig varetægtsfængsles for spontan..
16/06/2024 15:05