annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
0 registrerede 438 gæster og 37 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 15 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41587 - 21/10/2023 15:31 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Snorksover du

Det er mere end et år siden jeg gjorde opmærksom på Bibelen Leth Fortalt

Og har drøftet disse udsendelser både med Tikka og Jan ABC her på Trosfrihed flere gange

Vågn op af din egocentrisme og dogmatiske frelsthed

Der er en verden udenfor din meget indskrænkede horisont

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41588 - 21/10/2023 22:15 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tilføjelse:
Når jeg foreslår, at du skriver om bl.a. "Biblen Leth fortalt", er det jo fordi, jeg synes, dit seneste indlæg, var virkelig velskrevet og omhandlede meget væsentlige emner - samt fordi du måske også kunne komme til at opleve berigende udviklinger ved selve det at formulere sig med egne ord - sådan som jeg har erfaret.
Men det er selvfølgelig blot et forslag blinker
Spændt på om det lykkes dig at skrive med farve smiler
M.v.h. Arne.

Top Svar Citer
#41589 - 21/10/2023 22:21 Re: Min ”religion” [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Åndelighed er vel bare et udtryk man bruger når bevidstheden bruges til andet end overlevelse og hverdagsting.

Man beskæftiger sig i tanken - mere eller mindre bevidst - med noget højere/andet, som så igen har indvirkning på det daglige / væren - så det kryber ind under huden

Det være sig kunst, filosofi, tro ect. …


Apropos din opfattelse har jeg sammen med Paulus og den kristne åndelighed eller SPIRITUALITET en hel anden forståelse "åndelighed" - hvilket jeg har givet dig svar på - her følger som Paul Tillich forstår forholdet:

Jeg tror du vil nyde det da du kredser meget om hjernespind hvad vi selv forestiller os og indbilder os - og det du mangler er at forstå det der ikke er hjernespind (noget vi selv har produceret) følger her:

Citat:
Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold. Paul Tillich.
Fornuften er forhåndsbetingelsen for tro, men i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Den menneskelige fornuft er endelig. Al kulturvirksomhed, teoretisk så vel som praktisk, bærer dette endelighedspræg, derfor er den aldrig ubetinget anliggende. Men fornuften er ikke bundet til sin endelighed. Den erkender den og hæver sig derved over den. Mennesket erfarer et tilhør til det uendelige, som dog hverken er noget af ham selv eller står i hans magt. Det må gribe ham, og hvis det gør det, bliver det ham et anliggende af uendelig vigtighed. Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold, og ender med at fyldes af irrationelt - dæmonisk - indhold, som sprænger den. Paul Tillich
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41590 - 21/10/2023 22:40 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Bibelen Leth Fortalt

Omhandler kristendommen som du ikke bryder dig om Arne fx fylder Paulus rigtig rigtig meget

Og udsendelsen er modsat dig kritisk overfor evangelierne og dermed også evangeliernes Jesus.

Bibelen Leth Fortalt (når det er Nye Testamente) kommer meget ind på det samme som jeg skriver om, hvor du straks reagerer sådan her:


Citat:
Jeg har nu - omsider - et ret så afklaret billede af, hvordan du er som menneske, og hvordan du får din tro til at passe med dét.


HansKrist du har nu givet mig et klarere billede af din form for "kristendom" eller religion.
Jeg vil undlade at karakterisere den.
Den er jo din gode ret, men den tiltaler mig ikke.



Men jeg har flere gange tidligere gennem årene oplevet at alt hvad jeg skriver har du kun afsky for - men hvis du så finder nøjagtig de samme tanker selv ude på internettet eller i bøger så kan det pludselig i dine øjne være rigtig godt.

Nå men jeg mener nu faktisk at huske jeg har opfordret dig til at høre Bibelen Leth Fortalt
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#43452 - 22/04/2024 20:10 Re: Min ”religion” [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Aldrig i mit liv har jeg læst noget der er så Anti Jesus Kristus agtigt, så aggressivt og hånligt totalt afvisende overfor alt det Jesus Kristus er religionshistorisk verdenskendt for at bringe i spil i verden:


Citat:
Arne:


Og de mange religioner, der hver på deres måde påstår at have viden om det guddommelige, det åndelige, er for mig hovmodige og lidet troværdige.
Dét, at de gør mennesket til verdens centrum, finder jeg naivt og snæversynet.
Idéen om en menneskelignende superfader hævet over barndommens far - i matriarkalske samfund en supermoder - opfatter jeg som en primitiv og nærsynet ønskedrøm.
Jeg forstår godt længslen efter en guddommelig menneskelignende almægtig og kærlig person, som man trygt kan bede til, men for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.



At et menneske latterliggør alt det Jesus Kristus er kendt for har jeg det helt fint med - men at det samme menneske flager med et Jesus Kristus Ikon som værende hvad der afstedkom et meget stort afgørende "religiøst" åbenbarings øjeblik i vedkommendes liv er simpelthen bedrageri og at føre folk bag lyset eller også aner manden Arne ikke hvad han snakker om.

Ihvertfald gi'r det ingen mening overhovedet.

Det er det værst tænkelige eksempel på at Jesus Kristus kan misbruges groft til hvad som helst.


Hilsen HansKrist



PS:


for mig er det guddommelige noget langt, langt højere, som det er håbløst for os mennesker at søge at fatte, og som jeg heller ikke tror er meningen med menneskelivet.


Kunne nogen forestille sig Jesus Kristus gav udtryk for noget i den retning?

Nej det strider imod alt han er kendt for - det står i direkte modstrid med alt han kæmpede for og gav sit liv hen for.

Det er den totale afvisning Jesus Kristus og hvad han er religionshistorisk verdenskendt for at bringe i spil i verden.


Kan du HansKrist ikke bare se igennem fingrene med at den samme person som står for det stik modsatte hvad Jesus Kristus stod for, også flager med et Jesus Kristus Ikon som værende årsag til et af mandens største religiøse øjeblikke??

Nej ikke hvis hvad vi skriver skal give mening.

Der må være grænser for hvor meget vi kan tillade os at misbruge Jesus Kristus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 15 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk