annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16008374
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2415407
Et andet syn 2013284
Åndelig Føde 1649408
Jesu ord 1539298
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 299 gæster og 103 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: er Johannes elev af Paulus

Hej Tikka

Har du læst mit oprindelige indlæg (det lange Mogens Müller citat) om at forfatteren til Johannes Evangeliet er elev af Paulus og ja fan.

Hvad siger du til det?

Og hvad tror du din veninde der bygger sin kristendom udelukkende på Johannes vil sige til at blive informeret om at forfatteren til Johannes Evangeliet skulle være elev af Paulus ja ligefrem kæmpe fan af Paulus.




Nemlig tror jeg at mange fordomsfyldt tror at hvis de stiller sig på eller vælger Johannes så er de kommet så langt væk fra den forfærdelige Paulus som man kan komme - så er det ham de lægger afstand til ved at vælge Johannes. Jeg kunne godt nævne navne (Tikka fx) på mange der tror og mener sådan - men altså ifølge HansKrist og den både bibelske og teologiske fagvidenskab er det slet ikke tilfældet - tværtimod må man sige. Jeg så straks sammenhængen mellem Paulus og Johannes og jeg fortalte jer herom her på Trosfrihed. Jeg anede ikke den Bibelske og Teologiske fagvidenskab holdt med mig - noget jeg først erfarede da jeg læste Mogens Müller's Evangelierne.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Min PS er ikke det vigtigste men de spørgsmål jeg har til dig ovenfor i forhold til din veninde der udelukkende begrunder hendes kristendom på Johannes - og hvad tror du hun ville sige til at forfatteren til Johannes Evangeliet er Paulus elev og endda glødende fan af Paulus?

PS:

Det er vigtigt at du forsætter med at debattere også når den bibelske og teologiske forskning siger noget andet end du gør. Har bemærket at du smutter hvis jeg forelægger dig et andet syn på tingene end din egen opfattelse.

Det er jo igennem at vi er uenige med hinanden at vi kommer dybere ind i stoffet.

Især min uenighed med dig i det skriftsyn du pådutter Paulus hvor du også hævder troen er på Skrifterne har gjort at jeg er kommet dybt ind i forståelsen tro og hvilket skriftsyn Paulus har.

Mogens Müller hævder at det først er med Lukas (Mogens Müller sætter Lukas som det nyeste skrift (Johannes er et ældre skrift end Lukas ifølge Mogens Müller)) at TRO's -begivenheden KRISTUS er underlagt Skrifterne mens det hos de andre evangelister og Paulus er TROs -begivenheden KRISTUS der gradbøjer Skrifterne og gør at vi kan forstå Skrifterne.


Nå men vi burde slet ikke være i tvivl når vi tænker på hvad Paulus selv skriver om tingene i 1 Kor 2 og da ikke mindst 2 Kor 3:


Citat:
I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.




PPS:

først nu med Gerth's og Jan ABC's debat adfærd kan jeg se hvor vigtige dine og Arne og Thomas mange debatter er for Trosfrihed's profil og overlevelse. Jeg har altid nydt at læse jeres meget lange debatter over ja flere måneder (måske du ikke var klar over dette).

Gerth og Jan ABC kan simpelthen køre Trosfrihed i sænk.


PPPS:

Hvad med en formiddags kaffe Chat i Chatroom Tikka???
Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Tikka
29/05/2024 08:27
Spiritualitet
af Hanskrist
28/05/2024 23:49
Vigtige præciseringer
af somo
24/05/2024 20:08
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Norge strammer krise-krav: Nu skal folk ..
29/05/2024 08:16
Luftbroen til Bornholm bliver dyrere
29/05/2024 08:00
Københavnske politikere skal se på det..
29/05/2024 07:18
Kraftig vind: Forbudt med lette trailere..
29/05/2024 06:59
Amnesty: Vi ser det højeste antal henre..
29/05/2024 06:03
Nyheder fra Religion.dk