annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#40459 - 24/07/2023 12:58 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jo højere, jeg "kikker op", jo mere ydmyg bliver jeg.

Når du skriver:
Citat:
- jeg og Det guddommelige er lige her og nu som væren et med du -
så mærker jeg det ikke - men jeg respekterer din religiøsitet og din placering af dig selv.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#40466 - 24/07/2023 17:13 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Ja, jeg er enig med dig i, at mange religiøse ledere "puster sig op", og jeg ser jo også, at det gør du ikke.
Dét, der bare er uklart for mig, er indholdet af din religiøsitet.
Men jeg erkender, at sådant er vanskeligt at udtrykke.
M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#40469 - 24/07/2023 19:17 Re: Mennesket i verden [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth.
Jeg kan ikke finde mening i, hvad du skriver om din venstre hånd m.m. For mig er det forvirrende forvirret
Arne smiler
Top Svar Citer
#40473 - 24/07/2023 23:46 Re: Mennesket i verden [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900
Citat:
Din kommentar får mig til igen at bruge udtrykkene: "det guddommelige" og "Gud" - velvidende at det er forskelligt, hvad disse udtryk betyder for hver enkelt af os

Jamen så er den ged jo barberet, så mangler der blot en forklaring på hvordan

”det guddommelige" som du fornemmer er i alt - er alt – leder til ydmyghed og kærlighed, og ikke mindst hvordan du vil beskrive, hvordan denne din ydmyghed og kærlighed viser sig, når det lykkes?

Jeg tænker jo man ikke er bevidst om egen kærlighed og ydmyghed hvis det er en del af ens personlighed, for ellers er bevidstheden vel en medspiller hvor et selvisk motiv er drivkraft … i øvrigt afspejler forståelsen af hvad kærlighed og ydmyghed er vel den kultur man er rundet af og for vores vedkommende den kristne påvirkning og biblens fortællinger om dette …

.
Top Svar Citer
#40475 - 25/07/2023 16:05 Re: Mennesket i verden [Re: Tikka]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Dit skarpsyn imponerer mig - og inspirerer mig smiler
Du efterlyser - hvis jeg forstår dig ret - en beskrivelse af, hvordan min oplevelse af det guddommelige fører til ydmyghed og kærlighed, samt hvordan det viser sig.
Og du tlføjer:
Citat:
Jeg tænker jo man ikke er bevidst om egen kærlighed og ydmyghed hvis det er en del af ens personlighed, for ellers er bevidstheden vel en medspiller hvor et selvisk motiv er drivkraft … i øvrigt afspejler forståelsen af hvad kærlighed og ydmyghed er vel den kultur man er rundet af og for vores vedkommende den kristne påvirkning og biblens fortællinger om dette …
Mit svar:
Jeg bilder mig ikke ind at kunne forstå og forklare årsagssammenhængen mellem oplevelsen af det guddommelige og så de to følelser: ydmyghed og kærlighed.
Følelser er jo noget, der kommer og går, og som vi jo ikke selv er herre over.
Men det er vist ikke usædvanligt, at når man oplever, at noget er vidunderligt - her "Sandhedens mirakel - Den værende verden" - så vil man have svært ved at undgå at elske det.
Og når man samtidig oplever hvor ufattelig stort, det er - og hvor lille man selv er - så er ydmygheden vel nærmest uundgåelig.
Så det er - som jeg ser det - ikke noget, ens personlighed vælger. Det er noget, der er uundgåeligt.

Og hvordan viser det sig?
Min erfaring er trangen til indsigt og omsorg (Mennesker i nød, natur i nød, klode i nød).
Andre har udtrykt det som: Uselvisk kærlighed.

Og bevidstheden om kun at have få års eksistens på en planet, der menes endnu at have ca. 4 millioner års eksistens (til det tidspunkt, hvor "vores" stjerne: solen har opbrugt sin brintbeholdning) i et univers (hvor størstedelen består af ukendt "mørk Masse" og ukendt "mørk energi"), der udvider sig med stadig større hastighed - på denne planet, hvor vi mennesker endnu ikke har fundet ud af at leve i harnoni med den og dens (øvrige) natur - den bevidsthed kan vel ikke undgå at føre til at føle ydmyghed.

Kristendommen har givet os mennesker den vidunderlige kærlighed mellem Gud og mennesker samt mennesker imellem.
Da dét gik op for mig, ændrede det mit liv.
Men kristendommen svigter - synes jeg - når det gælder vi menneskers kærlighd til verden (Kan ikke lade være at håbe, at kristendommen lod sig inspirere af daoismen).

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk