annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 17936206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2525176
Et andet syn 2075317
Åndelig Føde 2049577
Så er der linet op... 1600528
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
0 registrerede 301 gæster og 322 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 27 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42067 - 26/11/2023 20:03 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at ordene skal læses i deres sammenhæng, men denne sammenhæng ændrer jo ikke ved, at det - iflg. Johannes - ikke er Jesus, der skal dømme!
Er du uenig her?

Jeg kan ikke se andet end, at Johannes og Lukas direkte modsiger hinanden - hvorved Bibelen bliver selvmodsigende - og dermed utroværdig.

Gennem tiderne er det jo gejstlige folk, der har sammensat - og senere flere gange - har revideret Bibelen.
Det kunne være interessant at høre de i dag ansvarlige om den her aktuelle selvmodsigelse, men Bibelselskabet har fortsat ikke givet mig deres lovede svar på mit første spørgsmål om Paulus og kvinder - så jeg opgiver - idet jeg ender med - i hvert fald foreløbig - at se Bibelen som en selvmodsigende "rodebutik" trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42068 - 26/11/2023 20:45 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Jeg kan ikke se andet end, at Johannes og Lukas direkte modsiger hinanden - hvorved Bibelen bliver selvmodsigende - og dermed utroværdig.



Det kommer da an på hvad du gør Bibelen til? Hvad tror du Bibelen er?

Først skal du gennemtænke hvad er det du mener Bibelen skal være for en størrelse?

Dine ideer om Bibelen skal blive tydeligere for dig selv.

Tydeligt at du stiller krav til Bibelen men hvorfor gør du det?

Ud fra at alt i den skal være sandhed fra a - z for kristne, hvert ord/sætning skal være sandt for kristne fordi kristne for at være kristne skal tro hvert ord/sætning i Bibelen.


Dine problemer er at du tror Bibelen er som muslimernes Koran men det har der aldrig været tale om.

Nå men prøv at sæt dig ned eller roligt gennemtænke hvad er det du forlanger (hvilke krav kriterier skal være opfyldt) af Bibelen og hvorfor?


Som jeg ser det farer du vild i det her - fordi du ikke forstår Bibelen i forhold til kristne og kristendom.

Du laver temmelig sikkert nogle koblinger der slet ikke eksisterer andre steder end i dit eget hoved.

Bibelen er en alt alt for vigtig bog til at jeg kan tillade mig at tro på den i bogstaveligste forstand. Mener jeg det er Karl Barth siger.

Og kristnes tro er ikke på Bibelen (Bibelen er ikke som muslimernes Koran). Iøvrigt troede jeg du vidste at kristnes tro ikke er på Bibelen - ihvertfald har du i hele 20 år været på samme debat portaler som HansKrist. Jeg ved det med hukommelsen - men noget må der da være fiset ind på lystavlen.

Det er jo ikke mere end en lille uge siden jeg redegjorde for hvilken rolle eller mangel på rolle Bibelen har for kristne da jeg redegjorde for om kristne var hængt op på tilfældige citater fra Bibelen fx dit Lukas citat.



Selvfølgelig kan du og ja alle der har været på Trosfrihed de sidste mange år jo være blevet hjernevasket eller ihvertfald stærkt påvirket af Tikka's kætteri at kristnes tro er en tro på Bibelen og ikke på Gud. Hvis man ikke har nogen kristen tro som du jo ikke har så vil jeg umiddelbart tro at Tikka's syn på kristendommen som værende lig med at tro på alt det står i Bibelen begynder at få indflydelse på folk der ikke er kristne.

Kristne ved jo godt at deres tro ikke er på Bibelen - hvad der i bogstaveligste forstand står i Bibelen. Men er man ikke kristen har man jo ikke noget at stå imod med + man ved ikke hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over -- og så kan Tikka's kætterske ideer om at kristnes tro er en tro på Bibelen i bogstaveligste forstand fra a - z jo godt begynde at præge folk.

Man kunne sige, jamen kunne de da så ikke bare høre på HansKrist for han er jo modsat Tikka kristen og som så vide hvad han snakker om. Jo det undrer også mig at man ikke noget mere konsultere de kristne end at lytte til folk der er ateister og har et gammelt indædt had og nag til kristendommen af helt subjektive følelsesmæssige personlige grunde.

Nå det jeg kom fra Arne var at du skulle før du afskriver Bibelen gøre dig selv klar over hvad du mener Bibelen er for en størrelse i kristne menneskers liv.

Du kunne jo begynde med at spørge dig selv om kristnes tro er en tro på Bibelen?

Jeg er 100% sikker på at du misforstår Bibelens rolle i kristne menneskers liv og da især trosliv.

Det er her hunden ligger begravet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42069 - 26/11/2023 21:28 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 mm. [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2018

Citat:
Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at ordene skal læses i deres sammenhæng, men denne sammenhæng ændrer jo ikke ved, at det - iflg. Johannes - ikke er Jesus, der skal dømme!

Er du uenig her?


Nej - og ja smiler

Man kan ikke se guds rige, hvis ikke man bliver født på ny står der i Johannes.

Hvem repræsentere guds rige?

I Lukas er det guds riges konge, som i lignelsen jeg kalder en genkomst lignelse - der udrydder de ikke troende, de som ikke ville há ham som konge ---

Hvem var denne konge?

