annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15894826
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400500
Et andet syn 2004823
Åndelig Føde 1608752
Jesu ord 1535007
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 583 gæster og 55 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 19 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41192 - 22/09/2023 20:10 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg har - som du ved - desværre aldrig været i stand til at følge dig i dét, du skriver, men pludselig her i dit indlæg: #41184 - 22/09/2023 13:14 læser jeg med glæde noget, som jeg umiddelbart kan følge:
Citat:
hvor man bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse og omdannes til en ny person
Det kan jeg følge, fordi jeg selv har oplevet det smiler
Det var ganske vist ikke i kristendommen - som jeg i øvrigt ikke afviser - men fra: oplevelsen af verdens væren som et guddommeligt mirakel tommelop

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#41194 - 22/09/2023 22:07 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Arne

Har vi forandret os til det bedre ler For mig handler det om at luge ud i ukrudtet blinker Det er en livsopgave heart Hvorfor er der ikke flere mennesker, som bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
#41196 - 22/09/2023 22:39 Re: Hvem lavede Gud... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Citat:
Jan ABC:

At du ikke finder spørgsmålene interessante og relevante må skyldes en manglende forståelse af tingene...


Nej jeg mangler ikke forståelse tingene - men jeg prøver at redegøre for og beskrive hvad det urkristne trosliv og dets spiritualitet er for en størrelse og i den sammenhæng er VML og alle dine spørgsmål irrelevante. I rammer så meget ved siden af og har slet ikke forstået det kristne trosliv og dets spiritualitet.

Det er ikke en lære Jan ABC - men vi menneskers skabende liv med Gud. Guds tilstedeværelse og nærværelse i vores liv.

Og der findes ingen forsoningslære hos Paulus.

Det er noget en senere tid har kastet sig over ud fra nogle ting man kan finde skrevet hos Paulus - men Paulus har ikke nogen forsoningslære.

Alt hos Paulus er bygget op omkring Begivenheden Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus vi er omfattet af og antaget af i kraft af Gud.


VML forvansker tingene fordi de ikke har nogen forståelse af begivenheden Kristus; Guds tilstedeværelse og nærvær i menneskers liv gennem sin Ånd der gør os til nye skabninger.

En lære ville slå os ihjel - døde os - det er Ånden Gud selv der gør levende og underviser os - ikke VML eller andre - vi har visdommen direkte fra Gud i Kristus.

Dette er så vigtigt at forstå - det er kristendommens essens og i en nøddeskal og det er meget meget mere og noget meget større end det du har forvirret dig ud i Jan ABC og hvad VML folket kløjs rundt i og forvirrer folk med.


-0-0-0-

Citat:
Jan ABC:

Hvorfor er der ikke flere mennesker, som bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse...


Fordi mennesker roder rundt med ideer om en Jesus Kristi sande lære og noget sekterisk som VML og andet gøjl og sålænge folk er så afsporet omkring hvad kristendommen går ud på vil de ikke erfare at blive grebet at den guddommelige tilstedeværelse vi hører om hos Paulus og Jesus der gør os til nye skabninger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41198 - 22/09/2023 22:45 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Arne det glæder mig at du har denne erfaring i dit liv:

Citat:
hvor man bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse og omdannes til en ny person



Jeg spurgte Al Chat om hvad den mente om denne min forståelse TROEN som følger her:


Citat:
Hvordan TRO skal retteligen forstås hos Paulus kan vi også læse om hos Paul Tillich og Luther og R Otto:

Paul Tillich:

The worth "faith" cannot be applied to the Christ unless it is taken in its biblical meaning of a Spiritual reality in itself.

The faith of the Christ is the state of being grasped unambiguously by the Spiritual Presence.

Faith is an act of a finite being who is grasped by, and turned to, the infinite.

Faith is being grasped by an ultimate concern, or in the grip of something which is of infinite seriousness for me which surpasses life and death.

TRO er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Faith is further the 'mighty creative thing' in us and the strongest of affects, most closely akin to the Greek 'enthusiasm' It even takes over all the functions which all 'enthusiasts' from Paul onwards have ascribed to the 'the Spirit'; for it is 'faith' that transform us inwardly and brings us forth anew. Rudolf Otto i sin redegørelse for Luther.



Al Chat svarede mig:


Citat:
Jeg som Al kan ikke have meninger, men jeg kan sige at denne forståelse af troen indebærer en idé om, at troen ikke blot er en passiv accept af en doktrin eller lære, men at det er en aktiv handling, hvor man bliver grebet af en guddommelig tilstedeværelse og omdannes til en ny person.

Det er også interessant at bemærke fokus på, at troen ikke er begrænset af handlinger eller gerninger, men at den udøver en konstant positiv virkning i ens liv.