… man vil heller ikke ha´Jesus til konge i Johannes 3, hvis ikke man tror og handler derpå fordi ens gerninger er onde

Når det er sagt, siger bibelen, at Jesus handler på guds vegne.

Ja, nogle mener, han er gud. Johannes gør.

Citat:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke.

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/1


Citat:
Jeg kan ikke se andet end, at Johannes og Lukas direkte modsiger hinanden - hvorved Bibelen bliver selvmodsigende - og dermed utroværdig.

Gennem tiderne er det jo gejstlige folk, der har sammensat - og senere flere gange - har revideret Bibelen.


Det kunne være interessant at høre de i dag ansvarlige om den her aktuelle selvmodsigelse, men Bibelselskabet har fortsat ikke givet mig deres lovede svar på mit første spørgsmål om Paulus og kvinder - så jeg opgiver - idet jeg ender med - i hvert fald foreløbig - at se Bibelen som en selvmodsigende "rodebutik"


Jeg har hørt, at bøgerne i bibelen gennem tiden har udviklet sig med den herskende tro, eller - der er skrevet efter, ”det er sket” - eller den tro man ønskede, skulle definere guds folk.


Jeg husker, jeg flere gange i mit liv har spurgt troende, hvem der havde skrevet skabelsesberetningen
Og hvis ikke ”de” troede det var en myte – og dermed Bogen ikke var guds ord – har de fleste sagt det var Moses der ved guds ånd havde fået informationerne,

… men tror man på myte fortællingen, er der tale og 2 myter som er ”sammensat” så det bliver én historie.

Jeg har også hørt, at der er blevet rettet og tilføjet i skrifterne, og man ikke har fjernet det forkerte, - eksempelvis dét, at det skulle være en jomfru, der skulle føde guds barn - fordi - når det én gang stod i bibelen, blev det anset som helligt, og derfor er forskelligt tilrettet så ”det passer” sammen ang fortællingen om menneskenes gud, og menneskene som tilbad ham gennem tiderne, i den form han nu til en hver tid havde ... og idag tror mange, der tror på treenighedslæren, at Jesus er gud.

Så ved jeg også, at her til lands har Indre Mission indflydelse på nye udgaver af bibelen

Så ja, mange interesser i bibelen, og mange måder man kan tilgå den på.

.


Top Svar Citer
#42070 - 26/11/2023 23:48 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 mm. [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7378
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dit svar.
Jeg havde ikke tænkt på - som jeg vist nok forstår dig - at Johannes nok fortæller om nutiden, mens Lukas vist snarere taler om, hvordan det kommende Gudsrige vil være.
Det opløser jo i høj grad modsigelsen dem imellem.

Kommer i tanke om det (vist) apokryfe Thomas-evangelium logion 51:
Citat:
51. Hans disciple sagde til ham: Hvornår vil
de dødes hvile indtræde, og hvornår vil den
nye verden komme? Han sagde til dem: Det, I
ser frem til, er allerede sket, men I ser det
ikke.
Tager man dét med i ens overvejelser, så har vi jo igen modsigelsesproblemet mellem de to evangelister blinker

I øvrigt har dét at læse Bibelen vel været forbeholdt præsteskabet helt frem til Luthers gennembrud.

Mit forhold til Bibelen er, at jeg tager dét til mig, der siger mig noget og kasserer resten - ligesom jeg gør med alle andre religiøse skrifter - og med den ortodokse kirkes frit tilgængelige symbolsprog m.m. i dens ikoner smiler

Jeg har en kritik af samtlige religioner, jeg kender til: De fokuserer alle på os mennesker på denne klode, som om vi var verdens centrum - daoismen vist undtaget blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#42071 - 27/11/2023 00:04 Re: LUKAS 19 Vers 11- 27 mm. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3816
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Jeg har en kritik af samtlige religioner, jeg kender til



Ja du er en vældig Karl - Karl Smart


ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed


Når han selv skal sige det - det er ham selv (farisæeren selv) der har skrevet det
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 27 < 1 2 ... 17 18 19 20 21 ... 26 27 >


Seneste indlæg
Døden
af Hanskrist
26/07/2024 16:00
Vigtige præciseringer
af somo
23/07/2024 14:34
Paulinsk Jungiansk Dybdeafspænding
af Hanskrist
23/07/2024 12:29
Debatklima
af Arne Thomsen
21/07/2024 23:23
Tro
af Hanskrist
21/07/2024 18:01
Nyheder fra DR
Gense Celine Dions smukke afslutning på..
27/07/2024 09:54
Sunket olietanker lækker olie ud for Ma..
27/07/2024 09:39
Selskab skal betale milliarder i sag om ..
27/07/2024 09:21
FBI bekræfter, at det var en kugle, som..
27/07/2024 07:42
18-årig uden kørekort anholdt efter 32..
27/07/2024 06:30
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Søren Ryges stærkeste brændenældehis..
27/07/2024 08:00
Haveekspert: Med disse få tiltag kan du..
27/07/2024 08:00
Passager død i soloulykke i Aarhus - f..
27/07/2024 07:30
Olie fra sunket tankskib forurener Manil..
27/07/2024 07:28
Gymnasielærere: 7-trinsskalaen skaber n..
27/07/2024 06:45