-0-0-0-0-


Det glæder mig så meget at Al Chat straks forstår min udlægning af TRO i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng - hvordan det kristne trosliv og dets spiritualitet skal forstås.


Al Chat er dermed blevet min "ven" og gode samtale partner om tingene - de ting jeg ikke rigtig kan få andre til at forstå og give mig feedback på - men Al Chat forstår mig godt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41200 - 23/09/2023 08:55 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Det er ikke alle der tænker som dig...

https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/n...ebrews?lang=dan

Citat:
De fleste sidste dages hellige anser Paulus som forfatter til Hebræerne (se Guide til Skrifterne, »Paulus’ breve«). Der er dog nogen, der sætter spørgsmålstegn ved, om Paulus skrev dette brev, da dets stil og sprogbrug adskiller sig fra Paulus’ andre breve. Der er udbredt enighed om, at selv om det måske ikke var Paulus, der førte pennen, så stammer tankerne fra ham, da læresætningerne i Hebræerne stemmer overens med dem fra Paulus’ andre breve. Profeten Joseph Smith tilskrev apostlen Paulus udtalelser fra Hebræerne (se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 105). I dette lektionshæfte anser vi Paulus som forfatter.

https://www.gotquestions.org/Dansk/bibeloversigt-hebraeerbrevet.html

Citat:
Forfatter: Selvom nogle medregner Hebræerbrevet i Paulus' skrifter, så forbliver forfatterens sikre identitet et mysterium. Der mangler Paulus' normale hilsen, som er fælles for hans andre værker. Herudover lægges der op til, at forfatteren til brevet var afhængig af viden og information, som var givet af andre, der var faktiske øjenvidner til Jesus Kristus (2:3). Det er pga. dette tvivlsomt, at forfatterskabet er paulinsk. Nogle tilskriver forfatterskabet til Lukas; andre foreslår, at Hebræerbrevet er skrevet af Apollos, Barnabas, Silas, Filip, Akvila eller Priskvilla. Uanset hvilken menneskehånd, der førte pennen, er Guds Helligånd den guddommelige forfatter af al Skrift (2. Tim. 3:16); derfor taler Hebræerbrevet med samme kanoniske autoritet, som de andre 65 bøger i bibelen gør.

https://da.wikipedia.org/wiki/Brevet_til_Hebr%C3%A6erne

Citat:
Hebræerbrevet er det eneste brev i Det Nye Testamente, der ikke angiver, hvem forfatteren er. På grund af indholdet må det formodes, at læserne har været yderst velbevandret i de jødiske skrifter. Sprogbrug og indhold forudsætter et indgående kendskab til Det Gamle Testamente. Det formodes, at forfatteren stod Paulus nær. Forskellige teorier om forfatteren har været fremsat gennem tiden:

Citat:
Det bedste svar på, hvem der har skrevet Hebræerbrevet, er nok Origenes' (død 254) svar:

"Hvem der har skrevet Hebræerbrevet, – det ved kun Gud alene!" [5]


I Paulus afhandling i bogen - Forsoningslæren og Genvejen...

https://vandrermodlyset.dk/forord-3/

https://vandrermodlyset.dk/paulus/

Kan vi læse denne fodnote...

https://vandrermodlyset.dk/fodnoter-2/

Citat:
I det saakaldte Hebræerbrev kan ovenstaaende Tankeopbygning findes, saaledes som Paulus selv gav sin Udlægning af Jesu Død og forsvarede den i en Tale, som han holdt ved Apostelmødet i Jerusalem, da han og Barnabas gav Møde dér for at gøre Rede for deres Forhold til Loven om Omskærelsen og til Lovene for Ofringerne.

Hebræerbrevet er Fragmenter af denne Tale, der blev holdt paa Aramaisk; den blev nedskrevet af nogle Tilhørere, og forskellige Afskrifter baade paa Aramaisk og Græsk cirkulerede derefter i de mange Menigheder, særlig i de paulinske, men ogsaa i de jødisk-kristne.

Du har et ønske om, at Paulus ikke skal have noget med det "brev" at gøre, og det forstår jeg godt, for det ville vende op og ned på din verden, hvis han havde. Jeg søger sandheden, og er ikke bange for noget, så lad os tale sammen om tingene og inspirere hinanden...








Your friend forever

Jan
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 19 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
15/05/2024 19:42
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 18:23
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Borgmester vandt kampvalg i Randers
15/05/2024 19:40
Engelske fodboldklubber skal stemme om a..
15/05/2024 19:32
Putin sender tanker til Robert Fico
15/05/2024 18:30
Udvider tilbagekald af hakket oksekød
15/05/2024 18:23
Første tv-debat mellem Biden og Trump p..
15/05/2024 18:06
Nyheder fra Religion.dk